Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 31 december 2012

FIKONTRÄDETS SÖTMA


Vad ser du i kristallen?

Det är nyårsafton.
Jag orkar inte leva upp till några förväntningar, utan vi är hemma och tar det lungt. Radiobön på P1 och vid midnatt "Ring klocka ring", samt alla Domkyrkoklockor som ringer in det nya året. Radiomannen Christoffer Murray leder oss över gränsen.

Sitter och funderar på Nyårsdagens evangelium, om Fikonträdet.
Igår såg vi filmen "Avatar" om det fantastiska träd-livet på planeten Pandora.
Men människor, från den döende kulturen på jorden, kom dit för att skövla deras tillgång på energi.

Jag hade hög puls och tårar i ögonen i en och en halv timme... Reklamavbrotten blev en illustration till hela filmen; hur vi lever för att konsumera...

Brutet liv.

Det är den sanningen jag tänker fortsätta föra fram; att vår västerländska kultur är döende - och går mot sin undergång - om vi inte vänder om.
Aldrig tidigare har väl Omvändelsens nödvändighet varit större än nu!

Delar nu mina tankar kring Bibeltexten.

FIKONTRÄDET – Lukas 13:6-9


JESUS GAV DEM DENNA LIKNELSE:
EN MAN HADE ETT FIKONTRÄD I SIN VINGÅRD, OCH HAN KOM FÖR ATT SE OM DET FANNS NÅGON FRUKT PÅ DET, MEN HITTADE INGEN.

DÅ SADE HAN TILL SIN TRÄDGÅRDSMÄSTARE:

- I TRE ÅR HAR JAG KOMMIT OCH LETAT EFTER FRUKT PÅ DET HÄR TRÄDET, MEN UTAN ATT HITTA NÅGON. HUGG BORT DET! VARFÖR SKALL DET TA UPP MARK TILL INGEN NYTTA?

HAN SVARADE:

- HERRE, LÅT DET STÅ KVAR ETT ÅR TILL, SÅ SKALL JAG GRÄVA RUNT DET OCH GÖDSLA. KANSKE BÄR DET FRUKT NÄSTA ÅR. OM INTE, KAN DU HUGGA BORT DET.

Mitt fikonträd börjar om.

Nu ska vi låta trädet tala.

Människan har i alla tider tänkt på träden som en symbol för livet. På gårdarna planterade man förr alltid ett ”vårdträd” som skydd för livet.

Jag tittar på vårt lilla fikonträd i krukan och undrar om någon, efter oss, ska få se det stort och frodigt?
I den bibliska frälsningshistorien nämns de fyra stora träden:
Livets träd, Kunskapens träd, Korsets träd och Livets träd igen.

1. Det första Livsträdet förråddes av människan i paradiset, som blev förlorat för oss.

2. Det andra trädet – kunskapens träd – blev föremål för människans frestelse och syndafall.

3. Det tredje trädet är korsets träd, som är den mänskliga historiens absoluta skärningspunkt, själva återlösningen tillbaka till ett gott liv i försoning och respekt.

4. När Uppenbarelseboken berättar om hur cirkeln sluts, så står Livets träd åter igen i mitten, med blad som är läkedom för folken.

I vår text nämner Jesus fikonträdet. Det omnämns redan i 1 Mosebok i samband med syndafallet – ni minns säkert att det var just fikonlöv som Adam och Eva använde för att skyla sig med.

Första kläderna.

Fikonträdet var med i uppräkningen av allt gott som israeliterna skulle få njuta av i löfteslandet. Uttrycket att sitta ”var och en under sitt fikonträd” var en bild för fred och trygghet.

Här går nyårskvällens alla böner till Mellanöstern... Böner, böner!

När folket avfaller från Gudsgemenskapen och ställer sig själva eller avgudarna i centrum, då hotar Herren med att föröda deras fikonträd.

Det är detta som är bakgrunden till den liknelse som Jesus berättar.

Att inte finna frukt på tre år är allvarligt, särskilt med tanke på att det nio meter stora fikonträdet kan ge frukt två gånger om året.

Vingårdsmannen känner vi igen även i vår tid. Det är han som bara ser till effektivitet och förtjänst. Det är mannen som kräver avkastning även under dåliga tider.
- Varför skall jag annars ha dessa aktier? Sälj och köp nya!

Dålig avkastning.

Och den yxa han vill svinga, leder tankarna till de regnskogar vi skövlar för vinningens skull, eller för att nämna ett närmare exempel: Ojnareskogen på Gotland, som Nordkalk håller på att skövla.

Många aktivister kämpar för skogens och källans överlevnad, med stöd ända nere i Bryssel.
Ber för modiga Sofia och alla fältbiologer, som med sina kroppar stoppat avverkningsmaskinerna. Nu måste lagstiftarna använda sina redskap!

Trädgårdsmästaren i liknelsen är alla de goda män och kvinnor som värnar livet. De som inte skövlar för pengar, eller bara lever för konsumtionen.

Döende kultur.

Naturligtvis tänker sig Jesus också på att vårt hjärta är som en trädgård.

Alldeles för ofta glömmer vi ge vår själ näring genom Guds Ord och Sakrament. Alldeles för ofta låter vi döda grenar sitta kvar och själsligt ogräs växa ända in på stammen…

I Domarboken i Gamla Testamentet står det om Fabeln om Trädens Konung:

HÖR PÅ MIG, SÅ ATT GUD MÅ HÖRA PÅ ER!
EN GÅNG BESLUTADE TRÄDEN ATT SMÖRJA EN KONUNG ÅT SIG.
DE BAD OLIVTRÄDET: BLI VÅR KONUNG! MEN OLIVTRÄDET SVARADE:

- SKALL JAG SLUTA ATT GE AV MIN FETA SAFT, VARMED GUDAR OCH MÄNNISKOR ÄRAS, FÖR ATT ISTÄLLET STÅ OCH VAJA ÖVER DE ANDRA TRÄDEN?
DÅ BAD DE FIKONTRÄDET: KOM OCH BLI VÅR KONUNG! MEN FIKONTRÄDET SVARADE.

- SKALL JAG SLUTA ATT GE AV MIN SÖTMA, FÖR ATT ISTÄLLET STÅ OCH VAJA HÖGT ÖVER DE ANDRA TRÄDEN.

Även vinstocken och törnbusken fick frågan, men ingen ville bli konung över de andra träden.

Inget träd ville stå över de andra.
Inte Gud heller... Ser du?!

Jesu liknelse tycks vilja fråga oss:

Ger din själ sötma? Är din livsgren så nära förbunden med Gud - det stora livsträdet - att Guds egen sav kan rinna igenom dig? Eller, vad är det som hindrar flödet?

Låt oss denna nyårskväll rannsaka våra sinnen och hitta tillbaka till Livets källa och Livets Träd.
Låt oss erkänna för oss själva det som inte varit så bra – när vi inte mött vår medmänska med omtanke, när vi inte sett till våra egna behov och så tröttat ut oss…

Låt oss erkänna att vi inte tagit Guds ord på allvar, så att det fått konsekvens för miljön och den natur vi lever av.

Jesus markerar både allvaret och möjligheten till nystart.

Jag vill att Gud själv ska beskära mitt hjärtas fikonträd, så att det nästa år kan ge av sin sötma, som är Andens frukter:
- Kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning - åh, så svårt! Det kan jag inte i egen kraft...

Hoppets blå ljus i prisman!

Men jag tackar Dig, Gud för min sjukskrivning som gett mig vila, vila och VILA.
Ber att denna vila nu ska leda till kloka insikter, att våga sätta gränser, säga nej och hushålla med mina krafter. Ber för dig med.

Tack för Livets träd, Kunskapens träd, Korsets träd och åter igen, Livets träd med läkedom.

Välkommen 2013. I Jesu namn, amen!

Helene F Sturefelt,
- som ska baka en fikonkaka till kaffet!
Nej vänta, nu kommer Maken hem - med en bit överbliven begravningstårta...

Gott nytt År!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar