Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 april 2013

BIBELHUNGER i KINA


Vad står det?

Det kom ett brev på posten - det där gammeldags sättet du vet där man fysiskt delar ut paket och pappersprodukter...

I min hand håller jag ett lövtunnt papper med en bibeltext tryckt på kinesiska.

Jag vänder min blick österut, mot asiatiska systrar och bröder.
Läser med smärta om diktaturens fasor i Nordkorea. Måste göra nåt, orkar inte bara läsa om elände.

Det är Svenska Bibelsällskapet som skickat ut sitt månadsbrev om bibelhungern i Kina.
Där kan vi vara med och bidraga till nytt liv.

Jag vet ju själv vilken skillnad det kan göra - att läsa en enda vers i Bibeln där helig Ande tänder hoppet och tron - istället för att fastna i förtvivlan och hopplöshet.

Jag tror inte vi i Sverige förstår vad andlig hunger är... överlastade med stressande reklam eller dästa av underhållning och ständig uppkoppling.

Pengar på banken, vänner på fejjan...

Citerar Krister Andersson, generalsekreterare:

"Under kulturrevolutionen i Kina 1966-1976 var Bibeln förbjuden.
Men idag är den en bäst-säljare.

Både registrerade kyrkor och husförsamlingar växer.
Det rör sig om 100 miljoner kristna! Vi kan möta deras bibelhunger och se till att det trycks biblar."


Hunger efter Gud...
Treenigheten i kiwin!

"Shun Li Xiang vandrade i timmar med sin lille son på leriga bergsstigar för att vara med vid en bibelutdelning i byn Gong Cha.
Förväntan drev henne framåt.

Människor sträcker sig efter biblarna, en del får tårar i ögonen. De kan ha väntat i årtionden på att få hålla den Heliga Skrift i sina egna händer, och läsa den."

Hur ska man kunna vara kristen om man inte har tillgång till att läsa Guds ord?


Seriebibeln - suverän till svenska tonåringar.

Tänker på familjegudstjänsten i St Nicolauskyrkan i Sölvesborg för några veckor sedan.
Kyrkan var full med glada familjer, barnvagnar och större barn.

Mycket högtidligt fick 6-åringarna komma fram och ta emot en Barnens Bibel ur prästens hand.
Namnet var inskrivet och de fick ta i hand och tacka...

Spring i benen!

Det handlar om att ge barn och unga ett språk för andlighet.

Precis som vi försöker ge ord för biologi, kultur, musik och politik, måste barnen få tillgång till andlighet - i detta fallet kristendomen.

Att få leva i gemenskap med Gud i bön har räddat livet på många, när vuxenvärlden sviker.


Förväntan i Guds hus.

Krister Anderssson igen:

"Bibeln skall finnas på ett språk som alla folk förstår, och till ett pris de kan betala.

Kina kan bli världens största ekonomi redan 2016. Men mer än 90 miljoner kineser lever på mindre än 7 kr om dagen. Därför behöver bibelpriset reduceras.

Om vi betalar bibelpappret kan bibeltryckeriet i Nanjing göra jobbet.

70 distributionscentraler är redo att föra biblarna vidare till städer och byar.
Tio kronor kostar pappret till 1 bibel.
Hur många kinesiska biblar vill du trycka?"

Svenska Bibelsällskapet.

Nu ska vi se...

Jag har lagt tusen spänn på bilreparation, ännu mer på försäkringen... massor på tårtor och alla kalas dessa dagar, samt teater ikväll...

Hm... några stycken Biblar vill jag nog kunna bidraga med, nu när jag har glädjen att kunna arbeta 25 %.
För mig är detta sann glädje att sitta här hemma och vara med att sprida "ljus i öster"!

http://www.bibelsällskapet.se/press/nyheter/2013/03/25/vi-satsar-pa-biblar-till-kinas-miljoner/


I andra halvan var Guds kärlek!

Jessie Liu får sista ordet:

- Jag funderade på meningen med livet. Dagarna passerade utan att det lyste  fram någon hållbar riktning. Det är annorlunda nu.
Genom Guds Ord i Bibeln fann jag ljus till mina ögon och min själ. Oron och bekymmerskänslan i mitt hjärta är borta.

Det är inte lätt att leva. Men det går!

DITT ORD ÄR MINA FÖTTERS LYKTA
OCH ETT LJUS PÅ MIN STIG.
                                                       Psaltaren 119:105

Ljus i St Nicolaikyrkan.


Lykta... inte spotlight... alltså bara ett steg i taget.

Helene F Sturefelt,
- Bibelläsare i kalla Norden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar