Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 28 maj 2011

STÖRDA AV IT-STRESSEN

Störd elektronik.

- Vi är störda!
Uppropet kommer från några studenter på Linnéuniversitetet.
- Vi är störda av att alltid vara uppkopplade på internet, säger de unga kvinnorna, enligt Sydöstran idag, 28 maj 2011.

Jag blir lite full i skratt när jag hör att de har skapat ett "stördhetsbarometer"...

Hur störd är du, på en skala...
Kan Förbrytartribunalen i Haag få låna den... !

Stina och Clara har anlitat en webbstrateg, en psykolog och en nätverksledare för att få tips hur man ska komma ur beroendet av att hela tiden vilja vara "uppkopplad".
- Jag gjorde ett försök att inte kolla internet eller mobilen under en förmiddag, säger en av dem, men det var riktigt svårt.

Våga skrota.

De sociala medierna har en mörk baksida.
Kollar du inte, så finns du inte.
Descartes satte ribban lite högre:
- Tänker du inte, så finns du inte... - eller rättare: Jag tänker, alltså finns jag.

Översatt till denna världen blir det:
- Jag bloggar, alltså finns jag- just det!

Deras generation är uppvuxen med att man följer andras liv via Facebook, bloggar och twitter.

Hm, när lever ni själva, undrar jag.
Jag läste en sån där ängslig modeblogg, att så fort hon hade "gjort nåt" (läs handlat nåt...) skyndade hon sig hem och la in det på facebook...
Det är ju sjukt...

Vill du veta vad jag har köpt idag? - - -

Var finns integriteten?
Var finns de egna tankarna, privatlivet?

Stina och Clara inser också att de får för mycket information via internet, som de inte orkar bearbeta...

Hm igen.
Det är skillnad på Kunskap och Information.
Kunskapen bär dig... medan all information trängs och tar fel plats.


Kunskaps-klang.

Det är lördagskväll och jag har lyssnat till hur kyrkklockorna har ringt in helgens vila.
Nåja...
Det är Bönsöndagen imorgon - nej, inte Vegetarianernas helgdag, utan Bedjarnas söndag!

Det berättas om Salomo hur han i en dröm fick möta Gud:

- Be om vad du vill, sa Herren, jag skall ge dig det.
Salomo svarade:
- Ge din tjänare ett lyhört sinne, så att jag kan skipa rätt åt ditt folk, och skilja mellan gott och ont.

Hur skulle dagens unga IT-generation be?

- Förlåt mig Herre för att jag blivit så störd... Hjälp mig att inte vara uppkopplad hela tiden...
Tack Gud för att livet kan levas utan ettor och nollor...

Hjälp mig släppa mobilen!

1 Konungaboken berättar vidare i kapitel 3 att Gud blev glad över den bön som Salomo bad.
Han bad efter Guds eget sinnelag.

- Eftersom du inte bad om ett långt liv eller om rikedom, eller dina fienders död, utan om gåvan att urskilja vad som är rätt, så uppfyller jag nu din bön.
Jag gör dig visare och mer insiktsfull än någon har varit före dig...

Jag hoppas och tror att de unga studentskorna också har kommit till insikt; att sträva efter visdom, och inte bara efter ytlighet och bekräftelse.
Jag hoppas att de vågar leva själva, utan denna digitala livspump.
Fiskargumman vill inte ha mobilen.
Tacka vet jag en riktig lax!

För skojs skull har jag kollat upp mig själv - hur störd är jag egentligen.. ?
http://www.viarstorda.se/
Varningssignaler:

De sociala medierna orsakar dig:
1. Koncentrationsstörningar
2. Minnessvårigheter
3. Oro

... har jag skrivit upp deras hemsida... ? minns inte ... usch vad jag har ont i magen... sa du nåt?
Måste kolla deras tipslåda:

- ha kvalitet och disciplin som ledord,
- hitta pensionären i dig (ha ha!),
- anordna kafferep eller lös korsord istället för att sitta vid datorn (sätt på kaffekokaren, älskling!),
- hitta barnet inom dig, var utomhus och gör roliga aktiviteter (Flytta på dig, det är min tur att gunga nu!).

Min tur.

Ack ja.
De är seriösa, jag vet, men jag tar mig för pennan nej pannan, menar jag.
Det som är normalt för mig är onormalt för dem...
Hur ska det bli i framtiden?

Fast det är klart, om de läser min blogg blir de ju genast mer insiktsfulla, lite digital andlighet måste de ha!

Men i omsorg om dig, kära läsare, borde jag dra ned på mina inlägg...
Du ska inte sitta framför datorn och uggla när göken hoar där ute.
Gå ut med dig!
Jag ska försöka göra det samma, allt i enlighet med gode kung Salomo och den urskiljningsförmågan Gud gav honom.

Normal-störda hälsningar,
Helene Struelflet

Vilken stor gök.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar