Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 21 september 2020

ANDLIGA SÅNGER - Elvis

Elvis och Christer m fl.

Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, som i detta avsnitt bjuder dig på sammetsmjuka röster, från Mississippi till Värmland - och en sväng förbi Torsås i Småland! Det blir musikalisk själavård, med stor värme. När livet är pressat och krafterna sviktar, var hämtar vi då nytt hopp och livsmod?

Vi får lyssna till Elvis Presleys röst, skolad i kyrkans gospeltradition, och Christer Sjögren när han tolkar andliga sånger. Systrarna Barbro och Gullvi bjuder på två sånger från sin repertoar. Nu ger vi själen en "refuge" där vi kan vila en stund. Här är 59 minuter underbar musik!

Klicka på den blå noten så startar programmet.


 


                                       MUSIKLISTA

SIGNATURMELODI - Erik Tilling Band med solist Cicci Malm: "Det sjunger i själen och hjärtat" samt allra sist i programmet: "Vandra med mig" med solist Mattias Martinsson.

ELVIS PRESLEY från CD'n Gospel Favourites: "Where Could I Go?", "Reach Out to Jesus", "Take My Hand, Precious Lord", "Somebody Bigger than You and I", "There'll Be Peace In the Valley, "He Touched Me", "How Great Thou Art" och till sist "Milky White Way".

Många av 50-talets rockartister skolades i de lovsjungande kyrkorna. Tron på Jesus går ofta via sången, rakt in i hjärtat. Elvis tillhörde The Pentecostal Church of South, där pastorn Frank Smith tänkte framåt och välkomnade nya musikinfluencer. Det var klokt av honom. 

CHRISTER SJÖGREN från CD'n Andliga sånger 2: "Någonstans bland skuggorna står Jesus", "Jag skall gå genom tysta skyar", "Han visar vägen" och "His Hands in Mine" - så många fina sånger!

BARBRO LUNDELL & GULLVI SVENSSON från CD'n Önskan - andliga sånger med touch av Country: "Skyddad av Guds starka hand" och "Vart leder vägen".

Programkreatör.


Det var mycket roligt att göra detta avsnitt. Jag är alldeles varm i kroppen och själen! Guds goda Ande rör vid hjärtat. Det är vår bön och förhoppning att också du skall bli berörd av sånger, texter och böner.

I andakten tog jag med mitt moll-munspel och spelade Karlskrona-psalmen 758, skriver av Christer Hultgren:

Herre, till Dig får jag komma, komma precis som jag är. Inför Dig kan jag ingenting dölja, Du vet varje tanke jag bär... 

Melodin är mycket vacker men svår, munspelet (och jag!) kunde inte helt göra den rättvisa... Men det gör inget. Även glada amatörer har sin plats i Guds rike! Du med.

Sammetsmjuka hälsningar från:

Helene Fransson Sturefelt, vid mikrofonen och programkreatör samt ljudtekniker Jörgen Hjärtenflo Sturefelt. På återhörande.

Varför inte?!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar