Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 23 december 2012

MARIA TALAR genom heliga BIRGITTA


Krona och kors.

Det är uppesittarkväll med jungfru Maria och heliga Birgitta.
Varför nöja sig med mindre när helgonen finns runt hörnet?

Det gäller att krångla sig igenom den här familjehögtiden så smidigt som möjligt, där det sociala samspelet sätts på högsta prov...
Helgonen är mer pålitliga.

Framför mig, bland alla julklappssnören, ligger boken med Heliga Birgittas himmelska uppenbarelser uppslagen.
Hon fick ta emot budskap från Maria, Guds moder.

Budskap från julstöket: apelsinpinnarna klara.

Det är ju 4 advent - Marias söndag - därför vill jag lyssna till vad hon sa, och samtala om det.

Tidsmixen är total med radio P4 i bakgrunden, där bäste Thomas Deutgen gör allt för att ge oss lite julkänsla.

MODERN TALADE TILL SONENS BRUD (församlingen, d v s du och jag) OCH SADE:
- SÄG MIG VAD DU HAR I SJÄLEN?

Käraste Guds moder Maria, det är svårt att sätta ord på själens innersta känslor. Det som plågar en, är ofta tabubelagt...

Heliga Birgitta uttryckte sig så här:

- TVÅ TING FRUKTAR JAG, MIN FRU:
FÖR DET FÖRSTA MINA SYNDER, SOM JAG EJ BEGRÅTER OCH EJ GÖR BÄTTRING FÖR, SÅ SOM JAG VILLE.

FÖR DET ANDRA BEDRÖVAS JAG AV ATT DIN SONS OVÄNNER ÄR SÅ MÅNGA...

Lilla Birgitta möter jungfru Maria.
Klostret i Vadstena.

Käraste Maria, denna bön är så typiskt kvinnlig... Alltid ska vi ta skulden på oss. Jag orkar inte det!

Det finns så många män som orsakar så mycket sorg i familjerna.

Alla de som inte ger sin kvinna uppmärksamhet och uppskattning... De män som tar allt för givet. Män som glömmer prata på riktigt med sina barn, och visa känslor. De som tror sig vara världens centrum... men som köper en present för att släta över.

Känner du igen det?
Men så var väl inte Josef? Han var ju både äldre och klokare... Eller?

DÅ SVARADE JUNGFRU MARIA:
- MOT DET FÖRSTA GER JAG TRE LÄKEMEDEL.

1. Betänk att din själ lever evinnerligen.
2. Tänk på Guds barmhärtighet, ty ingen är så syndig att Gud inte kan förlåta.
3. Betänk för det tredje hur stor ära själen har, som utan ände lever med Gud, och i Gud.

Käraste Guds moder, jag vet att Gud Fader förlåter. Men hur ska vi orka förlåta mannen hans underlåtelses synder?

Och käraste heliga Birigitta, när din älskade Ulf hade gått ur tidslinjen, då började ditt liv...

Heliga Birgittas reklikskrin.

Så var det det här med alla dina fiender...

Du vet att jag har skrivit en tidningsartikel till kristendomens försvar, mot okunnigheten och oviljan.
Jag har fått både fin respons av tacksamma människor, men också en generad tystnad, samt motstånd, förstås.

Förlåt att jag inte begråter mina synder bättre - men det här är ju ingen dagbok - dem behåller jag för mig själv, i bön och bättring.

Välsigna skolan och kyrkans samarbete i nutid, men... hur ska vi stå ut när sinnena snöar igen?

Och då tänker jag snarare på de laglösa i mc-klubbarna, de våldsamma islamisterna och de profithungriga multinationella företagen, som hånar din existens med sitt sätt att leva.

OCH MOT DET ANDRA - ATT GUDS OVÄNNER ÄR SÅ MÅNGA - GIVER JAG DIG OCKSÅ TRE LÄKEMEDEL:

1. Överväg att din Gud och deras Skapare är domare över dem, och de skall aldrig döma honom mera.
2. Ja, de är fördömelsens barn, därför bör vi framför allt predika för dem, ty det kan finnas några som bland dem blir Herrens barn...
3. Betänk att de onda tillåtas leva till de godas prövning.

Birgitta står ut med snöbollskriget. Eller?

Heliga Birgitta, du mötte också stort motstånd men talade med Guds Ande, mot självaste påven, när han var på hala vägar.
Du är en förebild och du ingjuter mod.

Da´n före Doppareda´n... då övar jag mig nu i tacksamhet över alla motståndsmöten.
Jag ber för dem som är likgiltiga inför Dig, dem som retar sig på Dig, för dem som missförstår vem Du är och hindras av tankar som låser sig.

Tack himmelske Fader för att Du alltid är mäktig att möta den värsta skinnknutten, den räddaste vapenbrodern och den girigaste aktieägaren, och förvandla honom eller henne till ditt barn!

Tack för att det inte finns någon fördömelse som är så mörk att Du inte kan nå dit.

Lätt att bli tillplattad.

Doften av pepparkakor sitter i gardinerna och katten har trasslat in sig i julklappssnörena.

Imorgon ska vi ta pulkan till samlingen vid krubban, ja släden är trasig.
Julen är oberoende av känslor.
Men julen behöver Helig Andes närvaro - annars blir det ingenting av någonting.!


Maria i Koranen, som beskriver hur
Jesus fick bekräftelse genom Helig Ande!

Lukas evangelium låter ängeln förklarar för Maria.

HELIG ANDE SKALL KOMMA ÖVER DIG
OCH DEN HÖGSTES KRAFT SKALL VILA ÖVER DIG.
DÄRFÖR SKALL BARNET KALLAS HELIGT OCH GUDS SON.
                                                                          Lukas 1:35

Helene Sturefelt, som skottat tre gånger idag, ty julen står för dörren.
- Åh, nu kommer min man körande genom snöovädret med mjölk till barnbarnen! Välkommen hem, käraste!

Negerbollar. Nej!! Lerkakor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar