Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 31 maj 2011

REINKARNATION eller GENMINNE - Tulpan-teologi

Himmel inuti.

Nej, det går inte.
Det är alldeles för fantasifullt.
Jag får inte ihop teorierna med mitt trädgårdsland heller...

Det här med reinkarnation, jag gör dig kanske ledsen, men det är ingenting för mig.
Inte heller får det något stöd av Bibeln.
Och mina blommor och örter hänger inte med i svängarna heller.

Snedblåsta tulpaner. Teori i motvind.

Gud har lagt all sin visdom i den natur han har skapat.
Jag tror på GEN-MINNE.

Men inte alls på re-inkarnation - att vi kommer "åter i köttet", som ordet betyder.
Jag tror inte att det finns ett antal själar som väntar på att komma in i detta livet.
Visserligen är jag dålig på matte, men jag får liksom inte ihop antalet själar med att befolkningsökningen tilltar...

Jag tror på genminnet.
Alltså att du och jag är resultatet av mormorsmormors farfarsfarsfars mor - - -

Jag hör ihop med mina släktingar.

Det betyder att i varje kropp är lagrat mängder med erfarenheter, upplevelser, slutsatser, rädslor och skickligheter, från släktingarna liv bakåt.
Det finns lagrat i kroppens minne.

Vissa sådana minnen kan tränga sig fram och bli mycket levande, så pass att man kan uppleva sig "ha varit där" - vilket är sant!!
Men inte utifrån reinkarnationsläran, utan just utifrån det jag kallar "genminne", från släktingarna.

Det är farmorsmormor som blivit till av kungens förlustelser i höladan som gör att jag tycker så mycket om doften av torkat gräs...
Eller farfarsbrors far som emigrerade till Amerika men misslyckades, vilket gör att jag inte tycker om amerikansk kultur...

Nåväl, med glimten i ögat så förstår du säkert vad jag menar.

Jag är bara jag.

Några bibelord:

AV JORD ÄR DU KOMMEN,
JORD SKALL DU ÅTER BLI
JESUS KRISTUS SKALL UPPVÄCKA DIG PÅ DEN YTTERSTA DAGEN.

I min tanke betyder det att det fysiska kroppsliga livet förmultnar och återgår till naturen. När den kroppsliga döden inträffar, dör inte själen, den går till Gud - i väntan på tidens slut då Jesus kommer tillbaka och uppståndelsen är ett faktum.
För alla!

Då gäller det att det finns en själ till varje kropp....
Hoppsan, här blev några kroppar över, utan själ.... har jag räknat fel nu.. ?

Bibeln stöder ingenstans re-inkarnationsläran, hur gärna en del vill önska det.

Blomster-teologi.

Min gen-minnesteori har bättre stöd. Det står ofta:

SLÄKTLED EFTER SLÄKTLED...

.. i betydelsen att en händelse kan haka sig fast i generationer, tills man bryter mönstret och gör upp med det.

Varje familj har sina svårigheter. Man kan spåra dem långt tillbaka i tiden.
Men man kan också se tydliga "hopp" där något tagit avstånd från ett beteende och brutit med det.

Jesus är den stora "inbrytaren".
Han bryter alla våldets mönster, ja han är den stora SYNDA-BRYTAREN!

Titta, vem kommer här? En inbrytare!

Det är ett evangelium för hindun, som är fast i karmalagens förbannelse - vilket reinkarnationen är.
Hinduismen är en tag-dig-själv-i-kragen- religion där man själv får sona sina synder i den ena återfödelsen efter den andra.
Det är inte roligt.
Det är inte alltid utvecklande.
Och man får aldrig frid...

Jag är kristen och har funnit en så stor befrielse hos Jesus Kristus.
Jag kan söka min rötter bakåt och få nycklar till förståelse.
Jag är själv ansvarig för mitt liv, att bevara det som är gott och avslöja det som är destruktivt.

Den visdom som min farmor hade kommit fram till, kan jag fortsätta på, eller blunda för.
De dumheter jag har orsakat, kan mina barn förvärra - eller bryta och förlåta.

Vit dop-tulpan.

Mina tulpanlökar är resultatet av tusentals års liv bakåt i tiden. De växer och utvecklas ur föregående lök.
Ibland är förutsättningarna i jorden så dåliga att de inte orkar bli vackra p g a näringsbrist...
Men det är inte Guds fel!

Det är liksom en blomma per lök och det blir inte gurkor av tulpanlökarna...
De håller sig inom sin art.
(Fast å andra sidan, om du träffar på en gurka som smakar pyton, så är den kanske reinkarnerad...ha ha).

... och här förstår du säkert min kritik till de vilda spekulationer att man skulle kunna återfödas som ett lägre stående djur om man betett sig illa...
Nej, min vän, naturen stöder inte det heller.

Däremot säger Jesus att vi måste "födas på nytt" när han samtalar med Nikodemus i Johannes kap 3.

- Hur kan någon födas när han är gammal, funderar Nikodemus.
- Sannerligen jag säger dig, den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike, säger Jesus.

Dopet är den enda "återfödelse" Bibeln bekänner, och det är här och nu i detta livet, det är på förlåtelsens grund så att detta enda liv vi lever ska levas i försoning bakåt och med hoppet framåt!

Nu har solen gått ned och mina tulpaner har slutit sina kronblad om de dyrbara ståndarna och pistillerna, med anor från paradisets trädgård.

Vänner, i tillit.

Släktsamma hälsningar
Helene Sturefelt - född en gång, pånyttfödd i dopet.

1 kommentar:

  1. Jag tror också på Genminne precis som du beskriver det och att själen inte dör och att jag själv är ansvarig för hur jag lever mitt liv.
    Ända sedan jag var barn har jag dock undrat och skulle gärna vilja veta din syn på - varifrån kom själen och hur kom den till fysiska kroppen och var fanns den ev. innan.
    Du skriver sedan när Jesus kommer tillbaka gäller det att det finns en själ till varje kropp - vilken kropp??
    Den fysiska kroppen har ju förmultnat till jord. Förstår dessutom inte vad jag ska med en fysisk kropp till vid uppståndelsen.
    Vad menar Bibeln med denna uppståndelse?
    Ska alla själar som då finns hos Gud få en fysisk kropp igen och komma tillbaka till jorden???
    Kanske kan du Helene äntligen förklara dessa teologiska begrepp för mig.
    Eva

    SvaraRadera