Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 27 maj 2011

666 ODJURETS TAL

Ser du de tre liggande sexorna?

De hade nästan rätt.
Sanningen var så nära, men de vred lite, lite grann på den.
Nästan rätt... Sex, sex, sex = 666 - Odjurets tal.

Kan du den bibliska talmystiken?
Siffran 7 är Fullkomlighet.
Siffran 8 är Dopets tal, att nu börjar det nya livet som Gud skapar.
Siffran 6 är Nästan rätt...

Alla de män som velat rensa ut fel människor med fel åsikter, fel etnisk tillhörighet och fel religion - de hade nästan rätt...
De trodde att de skapade en god tillvaro åt sitt folk, men de agerade inte på Guds vägar.... bara på sina egna.
Och det blev ett nytt helvete i Europa.

Massgrav, skalbaggs-soldater.

Nu är förbrytaren i forna Jugoslavien Ratko Mladic gripen.
Ännu ett odjur skall ställas inför rätta.
Bosnierna gläder sig - och vi med dem - men serberna ser tvärtom att Mladic får offra sig ännu en gång för sitt land...
Nästan rätt...

Jag fortsätter citera Allan Willnys bok "Den stenlagda vägen", som är en tänkt självupplevd Uppenbarelsebok på ön Patmos.

Stenlagt.

"Det tog tid att få stillhet i grottan. När jag väl blev ensam, var det något som störde mig inombords.
Jag kände en vrede vars orsak jag inte kunde bli på det klara med.
Jag bad mitt ´herre förbarma dig´ och slöt ögonen.

Djupt inifrån bubblade bilderna upp.
Känslan av vrede gick i par med rädslan.
Morgonens läsning av Uppenbarelsebokens kap 13 om de två odjuren kom nu fram, med full kraft.
Dessa monster var både historiska, samtida och framtida.

Monster på skogsstigen.

Hur många gånger hade jag inte sett vilddjuren på alla slags scener - underhållningens, politikens och storfinansernas scener.
Jag hade tigit om vad jag tyckte och tänkte.
Ibland hade jag varit indragen i kollektivt överenskomna dimridåer för att rädda mitt eget skinn...

Martin Luhter King sa:
- Det är inte de onda människornas gärningar som är de värsta, utan de goda människornas tystnad.

Alla historiska tyranner påstås ha detta kodade tal 666.
Var det resultatet av vår inneboende oförmåga, att hindra dem från att nå makten i världen?

Mänskliga kvarlevor?

Det värsta är de som är lena i munnen, fulla av vackra ord som demokrati, tolernas och rättigheter men som saknade helheten.
Och jag mindes självutnämnda profeter, de som hade nästan rätt i allt - också enligt Guds vilja - men som skurit bort en liten bit här och där... vilket förstörde hela bilden.

Vem har sinnesnärvaro nog att söka helheten i den mosaik som vår tid sprängt i bitar?

Jag föll i gråt där jag satt i grottan.
Jag kände mig så medskyldig i det pågående avfallet från Gud, att jag inte nändes be om förlåtelse.
Bjälken av synd...

Men då bröt den inre rösten igenom:
- Jag har just tagit bort den! Det är en omfattande operation och det måste göra ont.
Varför beter du dig som om du ville sätta tillbaka bjälken i ditt eget öga?
Det är inte försent att börja säja nej, nu när du ser sammanhangen."

Slut citat ur Allan Willnys bok.

Gud tar bort det som hindrar dig.

Jag tar fram min slitna Bibel och läser några rader:

DEN SOM TILLBER ODJURET OCH DESS BILD,
OCH TAR EMOT DESS MÄRKE PÅ SIN PANNA ELLER SIN HAND,
SKALL FÅ DRICKA GUDS VREDES VIN...
Joh Uppb 14:9

Krigsförbrytartribunalen i Haag agerar utifrån Guds vrede över ondskan.
Må de vara välsignade och beskyddade att föra rätten fram.

Med respekt tänker jag på mina företrädare i Karlskrona stadsförsamling som öppnade upp Trefaldighetskyrkan som skydd för de bosniska flyktingarna som kom hit när kriget började.
En av dem är min frisör...
Och jag ber:

Gud, hjälp oss att inte tulla på sanningen. Hjälp oss att rensa bort smålögner och halvsanningar.
Jesus Kristus, tack för att Du är Fullheten personifierad!
Jag välkomnar Din kärlek och sanning som är hel och ren.
Amen.

Sjuhundrasjuttiosju hälsningar till er alla.
Helene Sturefelt

Nu ser jag bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar