Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 28 december 2009

OREN MAT

                                                                 


- Min julskinka har rymt! sjunger Sven Melander i "Werner och Werner".
Många religioner använder MAT som markör för den tillhörighet man har. Både judar och muslimer har grisen som avgränsning mot andra folk. Vi i Sverige har kvar vårt fornnordiska arv och äter gärna gris. Den var vår överlevnad under äldre tider och mytomspunnen i gamla sagor.

Idag, när vildsvinen tränger sig ut på odlingsmark och skogsområden, skulle vi kunna byta ut industirgrisen på tallriken till att äta mer vildsvinskött! Jag hoppas att det nystartade lokala slakteriet i Blekinge får fart och kan ta hand om de vilda djuren under jakten och förvandla det till mat åt oss andra.
Vem vill äta en industrigris när man vet hur de behandlas... Människan är grym. Bojkott!

Vi som kristna har ingen religionsmarkör vad gäller mat. Allt är tillåtet.
Markus återge en händelse i sitt evangelium, kap 7, vers 14-19: JESUS SA:
-" INGET AV DET SOM KOMMER IN I MÄNNISKAN   U T I F R Å N  KAN GÖRA HENNE OREN. BARA DET SOM KOMMER UT UR MÄNNISKAN KAN GÖRA HENNE OREN.
NÄR HAN HADE DRAGIT SIG UNDAN HOPEN OCH KOMMIT HEM, FRÅGADE LÄRJUNGARNA VAD HAN HADE MENAT MED DENNA BILD.
HAN SVARADE:
- HAR NI OCKSÅ SVÅRT ATT FATTA? FÖRSTÅR INI INTE ATT INGET AV DET SOM KOMMER IN I MÄNNISKAN UTIFRÅN KAN GÖRA HENNE OREN? TY DET GÅR INTE IN I HJÄRTAT, UTAN I MAGEN, OCH KOMMER SEDAN UT PÅ AVTRÄDET.
DÄRMED FÖRKLARADE HAN ALL FÖDA REN. "

Jag tänker på flyktingfamilen som vi hade boende hos oss under fyra månader för några år sedan. De var kristna armenier och hade flytt konflikten i Azerbadjan. Barnen besökte skolan i den lilla byn där vi bodde. En dag kom de hem och sa ivrigt:
- Alla äter gris, alla äter gris!
Jag förstod först inte vad de menade, men de hade levt omgivna av muslimer så länge att det var mycket uppseendeväckande för dem att komma till en homogen och kristen miljö.

Jag träffade en rättrogen muslim som talade om hur noga han var med att bete sig rätt inför Gud.
- Så du tror att ditt beteende och ätande gör Gud vänligt sinnad till dig? frågad jag.
- Ja, vi muslimer böjer oss inför Guds vilja och vill leva rätt.
- Men mat kan aldrig göra en människa oren, sa jag.
Där gick våra åsikter isär.
Gud älskar oss inte bara för att vi "gör rätt"! Då skulle ingen människa vara omsluten av Guds kärlek...

JESUS fortsätter förklara i Markus evangelium kap 7:20-23:
"DET SOM KOMMER UT UR MÄNNISKAN, DET GÖR HENNE OREN. TY INIFRÅN MÄNNISKORNAS HJÄRTAN , KOMMER DE ONDA TANKARNA, OTUKT, STÖLD, MORD, ÄKTENSKAPSBROTT, SJÄLVISKHET, ONDSKA, BEDRÄGERI, LIDERLIGHET, AVUND, FÖRTAL, HÖGMOD, FÖRBLINDELSE.
ALLT DETTA ONDA KOMMER  I N I F R Å N  OCH GÖR MÄNNISKAN OREN."

Alltså fortsätter jag äta all mat med gott samvete inför Gud. Jag blir varken bättre eller sämre inför honom p g a maten. Jag har heller inget behov av att markera mig mot andra vad gäller mathållningen. Detta är den religiösa aspekten på mat.
Det är en annan sak vad gäller kost och hälsa och de multinationella djurindustrierna. Men det tar vi en annan gång.

- Finns det ett liv efter jul? frågade grisen.
Han fick ett grymt svar...
Att äta, eller ätas, det är frågan. Liv ger liv, som ger liv och åter liv till den andre. Detta är livets lag.
Därför ber jag varje dag:
- Tack gode Gud för maten! I Jesu namn, Amen.
Sänder en tanke till alla dem som saknar mat på bordet... Om jag ändå kunde skicka iväg några korvar och lite potatis...

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar