Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 10 oktober 2021

STATUS QUO - från damm till guld

Status Quo går vidare.


De unga männen drömmer om ära och berömmelse.
På medeltiden tränade de sin ridderlighet med svärd till häst. I Spanien svingar männen sin cape med svärdet mot tjuren som skall besegras.
Hemma framför spegeln står grabbarna och mäter sina magrutor för att se om träningen på gymmet gjort någon nytta.

Och allt handlar om att vinna kvinnan, tjejen, drömbruden... Idealet tycks vara ett stillastående status quo genom alla tider.

Denna ytliga längtan kan förblinda en människa så att han inte ser livets verkliga värden. Han bufflar på ända tills ytan spricker och själens inre längtan tränger sig fram.

Andrew Bown.



Så var det för helige Franciskus, så är det för många kända artister i vår värld.
Och ikväll tänker jag skriva om mina tonårsidoler, som håller än idag - boogierockarna från Storbritannien: STATUS QUO.

Nej, de står inte stilla och trampar på samma fläck! Varje låt har sina unika slingor och ackorden följer inte den vanliga trestegsskalan. 

Följ med och lyssna till när dammet blir till guld - inte tvärtom, att guldet blir till sand...

Låten heter DUST TO GOLD och handlar om en man som i sitt stora ego tror att han är Guds gåva till kvinnorna...
Men någonstans vakar Gud över honom och en dag bryter Kraften igenom.
Han erkänner att han har varit blind.

Allt det han tidigare levt för i sitt jet-set-liv betraktar han nu bara som smulor, som damm, lika snabbt fallande som en off-pist-hetsande skidåkare, i ett multinationellt slöseri med tid... en gigolo som ingen till slut ens vill peta på, ständigt supande.

Jag vet ju inte alls vad Francis Rossi, Andrew Bown och John Rhino Edwards har tänkt när de skrev den här sången.
Men jag ger mig nu på en tolkning, där jag uppfattar att denna engelska poesi tangerar bönen.
Sångaren riktar sig till - Gud:

Du vakar över oss.



WE KNOW YOU'RE WATCHING US
THE JOB YOU TOOK FOR BETTER OR WORSE
GUIDING US IN FROM THE BURNING COLD
YOU TURN THIS DESERT FROM DUST TO GOLD.

   Vi vet att Du vakar över oss
   Ditt jobb i nöd och lust
   Du leder oss in från den brännande kylan
   Du förvandlar denna öken från sand till guld.

SO I WAS BORN TO BE A BEAUTY KING
ALL RIPPLING MUSCLES WITH A SUN-KISSED SKIN
AND GETTING PAID FOR THE SHAPE I'M IN
GOD'S GIFT TO WOMEN AND I KNOW IT THEN.

   Jag föddes till att vara en tjusig kung
   Med spelande muskler under solkysst hud
   Jag betalades för mina former
   Och jag visste att jag var Guds gåva till kvinnorna.

Kraftiga muskler.



I LOVED TO STING THEM LIKE A BUTTERFLY
I USED TEQUILA AS A NATURAL HIGH
A REAL HOOT - SUCH A CRAZY GUY
I KNOW THEY SHOULD HAVE HUNG ME OUT TO DRY

   Jag älskade att suga ut dem som en fjäril
   Jag använde tequila som naturlig drog
   Skränande som en galning
   Jag vet att de borde hängt ut mig för att nyktra till.

SUDDENLY THE BLIND MAN CAN SEE
SUDDENLY THE FORCE IS WITH ME
OH LORD, TO HAVE, TO HOLD
LIKE DUST TO GOLD.

   Plötsligt kunde den blinde mannen se
   Plötsligt var Kraften med mig
   O Gud, att förmå, att hålla fast vid
   Som när sand blir till guld.

När löv blir till guld.



YOU WOULDN'T EVER WANT TO TREAT WITH ME
I FELL FASTER THAN A DOWNHILL SKI
NO-ONE WOULD TOUCH ME WITH A TEN-FOOT PIN
'COS THERE WAS NO TELLING WHERE I'D BEEN.

   Du skulle aldrig vilja förhandla med mig
   Jag faller fortare än en störtloppsåkare
   Ingen vill röra vid mig ens med en lång stav
   För att ingen visste var jag hade varit...


A MULTI-NATIONAL WASTE OF SPACE
BY 5 O'CLOCK-ISH I'D BE OFF O' MY FACE
WITHOUT A SINGLE LITTLE SAVING GRACE
AND YET YOU CAUGHT ME FOR THE HUMAN RACE
THANK YOU.

   Ett multinationellt slöseri med plats
   Efter jobbet är jag full igen
   Utan en enda liten nådig besparing
   Och likväl betraktade du mig som mänsklig - tack.

SUDDENLY THE BLIND MAN CAN SEE
SUDDENLY THE FORCE IS WITH ME
OH LORD, TO HAVE, TO HOLD
LIKE DUST TO GOLD.

   Plötsligt kunde den blinde mannen se
   Plötsligt var Kraften med mig
   O Gud, att förmå, att hålla fast vid
   Som när sand blir till guld.

Gud, Du bryter igenom!



WE KNOW YOU'RE WATCHING US
THE JOB YOU TOOK FOR BETTER OR WORSE
GUIDING US IN FROM THE BURNING COLD
YOU TURN THIS DESERT FROM DUST TO GOLD.

   Vi vet att Du vakar över oss
   Ditt jobb i nöd och lust
   Du leder oss in från den brännande kylan
   Du förvandlar denna öken från sand till guld.


Lyssna på låten här, särskilt hur de bygger upp musiken och hur den ledande gitarren spelar trioler i sin stämma...


   
Otroligt snyggt tecknat dessutom, med obruten linje!



Den helige Franciskus lämnade sitt rikemansliv då han hörde hur den korsfäste Kristus talade till honom från ett krucifix i en förfallen kyrka.

Rapparen Sebastian Stakkset lämnade sitt kriminella liv bakom sig då han blev frälst.

Och den här kvinnokarlen som Status Quo sjunger om lämnade sitt förljugna liv då hans hjärta började kommunicera med Gud.
Han var rädd att bli fördömd, men upptäckte att Gud trots allt betraktade honom som en människa, tack! Hans skitliv blev förvandlat - från sand till guld!

Den brännande öknens kyla var inte längre hans plats i tillvaron, med fylla och droger.
Herren drog honom därifrån.

I bönen ber han Herren att hjälpa honom förmå att hålla fast vid Honom. To have, to hold.
Så att sanden förblir förvandlad till guld, i Guds närhet.

Hjälp mig hålla fast vid Dig.



Så kan även en till synes vanlig rocklåt stanna till från bruset, och börja tala.

Och jag som älskar att spela med, ställer mig vid synthen och låtsas att jag är en i bandet... 
B-dur, G, A.
E, D, E - E, g#moll...

B
WE KNOW YOU'RE WATHING US
           G                             
THE JOB YOU TOOK FOR BETTER OR WORSE
B
GUIDING US IN FROM THE BURNING COLD
           G
YOU TURN THIS DESERT FROM DUST TO GOLD.

   E                                                     g#moll
SUDDENLY THE BLIND MAN CAN SEE
    E                                                   
SUDDENLY THE FORCE IS WITH ME
          G                 A               G
OH LORD, TO HAVE, TO HOLD
G                            B          
LIKE DUST TO GOLD.

Texten till Dust To Gold.



Status Quo's förre basist Alan Lancaster dog för några veckor sedan, i september 2021, av diagnosen MS. 
Jag var kär i honom när jag gick i högstadiet... Han blev 72 år. Jag börjar också bli något äldre.
Detta är min hyllning till mina tonårshjältar, som sitt namn till trots ständigt hittar nya riff och slingor - där dammet ständigt blir till nytt musikaliskt guld!

Tack!

Sandiga hälsningar från en som vet att det finns hopp för varje människa - även om ditt liv verkar gå käpprätt rakt ned för stupet... Jesus är där. Ropa på honom.

Både Alan Lancaster och Richard Parfitt är nu hädangångna.


Läs mer här om att vara blind, med få sin inre syn öppnad:

Helene Sture Quo Statusfelt.












1 kommentar:


  1. hej, jag har läst denna blogg, den innan och lite mer, bra skrivet, jag är med i pilgrimskommuniteten, detta uppkom i samband med att jag läst rundbrevet.Mvh Dan Lindqvist, Arvidsjaur.





    SvaraRadera