Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 8 september 2020

ANDLIGA SÅNGER - Välsignelse

En bricka med välsignad musik!

Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0, där vi i detta avsnitt hämtar musikaliska skatter från Irland, Jamaica och Östergötland! Jag väljer både nya och välkända sånger, mest nya denna gång.

Vi ska gå ett varv med dygnets alla timmar och låta Gud välsigna varje stund. Böner hämtar jag ur den keltiska traditionen:

"Må den dimmiga gryningens Gud väcka dig. Må den uppstigande solens Gud resa dig upp. Må morgonhimlens Gud sända dig på din väg. Må middagstidens Gud förnya din stryka. Må aftonens Gud föra dig hem igen. Må solnedgångens Gud glädja din blick. Må skymningens Gud göra dig stilla. Må kvällsmörkrets Gud ge dig frid. Amen.

Här kommer 59 minuters välgörande musik, med goda tankar. Klicka på den blå länken!


                        MUSIKLISTA.

ERIK TILLING: "Det sjunger i själen och hjärtat". Från CD'n Hel - "Gud av all evighet", solist; Millan Holm med sin underbara röst!

CELTIC HEART & CELTIC WOMEN: "Morning has broken".

ROLAND UTBULT - CD'n Milstolpar - "Se dig om", "Gud är för oss" och "Välsigelsen". Roland är en av många som haft Covid-19 denna vår. Han blev inlagd och kämpade. Tack gode Gud för tillfrisknande!

ST PATRICKS BÖN - Erik Tilling har tonsatt denna irländska bön i fem olika musikaliska varianter. Du får två. Den sista av dem börjar som ett hjärtslag...

VADSTENA GOSPELKÖR under ledning av Camilla Wellborg Käck - CD'n Till glädje - "The Dawning song".

HARRY BELAFONTE - CD'n "The Greatest Hits" från 1972: "Unchanged Melody" och en härlig gospellåt "My God is A Rock" - den är redan en favorit! Lyssna extra på den och försök hänga med när han räknar upp de tio kapitlen i Bibeln...

TRE BARYTONER (Bo Wallenberg, Mikael Järlestrand och här Mikael Jourmé, operasångare) från CD'n Andliga klassiker - "Min Fader vakar över mig".

Keltisk tradition.

"KRISTUS ÄR FRAMFÖR MIG, BAKOM MIG, ÖVER MIG, OCH UNDER MIG. KRISTUS ÄR MED MIG, I MIG, RUNTOMKRING, OCH BOR I MIG.."

Vid andakten tog jag med min guitalele in i studion. Det är en liten gitarr, som ser ut som en större ukulele... men den har sex strängar och gitarrens grepp. Eftersom strängarna är kortare, blir tonen ljusare. När jag spelar E-dur, så klingar det därför i A-dur... enligt musikens lagar!

Christina Lövestam har skrivit en underbar välsignelsepsalm, nr 763, där Guds ansikte är mycket likt moderns ansikte när hon håller sitt barn vid bröstet:

DU VÄNDER DITT ANSIKTE TILL MIG, OCH LER MOT DITT BARN SOM EN MOR. DITT ANSIKTE LYSER SOM SOLEN, DET ÄR DETTA SOM GÖR ATT JAG TROR, ATT DU LER EMOT MIG SOM EN MOR. Sv Ps 763.

Guitalele!


Välsignelse-hälsningar från:

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör och producent, och Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och uppmuntrare. 


Keltisk andlighet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar