Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 december 2012

VINTERHAMN och PRÄSTENS HÅR


Uppvaktande Lucia i trä.

Godermorgon, godermorgon!
- Nej! Jag vill sova!
Jag är helt slut efter gårdagen. Mörbultad inifrån.
Men en kram, käre make, vill jag gärna ha.

Luciadagen, den 13 december 2012, var på strålande solskenshumör. Vi lägger bakom oss det magiska datumet 12 12 12 och vandrar vidare i veckan.

Vandrar vidare.

Jag fick sällskap med tant Helga på min vinterpromenad.

85 år fyllda samtalade hon spänstigt om nobelpriset i fysik och "Schröders katt"... Den har jag inte sett till... men det beror väl på att den svävar mellan kvantfysikens vara eller icke vara...

Det gör jag också idag, känns det som...

Vi njöt av utsikten vid Gullberna Parks frusna båtvik.
Jag låter Björn Ulvaeus och Benny Anderssons nyskrivna vintersång få bli en hyllning till platsen där jag bor:

Helga njuter av Gullberna Park.

VINTERHAMN, VINTERHAMN
HÄR KAN JAG HÄMTA STYRKA
DU GER MIG SKYDD OCH SINNESFRID.

VINTERHAMN, VINTERHAMN
SOM PSALMEN I EN KYRKA
GÖR HJÄRTAT VARMT I JULENS TID.

I DITT NAMN FINNS EN TON (TRON?)
AV IS OCH SNÖKRISTALLER
JAG BER OM GRAN OCH TÄNDA LJUS.

VINTERHAMN, VINTERHAMN
DÄR NYSNÖN SAKTA FALLER
O KOM, JULEN TILL MITT HUS.

Vinterhamn.

OCH MED DEN, EN MAN, EN GUDASÄND
OCH NU GLÄDS VI ÅT STORHETEN
DEN ÄR VAR MANS
VÅR ÄR OCKSÅ HANS, TÖRNEKRANS...

VINTERHAMN, VINTERHAMN
DEN VÄRLD SOM STÖR OCH LARMAR
DEN HÖRS I FJÄRRAN SOM ETT BRUS.

I DIN FAMN, VINTERHAMN
DEN FAMN MED ÖPPNA ARMAR
DÅ HÖR JAG ÄNGLAVINGARS SUS.

Lyssna här när Helen Sjöholm sjunger:
 http://www.youtube.com/watch?v=2EwjnZcbuR4

Skuggan av en snöängel...

För att vara humanist, ateist och materialist så måste jag säga att Björn Ulvaeus är otroligt troende!

En så vacker Kristus-text han har skrivit!
En sång att sjunga både i kyrkor och konsterhus.

Vi är ett mycket smyg-religiöst folk.


Smyg-kristen.

Väl inne i värmen var det dags för lussebullarna att bli knådade.

Känner du till "Prästens hår"?

Ända sedan tiden vi bodde i prästgård på landet, så har vi bakat denna roliga variant av saffransbröd.
Degen är enligt traditionellt recept, men jag ska visa hur det går till.

Jag ber om ursäkt för den ekivoka början....
... men det blir bättre mot slutet!

Kraft i knådningen!

"Prästens hår" är en form av peruk, liknande den som de engelska domarna ännu använder.

Vid julbordets kaffekalas får gästerna själva skära en bit ur "håret", så mycket eller litet de vill ha.

Medan brödet jäste, satte jag mig vid pianot och spelade "Gläns över sjö och strand", den vackraste julsång som finns.


"Prästens hår".

SVT Luciafirande kom från Uppsala Domkyrka.
Det är ganska spännande egentligen, detta att vi protestantiska lutheraner har plockat fram ett helgon från katolska kyrkan och firar henne, inbakat i urgamla seder från förr.

Det talar om vårt behov av kristna förebilder, tänker jag.
En ung flicka som dör för sin tro... avstår både pengar och man... Det är ett kraftfullt budskap till vår tid.
Lucia avstod sin skönhet för en större skönhet: hjärtats gemenskap med Jesus Kristus.

Med lucias blodröda band går kvällens förbön till den kristna missionär som blev skjuten i Pakistan, för några veckor sedan. Evangeliet om Jesus Kristus är hotfullt för den som själv vill behålla makten över sitt hjärta.

Kristet Luciafirande i Uppsala Domkyrka.

Det spelar stor roll Vad och Vem vi tror på.

"Att tro" utan riktning eller innehåll är som att baka utan mjöl... bara man bakar så...
Så kan bara den okunnige tänka.

Jag skickar en stor påse lussebullar till dig, Björn Ulvaeus och en törnekrans, nej hellre en saffranskrans tror jag, till dig Benny och tackar för ännu en underbar sång!

Håriga bullar till Björn och Benny!

VINTERHAMN, VINTERHAMN

... EN MAN, GUDASÄND, OCH NU GLÄDS VI ÅT STORHETEN
DEN ÄR VAR MANS, VÅR ÄR OCKSÅ HANS
TÖRNEKRANS.

Helene Saffransfelt,
- som undrar ifall Schröders katt inte var en lussekatt ialla fall...

Köp huset i vinterhamnen!
Bara 4,6 miljoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar