Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 16 december 2012

JOHANNES DÖPAREN STOR


Svenska köttbullar?!

Varuhuset spelar vacker, kristen julmusik men skolbarnen får inte sjunga psalmer på avslutningen...
Ur led är tiden.
Så skönt att få gå till kyrkan och få ett Guds ord! På riktigt, utan kritik eller kommers.

Det är 3 advent och fortfarande inte jul!

Den bibliska person som jag identifierar mig med mest, är dagens huvudperson i kyrkan: Johannes Döparen.
Jag önskar att det inte vore så, men man väljer inte sitt livsöde. Eller rättare sagt, man kan gå emot sitt livsöde, eller acceptera det...

Alltid nåt som spårat ur...

Här kommer några smaskigt krångliga ord, som vi ska vrida teologiskt lite på:

JESUS SA:
- SANNERLIGEN, INGEN AV KVINNA FÖDD ÄR STÖRRE ÄN JOHANNES DÖPAREN, MEN DEN MINSTE I HIMMELRIKET ÄR STÖRRE ÄN HAN!
Matteus 11:11.

Precis som en sax har två knivar, så klipper Bibelns ord ofta till med paradoxer!
Är han störst? Eller minst? Bestäm er!

Joh Döp är störst bland profeterna eftersom han nu äntligen får se löftet om Messias gå i uppfyllelse.
Det har ingen annan profet i Gamla Testamentet fått göra.

Men, Joh Döp är minst i himmelriket eftersom han inte får se Jesus fullborda Guds verk.
Han får inte uppleva korset, han får inte uppleva uppståndelsen...

Joh Döp befinner sig mitt emellan GT och Nya Testamentet, likt saxen som klipper av och klipper fram nya konturer.

Jesus använder den himmelska måttstocken när han säger detta om honom, inte det mänskliga omdömet.
Johannes är både störst, och minst.

Störst. Och minst. Samtidigt.

Medan plusgraderna fördärvar den vita snön, kan vi ägna oss åt tre punkter som talar om det HIMMELSKA STORHETSMÅTTET.

Kan du som bakgrund se dig själv som liten när frågan kom:
- Vad vill du bli lilla vän?
- Stor!
Eller när man kom upp i mellanstadieåldern, då lät det tvärtom:
- Jag vill inte bli stor!

I Guds ögon är allt annorlunda.

Jag vill inte bli stor.


1. Att vara STOR - mätt med himmelskt mått - är inte detsamma som att ha svar på alla frågor.

Matteus återger i kapitel 11 hur Joh Döp tvivlade. Han frågar sig om hans tro på Jesus är rätt och riktig.
- Är du den som skall komma eller ska vi vänta på någon annan?

Det svaret han får, ger honom mod och styrka att uthärda intill döden. Och det är gärningarna som talar, det som Jesus gör!

Frågorna och tvivlen driver honom framåt.
Men tidens kritiker var likgiltiga. Jesus jämförde dem med barn som ville leka och dansa på torget, men möttes av ointresse.

Engagera er!

En gammal prästman, Gustav Gertmar, predikade en gång över denna text och sa:

- Du, som idag är frågande och tvivlande, se till att du inte blir som de människor Jesus talar om här; självgoda och högmodiga. De förkastar både Joh Döp och Jesus.
Lägg istället fram dina frågor till Jesus i bön.
Det är inte synd att tvivla, men det är synd att höja tvivel till högfärdstro.

Johannes tog sitt tvivel på allvar och bad Jesus förtydliga sig. Just det gjorde att Jesus kunde säga om honom att han höll måttet.

Nu hör jag hur snön rasar av taket och landar med en duns på verandan!
Hu, de insmickrande plusgraderna får allt på glid...

Se upp.


2. Att vara STOR - mätt med himmelskt mått - är att vara ödmjuk.

Ödmjuk är inte detsamma som att vara velig eller mesig.
Nej, det är att veta gränserna för sin kallelse, och att verka innanför ramarna.

Här tänker jag i mitt stilla sinne att som sjukskriven är ramen krympt till ett ingenting... Hur kan jag verka för Guds rike, instängd i min trötthet?
Jag försöker hålla skenet uppe, men däremellan är det mycket tårar... och böner.

Jo, jag väljer att sitta här blogga om det jag upplever och tänker, för att dela med mig och lindra min egen smärta och tomhet.

Begränsad...

Johannes föll inte för grupptrycket.
Han var budbäraren, inte budskapet. Han frestades inte att påstå att han var Messias... Nej, i ödmjukhet visste han sin plats i Guds rike.

För att kunna bana väg för Jesus var han tvungen att tala starkt mot tidens ledare, som gömde sig bakom sitt släktskap med Abraham, utan att leva ett liv i omsorg om andra.

- Huggormsyngel! Varje träd som inte bär god frukt skall huggas bort. (Matt 3:7, 10).

Han fördömde den falska förtröstan på egen förträfflighet, den livsåskådning som inte leder till väckelse och omvändelse, och därmed inte heller till Gud...

Att ha mod att erkänna sin egen litenhet och ge storheten åt den verkligt Store, det är att vara "stor", mätt med himmelrikets mått.

Nu ser jag hur grannen har tänt julgranen inne i vardagsrummet... Vackert.
Jag har inte ett barr i hela huset... jo, några gamla bakom bokhyllan, från förra året...
Men det är inte jul än.

Så långt har jag kommit med julpyntet...


3. Att vara stor - mätt med himmelrikets mått - är att inte pruta på sanningen.

Hur vågar Joh Döparen? Han underkänner både folket och dess ledares fromhet! De fick i sanning veta vad deras ytliga religionsutövning var värd...

Han är kritisk till dem som försöker rycka till sig himmelriket med våld (vers 12). Det låter som en rubrik ur våra dagstidningar...

Inte många ser eller hör de andliga sammanhangen.
- Hör du som har öron!
Men Johannes såg direkt, när Jesus kom, vem han var:

SE GUDS LAMM SOM TAR BORT VÄRLDENS SYNDER.
Joh 1:29.

Dessa ord har sjungits i alla tider inför nattvardsfirandet.
Dessa ord blev min ingång till den kristna tron.
- Finns det verkligen någon som kan ta bort världens alla synder?! Vem är det? Honom vill jag lära känna!

Var är Guds lamm?

Nu när Svenska kyrkan prövar nya gudstjänstformer med nya ord, så har just denna sång - Agnus Dei - reducerats till:

"Se Guds lamm som möter oss i bröd och vin.".. Istället för:
"Se Guds lamma som tar bort världens synder".

Det är att förflacka trons uttryck. Det är att undvika det svåra, det som frälser, ja det blir religiöst myspys som inte hjälper mig vidare mot inre befrielse!

Här känner jag döparens kamelhårsmantel klia...

Motstånd.

Och här slutar söndagens betraktelse.
Fortsätt fråga. Fortsätt öva ödmjukhet, men pruta inte på sanningen!

Nu ska jag se "Allt för Sverige" - vem av amerikanarna som får träffa sina svenska släktingar - och äta köttbullar till kvällsmat.

Helene Sturefelt,
- som älskar Jesus "Guds lamm" - det som föddes i ett stall i Betlehem... DÅ är det jul!

2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du var inne och skrev i min gästbok.
    Du har underbara bilder i din blogg. Och många tankar som ger mina tankar vingar!

    Önkar dig en riktigt härlig antikommersiell jul!

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Du är så saknad, dina uppfriskande ord kräver eftertanke.
    Och en liten tröst kan det vara kanske att det är mer än jag och Karin som saknar dig.

    SvaraRadera