Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 28 december 2012

KELTISK MUNKBÖN

Studerar naturen. Lövade snöbollar.

JAG LÄSER OCH SKRIVER
JAG TILLBER MIN GUD VARJE DAG OCH NATT.

JAG STUDERAR SKRIFTEN
GRUBBLAR ÖVER DESS MENING,
JAG SKRIVER BÖCKER FÖR ATT VÄGLEDA ANDRA.

Detta är en bön från den keltiska klostertraditionen på Irland. Kontemplationen var huvudnerven i den keltiska andligheten.
Därför var tillbakadragandet och stillheten en nödvändighet.

Andliga vägledare, eller själavänner, var bland de viktigaste personerna att ha tillgång till.
De var rådgivare, biktfäder och -mödrar och själasörjare.

Husgnagare.

JAG ÄTER LITE OCH SOVER LITE
NÄR JAG ÄTER FORTSÄTTER JAG ATT BE
OCH NÄR JAG SOVER ÄR MINA SNARKNINGAR LOVSÅNGER...

Dessa ord har rubriken "Den gråtande lärde".

Själv äter jag regelbundet och sover så mycket som möjligt, gärna tio timmar, och det händer att Gud talar i drömmen.
Däremot vet jag inte om mina sovljud kan kallas lovsånger precis...

Skogens sköna ljud.


Jag drar mig undan så mycket jag kan, för att hitta Guds röst, som ofta sammanfaller med min längtan efter renhet och klarhet.

Nu så här i "mellandagarna" har jag tagit vara på stunderna av ensamhet, då jag fått vara själv, med mig själv.

Igår gick jag till bäcken och lekte...

Smältvatten i bäcken.

... tog bort löv som hindrade flödet och fick som belöning höra den lilla bäcken porla med stor glädje!
Längre upp i skogen såg jag hur den översvämmade stigen tappades på smältvatten... Kände mig som en stolt skogvaktare.

Och jag ber:
- Käre Gud, ta bort allt det skräp som hindrar flödet i mitt liv, i mina barns liv, i församlingens liv...


MEN JAG GRÅTER ÖVER MINA SYNDER
FÖR JAG KAN INTE GLÖMMA DEM.
O MARIA, O KRISTUS, HA FÖRBARMANDE MED MIG SJÄL.

Frostvatten. Frusna tårar.

För er som läser min blogg ofta, är det nog tydligt att profeterna i Gamla Testamentet är mycket viktiga för mig.
Deras rop på sanning står i bjär kontrast till den verklighet vi lever i, styrd av kommers och reklam.

Marknaden drog igång julen strax efter Allhelgona. Då hade vi i kyrkan inte ens satt upp adventsljusstakarna...
Nu, när vi äntligen är inne i jultiden, ja då har marknaden reat ut sina vinterprodukter i den vansinniga rallyrean i mellandagarna.

Julen varar ända till påska... men marknaden har då förlänge sedan tagit fram sin vårkollektion.
Vi lever i otakt.
Marknaden tar ut allt i förskott, medan vi i kyrkan istället efter-firar; t ex "Söndagen efter jul", "3:e söndagen efter Trettondedag Jul" och så vidare.

Jag vill inte vara en "kund"!

När jag rensade skogsbäcken från löv och pinnar, tog vattnet fart.
Det som låg hindrande längre ned drogs med i kraften, och spolades iväg.

Så känns det ibland för mig att leva i vår tid, där kyrka och marknad är i otakt. Man spolas med, mot sin vilja.

Eller som en dam sa på konditoriet:
- När kommer fastlagsbullarna?
- Till nyår.
Suck. För-sig-kommet eller efterblivet? Både ock.

Trångt. Eller vidsynt?

Nästa keltiska bön heter "Det kristna livet".
Texten är hämtad från en större textsamling för vägledning och målsättning för klosterlivet.

VAD ÄR DET SOM ÄR BÄST FÖR DET KRISTNA LIVET?
ENEKLHET OCH MÅLMEDVETENHET.

EN VÅRDSLÖS KRISTENHET, SOM INTE VILL VETA AV NÅGOT BESVÄR
KOMMER ATT PRÖVAS HÅRT I ELDEN
OCH FÅ LITEN BELÖNING I HIMLEN.

EN AKTIV KRISTENHET, SOM TAR AVSTÅND FRÅN BEKVÄMLIGHET,
FÅR EN LÄTT PRÖVNING I ELDEN
OCH STOR BELÖNING I HIMLEN.

Vad var bekvämlighet på 500-talet?
Vad tänkte skrivaren på när han skrev dessa ord?

Författaren hette Colman Mc Beognae (555-611) och var elev till S:t Columba och grundare till klostret Lann Elo på Irland.

Nypon vid bäcken.

VAD ÄR BÄST FÖR SINNET?
VIDSYNTHET OCH ÖDMJUKHET,
TY ALLA GODA TING FÅR RUM I ETT ÖPPET OCH ÖDMJUKT SINNE.

VAD ÄR VÄRST FÖR SINNET?
TRÅNGSYNTHET, INSTÄNDGHET OCH AVSKÄRMNING,
TY INGET GOTT FÅR RUM I ETT TRÅNGT, STÄNGT OCH AVSKÄRMAT SINNE.

Så får mer än tusen år gamla ord vara till vägledning för stressade nutidsmänniskor.
Hm, jag räknar inte mig själv till den skaran, ty jag har ju hoppat av hjulen. Men inte julen.

Vilken årstid är detta?
Snöade lövbollar.

Må ditt livshjul snurra lagom fort, så du inte missar julens budskap.
God hjul...

Helene Sturefelt, som fotograferade tillbakadraget, i stillhet, i Gullberna Parks bokskog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar