Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 14 september 2020

ENHETEN I KRISTUS

Vad enar oss? Vem?

Som vi har längtat efter att få komma samman och se varandra fysiskt, och få dela Gudsgemenskapen! Distanseringen tar på krafterna...
Sången var full av glädje och kraft, och hungern efter Guds tilltal stor.

Välkommen att ta del av min predikan i Falkvikskyrkan denna söndag, den 13 september, i Falkvikskyrkan, Sölvesborg. Temat är "Enheten i Kristus" och det är den 14:e söndagen efter Trefaldighet. Typsnittet har blivit lite konstigt, hoppas du har överseende med det.

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN, Låt oss be: 

Herre öppna våra hjärtan för ditt Ord, och öppna ditt Ord för våra hjärtan. Amen.

 

Enade.

Temat är ENHET, där motsatsen är SPLITTRING. Enhet framställs som något positivt och splittringen som något negativt. Måste det vara så?

Innan jag lyfter fram de tre texterna, ska vi grunda dessa begrepp.

En inre enhet grundad i vem Jesus Kristus är, kan tåla en mängd yttre olikheter, eftersom vi människor är så olika.

Men en enhet utan yttre mångfald av uttryck, kan bli förtryckande. Då riskerar enheten att bli till "enfald"...

I gudstjänstlivet t ex vill en del ha tyst meditation, andra livlig lovsång, en del vill sjunga gamla psalmer, en del vill ha konserter… Den mångfalden är nödvändig för att Gud skall kunna tala till oss på olika språk. 

Ordet splittring är ett negativt ord, men den positiva sidan innebär avståndstagande från felaktigheter.

”Gud vill skilja oss från synden, medan synden vill skilja oss från Gud”.

Falkvikskyrkans altare.

Värre är det när kristenheten splittras i olika samfund då man inte kommer överens om vad dopet betyder, eller hur nattvarden skall förstås och utföras. Där riskerar kärleken mellan kristna att svalna och bli något mycket fult, i missämja och misstänksamhet.

I Trosbekännelsen finns ju detta uttryck med: "Vi tror ock på de heligas samfund..." Vad menas med det? Vilket samfund är det? EFS? Equmeniakyrkan? Katolska kyrkan?

Inget av det. Ordet "samfund" betyder samhörighet med Kristus, inte yttre organisation.

En sak till:

När inre splittring får fäste, då äts församlingen upp inifrån, det kan vi lära av kyrkohistorien. De första kristna församlingarna växte fram i dagens Turkiet. På 600-talet efter Kristus var kyrkorna så försvagade att när Muhammed kom in på den historiska scenen, då var det lätt för honom att "missionera" bland dessa kraftlösa kyrkor.

Vissnar kraftlös.      

GT – AMOS kap 9:11-15

Amos kallas för ”den sociala rättfärdighetens profet”. Vi befinner oss på 700-t före Kr under en storhetstid då handeln blomstrade i landet, välståndet ökade och en förut okänd lyx vann insteg. 


Amos uppträdde helt plötsligt vid en skördefest i Betel, och uppstämde en dödsklagan över Israel, som snart skulle gå under. Detta väckte en pinsam upp-märksamhet… 

Amos anklagades för högförräderi och utvisades ur riket. Men profeten fortsatte sin verksamhet, dock i skriftlig form – och det kan vi vara tacksamma för – och nu få del av, i vår tid.

Vad var anledningen till att Herren lät honom tala så starka domsord?

Jo, en splittring hade uppkommit både religiöst, moraliskt och socialt:

Håll ihop.


a) Religiöst: Även om den tidens avgudadyrkan hade minskat, så hade gudstjänsten blivit ett skal utan kärna, ett sken utan kraft.

b) Moraliskt: Den växande moralupplösningen visade sig i ”osedlighet” och dryckenskap. Värst var utnyttjandet av fattiga och utslagna.

c) Socialt: Det starka ekonomiska uppsvinget hade kommit endast några få tillgodo – främst ämbetsmän, officerare och köpmän. De fattigas egendom togs i pant, man förfalskade vikt- och måttenheter. Rikedomen splittrade folket. Enheten och medmänskligheten var borta. 

Med vår tids ord skulle vi kunna kalla Amos för en kritiker av ”rättvis fördelning av resurser”. Omvändelsen tillbaka in i förbundet med Gud var, och är, nödvändig. Först då kan vingårdarna börja blomstra och folket få bo på sin egen mark, utan att ryckas upp.

Blomstra på nytt.

Vi vet att debatten om Israel och dess muslimska grannländer bitvis är mycket hätsk. Men Gud har kallat Israel att vara hans egendomsfolk. Ordet om att ”de skall anlägga trädgårdar och planteras i egen mark”  uppfylls, då de genom modern bevattningsteknik får öknen att blomma, med frukt och grönsaker.

Israelisk ingenjörs-skicklighet inom datorer och medicin kommer dessutom hela världen tillgodo.

Att bedja om trygga gränser för Israel är en gemensam uppgift, där vi alla måtte stå enade – oavsett politisk hemvist! Amos säger om framtiden att ”Då skall de bygga upp förstörda städer och bo i dem”.

 

Kan öknen verkligen blomstra?

          Episteln – 1 Kor 1:10-13

Vi befinner oss i Grekland, i den stora staden Korint, idag en viktig industrihamn. Grekerna älskade filosofi och i den första kristna församlingen predikade en mycket skicklig retoriker vid namn Apollos. Hans predikningar var mycket mer intressanta än Paulus. 

Apollos kunde även hävda sig i debatten med judarna i Korint, och det gjorde stort intryck på ”hedningarna”. Apollos hade förmåga att belysa kristen-domens läror med både för-kristna och icke-kristna termer. Många fann en intellektuell njutning av hans förkunnelse…

Apollos förde in ”visheten” i resonemangen, medan Paulus höll sig till lite enklare och grövre förkunnelse:

-   
-  - Jag förkunnar Kristus, den korsfäste, och inget annat.

Och så började församlingen dela upp sig i olika läger. Det gör vi också. Vi kan hävda med stolthet ”Jag tillhör Listerkyrkan” eller ”Falkvikskyrkan” eller jag går helst till ”St Nikolai” eller ”Folkkyrkan”, med smak av förringande av de andra…

 

Det keltiska korset.

Det är här det blir fel. Vi måste få vara olika, eftersom vi har olika behov. Det heter ju ”tala med bönder på bönders språk och med de lärde på latin”. Inget är finare än det andra, eftersom Gud älskar var och en, och vill nå fram till varje människas hjärta på dennes villkor. 

En del måste få lyssna till intellektuella Apollos-predikningar, samtidigt som det finns enkla Jesus-vittnesbörd om hans försonings kraft. Detta får inte splittra oss! Allt har sin plats, i sitt sammanhang. 

En av mina lärare i Lund, Hugo Odeberg, skriver i sin kommentar till Korinterbrevet att ”i grunden var Paulus och Apollos helt överens om vem Jesus Kristus är som Messias och frälsare för alla”. På insidan rådde enhet, det var den yttre utsidan som förledde en del.

Därför uppmanar Paulus till enhet, inte att splittra upp sig i grupper om vem som predikar bäst…

Vi lyser olika, av samme Kristus.

               Evangeliet – JOHANNES 17:18-23                                                                                                                            

Vi får lyssna till ”Jesu översteprästerliga förbön” som det heter.   

Den handlar om detta enda igen; enheten. ”Jag ber att de alla skall bli ett, och att liksom du, Fader, är i mig och jag i dig, också de skall vara i oss.”

Jesus ber om den inre enheten. Att vara ”i Gud”, i Honom, att leva med Jesus, som är ETT med Fadern. Det yttre är inte i fokus, det får varje tid organisera efter sina förutsättningar. 

Titta på det keltiska korset: när vi står i mitten hos Kristus, med ryggarna mot varandra, då kan vi gå ut åt olika håll. Några går med Guds kärlek till barnen, andra till de äldre, några värnar miljön och skogen, andra har ett hjärta för socialt hjälparbete.

Vi gör helt olika saker, men är förankrade i Kristus. Enheten ligger i vad vi sätter i centrum, inte i det yttre. Bilden är mycket talande, eller hur!

Inre enhet, yttre olikheter.

Hur blir vi i vår tid ETT med varandra, så att ”världen kan tro”? I dessa Coronatider så kan det leda till välsignelse genom att vi gå till varandras gudstjänster, lyssnar på digitala länkar från olika samfund, sjunger och ber med våra kristna syskon som aldrig förr! 
Och talar väl om varandra.

Om det hade räckt med vishet och att vara intellektuell, då hamnar vi i en helt annan religion, där de flesta är utestängda. Kristendomen söker sig längst ned, till den minste, den fattigaste, till den som står utanför, den som inte förstår… Guds kärlek rinner till lägsta punkten, likt vattnet, för att nå den som tror sig vara förlorad.

Längst ned går Jesus, och kommer till dig med Sanningen, som gör dig fri. Han gör sig till offret, det skall inte du eller jag vara.

Jesus går längst ned.

Tillämpning:

Låt mig nu få ta ett exempel från Tommy Liljas predikande, i boken ”Landet mittemellan är inte ditt land” – en berättelse hur Israels folk varken kom framåt eller bakåt, eftersom de längtade tillbaka till Egyptens köttgrytor – som slavar hade de i alla fall mat, nu fick de något konstigt som kallades manna…

De kunde inte hantera sin nyvunna frihet. 

Gud splittrade dem från slavens tillvaro och förde dem till en enhet med sig själv, i det förlovade landet.  

Tommy skriver om ”80-20-principen”: vi kan ha det 80% bra i vår församling, i vårt äktenskap, i vårt boende, men det är inte riktigt så bra som vi skulle önska. Det fattas 20%... och så börjar negativa tankar få fart att det vore bättre att söka mer framgång och nå upp till 100%. 

Men det finns inte… Framgång och fullhet ser annorlunda ut i Guds rike. Det är en fälla att fokusera på det vi inte har, och blunda för de 80% som faktiskt är riktigt bra.

 

Tommy Lilja, god förkunnare.

Tommy tar ett exempel:

- Att fiffla med bokföringen när du redan har det gott ställt,

- att mygla på jobbet när det redan är drömarbetsplatsen,

- att vänsterprassla när du har kärlek och trofasthet, o  s  v.

Att lämna och splittra sig från det som fungerar till 80% i jakten på de 20, gynnar inte helheten. 

Jesus Kristus är vår fullhet! Guds son är helheten!! Det är där fokus ska ligga! Det är där enheten är, mitt i vår brustenhet.

Låt oss be: 

Käre himmelske Fader, tack för att Du i kärlek och sanning låter oss få vara ETT med dig! Splittra oss bort från synd och otro, dra oss in i din värme, där samförstånd råder. Jesus, tack att du är den Du är… 

Kärlekens Ande, hand i hand, lär oss som syskon att vandra. Samman oss bind med fridens band, hjälp oss att älska varandra… amen. (Sv Ps 161:4).


Varma hälsningar, Helene F Sturefelt, V.D.M.

Sök dig inåt.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar