Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 25 oktober 2021

ANDLIGA SÅNGER, nr 66 Pilgrim's Walk For Future

Musik för jord och himmel.


Just nu pågår en lång klimatvandring genom Europa, där pilgrimer från Sverige har vandrat sedan 19 juli.
Välkommen till Andliga sånger, utsänt från radio Sölvesborg 92,0 där jag vill dela med mig av goda ord och viktiga reflektioner.

Musiken är hämtad både från Karu Mantas indian-panflöjtsmusik och Erik Tillings produktion.
Dessa pilgrimer ska vara framme i Glasgow, Skottland lagom till det stora klimatmötet COP26 i november. 

Jorden ropar på oss! Lyssnar vi? 
Här är 59 minuters uppmanande uppmuntran från boken Pilgrim's Walk For Future. Klicka på noten så startar programmet!



                             MUSIKLISTA

Ciccie Pernveden Malm: "Det sjunger i själen och hjärtat" samt "Strosalåten".

Karu Manta: "Great Spirit"

Roland Utbult: "Det Finns En Källa".

Erik Tilling: CD'n "Stor är din trofasthet" -  Titelspåret med samma namn, "Må allt skapat tystna", "Nattljus", "Där jag finner ro", "Äger jag dig i himlen" samt "Vägen".

Monica Zetterlund tolkar Mikael Wiehe's "Tystnaden tätnar".

Folkmusikgruppen "En sexa epistlar" tolkar Evert Taube's "Himlajord".

Jan Malmsjö: "Härlig är jorden".


Trampa jorden vördsamt med mockasiner.


Med in i radiostudion tog jag min "melodika", som liknar pianotangenter med en blåsslang i sidan...
Det var roligt att spela med lite i signaturmelodin, jag kunde inte låta bli!

I andakten spelade jag Franciskus solsång, nr 23 i vår psalmbok. 
Han levde på 11-1200-talet i Assisi i Italien. Franciskus kallas ibland för den förste "eko-teologen" då han tydligt såg sambandet djur-natur-människa-Gud.


Melodika.


"Vi är alla sårbara, naturen också. Hur kan vi göra motstånd mot det som skadar livet och deltaga i återställandet? Bibelns berättelser handlar om hur Gud vill återställa både skapelsen och våra hjärtan till att vara vända mot Honom. 

I pilgrimens bönbok finns alla dessa fina texter som du hör i programmet.
Den går att beställa från pilgrimscentrum i Vadstena:
info@pilgrimscentrum.se
www.pilgrimscentrum.se

Himmelska jordhälsningar,

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker.

Mot hjärtat.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar