Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 28 oktober 2021

Sjung PSALTAREN 34! Nyskriven bibelkör.

Sjung en ny sång.


Var du också på kristna läger när du var ung?
Jag kan inte nog betona hur mycket det betydde för mig!

Fina samtal om livet, bibelstudier om Guds tanke med oss, gitarrer, sång och musik och utelekar och övernattning och fika och...

Det var så enkelt.
Man slog upp Psaltaren. Någon tog fram gitarren. Någon annan hade hittat några ackord och en enkel melodi. Och så sjöng vi. Rakt upp och ned.

Ännu idag sjunger sig dessa bibelverser i mitt hjärta!

Lägerpärmen...


Igår satt jag och förberedde ett bibelstudium.
Paulus talade om hur Herren räddat honom ur lidanden och förföljelser, och citerade Psaltaren 34.

Jag slog upp texten i min gamla Bibel, och ser markeringarna med G-klaven = sjung!

Sjunger direkt ur Skriften.


Sakta kom melodin tillbaka till mig, långt bort från 70-talet... Jag ville sjunga mer, fler versar, och då kom en ny liten melodislinga och lade sig i hjärtat.
Oj, det går ju att sjunga... med några nya ackord. 

Så starkt det blev!

 Var så god.

Sjung med mig! Här kan du både lyssna och sedan se ackordanalysen!
Psaltaren 34 vers 2 och 4, därefter vers 19-21.



PSALTAREN 34 

        A

 //: JAG VILL LOVA HERREN ALLTID,

   E7                                                                     A   -7

HANS PRIS SKALL STÄNDIGT VARA I MIN MUN! ://

 

  D                                  A

LOVA MED MIG NU HERREN!

  f#m                                                     

LÅT OSS VARA GLADA, UPPHÖJA HANS NAMN!

  D                                  A

LOVA MED MIG NU HERREN

  B7                                                                  E-7

LÅT OSS VARA GLADA, UPPHÖJA HANS NAMN

 

  f#m                           C#                                             f#m

HERREN ÄR NÄRA DEM, SOM HAR FÖRKROSSAT HJÄRTA

HERREN ÄR NÄRA DEM, SOM HAR BEDRÖVAD ANDE.  /E7/

       A

//: JAG VILL LOVA HERREN ALLTID,

   E7                                                                     A   -7

HANS PRIS SKALL STÄNDIGT VARA I MIN MUN! ://

 

  D                                  A

LOVA MED MIG NU HERREN!

  f#m                                                    

LÅT OSS VARA GLADA, UPPHÖJA HANS NAMN!

  D                                  A

LOVA MED MIG NU HERREN

    B7                                                                  E-7

 LÅT OSS VARA GLADA, UPPHÖJA HANS NAMN

 

   f#m                               C#                                                f#m

RÄTTFÄRDIG LIDER SVÅRT, MEN HERREN RÄDDAR UR ALLT

BENEN SKALL EJ SÖNDERSLÅS, HERREN BEVARAR DIG!    /E7/

 

Refräng 34:2,4 (70-talets läger) Verserna är helt nyskrivna: 34:19-20.  Helene F Sturefelt, okt 2021

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar