Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 22 september 2022

ANDLIGA SÅNGER nr 84 "Vägmärken"

Andliga sånger nr 84.


Välkommen till Andliga sånger, utsänt från radio Sölvesborg på 92,0 - strax intill P2-kanalen.
Följ med norrut, till Kungsleden och Dag Hammarskjölds led mellan Abisko-Nikkaloukta!

Detta avsnitt nr 84 bjuder på insiktsfulla texter ur "Vägmärken" av Dag Hammarskjöld: "förhandlingar med mig själv och Gud". Hans ord är ingraverat på stora stenar längs leden.
Musiken som jag valt är instrumental pianomusik och starka toner från fjällvidderna. Se musiklistan nedan.

Längst ned lägger jag några länkar till min reseskildring av denna bitvis dramatiska vandring, med mäktiga foton på våra nordligaste bergsmassiv.
Klicka på länken:


                           MUSIKLISTA

Ciccie Pernveden Malm - "Det sjunger i själen och hjärtat".

Från CD'n "I goda händer" - "Morgon mellan fjällen" med Roger Pontare och "Härlig är jorden" med Stefan Nilsson och Tommy Körberg.

Erik Tilling & Michael Jeff Johnson från CD'n "Kom du källa" - "Vallfartshymn", "Må allt skapat tystna" och "Närmare Gud till Dig".

Dansk salme nr 367 "Vi räcker våre händer fram" - en amatörinspelning från Nyords kirke på Mön.

Roger Pontare från CD'n "I vargens spår" - "Vid bergens rand", "Sanningens krigare", "Siaren" och "Hövdingens bön".
"I vargens fotspår", Roger Pontare.

Roger Pontare har en slags "naturreligion" där man sjunger om "den stora Anden". 
Som kristen ber jag inte till det skapade, inte till "moder jord", men jag ber till Skaparen för vår jord.
Han har många fina texter, och stark musik, som gestaltar den storslagenhet som vårt nordliga landskap förmedlar.

Tillsammans med Dag Hammarskjölds ord i "Vägmärken" och KG Hammars reflektioner i Luleå stifts lilla pilgrimsbok blir detta en fin helhet.

Böcker som används i programmet.


Här har jag lagt upp ett antal inlägg om vår pilgrimsvandring i norr, år 2009.
Du hittar allihop om du går direkt in på min hemsida Sturellas Fotoblogg, sept 2022.
Här är några länkar:




Dag Hammarskjölds led.


VÄGEN VALDE DIG - OCH DU SKALL TACKA.

Tack.
Var välsignad!

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.


Nordens svar på spanska "Caminon"?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar