Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 19 december 2009

MELKISEDEK - EVIG KUNG OCH PRÄST



Är det avgudadyrkan vi kristna håller på med?
På min mail har jag fått frågan från en muslim "varför dyrkar ni inte Melkisedek också?".
För att följa med i detta resonemang bör du slå upp HEBREERBREVET kap 7 och läsa där. Vem är Melkisedek och vad har han med Jesus att göra?

"DENNE MELKISEDEK VAR KUNG I SALEM OCH PRÄST ÅT GUD DEN HÖGSTE. DET VAR HAN SOM MÖTTE OCH VÄLSIGNADE ABRAHAM... DET VAR ÅT HONOM SOM ABRAHAM GAV TIONDE AV ALLT. FÖRST OCH FRÄMST BETYDER HANS NAMN ´RÄTTFÄRDIG KONUNG´, VIDARE ÄR HAN KUNG I SALEM, D V S ´FREDSKONUNG´. HAN HAR INGEN FAR, INGEN MOR OCH INGET STAMTRÄD. HANS DAGAR HAR INGEN BÖRJAN, HANS LIV HAR INGET SLUT. HAN ÄR LIK GUDS SON: HAN FÖRBLIR PRÄST FÖR ALLTID".

Gamla Testamentet är fullt av förebilder till Jesus Kristus. Gud låter varje tid peka framåt mot honom som ska komma och fullkomna allt.
Men att läsa efter bokstaven, blir alltid fel! Det spelar ingen roll om man är muslim eller kristen fundamentalist, man hamnar fel. Frågorna blir också fel och svaren konstiga.
Jag förstår mycket väl denna muslim som undrar varför vi inte dyrkar denne Melkisedek också när vi ändå håller på... att dyrka Jesus som Guds son är ju en stor synd för en muslim. Ändå delar vi uppfattning att Gud är En. Kan vi reda ut detta?

Det är i 1 Mosebok kap 14 som denne kung och präst först står omtalad. Hans person är höljd i dunkel. Forskarna står inför ett mysterium. I vanliga fall kom offerprästerna från Levi stam, de var Arons söner. De var dödliga människor och man valde nya när de dog. Men denne Melkisedek kom s a s från ingenstans... han är den levande, han kan inte dö. Han tycks vara större än Abraham, eftersom Abraham tar emot välsignelse från honom och ger honom tionde.

Gamla Testamentets överstepräster var inte syndfria, utan de måste offra både för sina egna och folkets synder. Men Jesus, som är "präst efter Melkisedeks sätt" är präst för evig tid. Han är utan synd. Därför räcker hans offer, på korset, en gång för alla och sätter punkt för offerväsendet.

Melkisedeks titlar talar om att han är en förebild för Messias: (hebreiska)
- Melek = konung
- Sedek = rätt, rättfärdig
- salem = fred/ frid
Han är alltså en rättfärdig konung som kommer med Frid.

Jämför nu detta med den text vi läser på 1 Advent, Sakarja kap 9:9-10:
"SE DIN KONUNG KOMMER TILL DIG, RÄTTFÄRDIG OCH SEGERRIK ÄR HAN. HAN KOMMER FATTIG, RIDANDE PÅ EN ÅSNA... OCH HAN SKALL TALA FRID TILL FOLKEN..."
Det är just detta som Matteus återger i sitt evangelium, kap 21:5, när Jesus kommer ridande in i Jerusalem. Alla känner till profetian vid den tiden. Det blir en mäktig manifestation och hyllningarna börjar. Jesus är Messias!

Hebréerbrevets författare förklarar i kap 4-5 att .. "KRISTUS TOG SIG INTE VÄRDIGHETEN SOM ÖVERSTEPRÄST UTAN FICK DEN AV HONOM SOM SADE: DU ÄR MIN SON, JAG HAR FÖTT DIG IDAG´, LIKSOM HAN PÅ ETT ANNAT STÄLLE SA ´DU ÄR FÖR EVIGT PRÄST, EN SÅDAN SOM MELKISEDEK´" ´(4:5-6).

Låt mig nu avsluta detta inlägg med att citera ur en god, teologisk bok:
- "Den som själv är dödlig, kan ej frälsa från döden. Men den som är levande, har livet i sig - och är präst ´till evig tid´- han kan alltid hjälpa. Jesus lever alltid för att mana gott för oss. Genom honom kan vi komma till Gud."
(Olof Linton, Tolkning av Hebréerbrevet, Verbums förlag).

Det finns alltså ingen anledning att "dyrka Melkisedek" som är en förebild för Kristus.

Jesus Kristus den strålande stjärnan. För mig hamnar Profeten Muhammed och Koranen i skuggan. Jag håller fast vid min bekännelse (Hebr 4:14), men jag tror att denna morgonstjärnas ljus ska nå även skuggan!
Frid vare med er ALLA.

Helene Sturefelt

2 kommentarer:

  1. Vem skulle han kunna vara denne Melkisedek ?

    Skulle han kunna vara någon i Gudomen ? och om vetenskapen inte vet vem det är, kan han då inte vara Gud själv i en annan gestalt så att säga eller ?

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte svara... Även jag förundras inför de gestalter som finns långt bak i forntiden.
    HS

    SvaraRadera