Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 6 december 2009

TILL ER SOM GÅTT UR SVENSKA KYRKAN


Det finns många anledningar varför man väljer att träda ur Svenska Kyrkan:
- jag tillhör en annan kristen församling
- jag har inte råd
- jag är inte troende
- jag ogillar det ni gör i kyrkan!
Så måste det få vara i en demokrati.

Men. Jag är arg på er som tillhör den fjärde kategorin "Jag gillar inte det ni gör i kyrkan". Vi behöver er ! För att en företeelse ska hålla sig frisk, måste det finnas både extern och intern kritik. Jag kan inte gå ur landstinget bara för att jag inte gillar vårdpolitiken, eller för att jag sällan är sjuk. Jag kan inte gå ur kommunen för att jag inte utnyttjar deras kommunala service. Jag kan inte gå ur "vägförvaltningen", om jag nu skulle vilja det, för att jag hellre åker tåg...

Många kritiska röster är bra med friska infallsvinklar. Det är så lätt att stå utanför och klaga istället för att stanna kvar, ta sig själv på allvar, och börja förändra, inifrån.
Min egen åsikt drabbade mig själv för många år sedan när jag undrade:
- Varför deltar inte prästerna mer i debatten i massmedia? Vill de inte? Kan de inte?

Jag gick förbi ett skyltfönster i stan just när jag tänkte så. En präst skymtade förbi, väldigt lik mig. Oj, det var ju jag!
Frågan riktades till mig själv: ska jag orka stanna kvar i denna stora, gamla tröga kyrka, eller ska jag ge upp? Om jag förväntar mig att andra ska vara frimodiga, men själv drar mig tillbaka, då är jag en ynkrygg. Alltså, sätt igång!

Ett ord på vägen:
GE INTE UPP ER FRIMODIGHET, DEN SKALL RIKLIGEN BELÖNAS. UTHÅLLIGHET ÄR VAD NI BEHÖVER FÖR ATT KUNNA GÖRA GUDS VILJA OCH FÅ VAD HAN HAR LOVAT ER...
... OM HAN DRAR SIG UNDAN, ÄR HAN INTE LÄNGRE TILL GLÄDJE FÖR MIG. VI HÖR INTE TILL DEM SOM DRAR SIG UNDAN OCH GÅR FÖRLORADE, UTAN TILL DEM SOM TROR OCH RÄDDAR SITT LIV.
Hebréerbrevet kap 10:35-39

Alla ni som har gått ur kyrkan för att den inte klarade av kvinnliga präster - kom tillbaka! Vi har arbetat i kyrkan på Guds uppdrag i 50 år!
Alla ni som gått ur kyrkan p g a de homosexuellas vigselrätt - kom tillbaka och arbeta för er åsikt inom kyrkan! Det är lättare att föra dialogen när ni är nära.

Till er som tillhör en annan församling: bed för oss. Bed att Svenska Kyrkan ska hålla sig nära trons centrum, Jesus Kristus, och inte fastna varken i administration eller feghet.

Till er som inte har råd: Jag hoppas vi ska kunna skapa ett medlemskap som tar hänsyn till ekonomisk förmåga. De troendes gemenskap i Apostlagärningarna utgick från vars och ens möjlighet och behov.

Och som sagt, till er som ogillar det vi gör, se dig själv i spegeln och betrakta dig själv som en del i den världsvida kyrkan. Bland Jesu lärjungar fanns både troende och tivlare! Det viktiga var att de ville vara nära kraftkällan, Jesus själv.

Och till dig som är likgiltig - du läser nog inte denna sidan - det är bra att du inte är med. Visst behöver kyrkan din medlemsavgift, men inte till vilket pris som helst, alltså skenhelighetens pris. Dock tänker jag på att Guds omsorg är till för alla. Även den som är ljummen kan ju bli varm... för att avsluta med ett riktigt tufft citat:

ÄNGLEN SKRIVER TILL DEM I FOLKETS STAD (LAODIKEIA):
- JAG KÄNNER DINA GÄRNINGAR, DU ÄR VARKEN VARM ELLER KALL. OM DU ÄNDÅ VORE KALL ELLER VARM. MEN NU ÄR DU LJUM... OCH JAG SKALL UTSPY DIG UR MIN MUN. DU SÄGER: JAG ÄR RIK, JAG HAR VUNNIT RIKEDOM OCH SAKNAR INGENTING. OM DU ÄNDÅ FÖRSTOD ATT JUST DU ÄR FATTIG OCH ÖMKANSVÄRD..."
Det är Johannes som skriver detta i Uppenbarelseboken kan 3:15

På fotot ser du Gudhems kyrka med de gamla kyrkoruinerna. Ska det bli så med våra kyrkor bara för att inte pengarna räcker? Eller är det bra att det yttre försvinner?
Bara det inte är en bild för vår själ... i ruiner...

Gud vare med er ALLA!
Eder Helene Sturefelt

7 kommentarer:

  1. Helene!
    Ett suveränt bra inlägg måste jag säga!
    Jag är själv inne i en period när jag är urtrött på kolossen: kyrkans organisation som jag tycker ibland skymmer allt, inklusive Kristus.

    Men inget blir bättre av att jag står utanför och gnäller. Jag kan inte förändra kyrkans organisation men jag kan frimodigt stå upp för evangeliet och jag kan be att organisationen alltmer ska vara till för människan och inte tvärtom.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Förändringsarbetet sker bäst inifrån! HS

    SvaraRadera
  3. Den dag kyrkan kompenserar mig för att jag varit tvångsmedlem i 18 år - så kanske jag kan överväga om jag någon annan gång i framtiden - efter att ha sovit av mig tvångsmedlemsskapet - mot mina grundläggande mänskliga rättigheter (se regeringens sida om mänskliga rättigheter:
    Rätt att avstå
    FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna innehåller även en bestämmelse om så kallad negativ föreningsfrihet: "ingen får tvingas att tillhöra en förening".
    http://www.manskligarattigheter.gov.se/extra/pod/?id=21&module_instance=3&action=pod_show&navid=65&subnavid=21&subnavinstance=3
    för referens.

    Ge mig hellre ett sätt att bidra till att de svenska kyrkobyggnaderna tryggt och säkert skyddas som kulturminnesmärken - och räddas från denna gamla koloss med anor från erövarkonungarnas kristendomstolkning. Vill ni ha referenser på hur många kyrkor som byggts av krigsreligiösa skäl...
    Vilket passar bäst - obruten traditionen från de blodiga dagarna - eller mer neutral kulturminnesvård?

    Och varför är Svenska kyrkan så tyst när Nato övar i Sverige - och när man lämnar hederlig neutralitetspolitik..?

    En sådan fråga gör att jag är nöjd med att ha gått ur Svenska kyrkan.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, tack för din kommentar. Enhetssamhället släpade med länge. De som tidigare var med i LO bidrog automatiskt till socialdemokraterna, vare sig de vill eller ej. Alla var tvunga att tillhöra en kyrka fram till 1951 då religions-frihetslagen kom.

    Du var inte tvångsansluten till kyrkan, det var dina föräldras val.
    Nu är det dopet som är medlemsgrundande. Även där har föräldrarna valfrihet.
    Erövrarkonungarna har alltid missbrukat religionen när deras egna argument tagit slut. De blodiga dagarna kan vi tala mer om när det gäller våra hedniska traditioner innan kristendom kom och räddade oss från att hänga hästar och barn i offerlundarna.

    Just det, varför är kyrkan tyst i politiska frågor? Ska vi tala eller tiga? I långa tider av fred har svenska biskopar inte behövt uttala sig. Fråga dem!
    Visst kan du stödja själva kyrkobyggnaden. Ring din lokala församling och ge ditt bidrag!
    Nästa gång, skriv din signatur! Om alla är anonyma blir det så opersonligt! För du står väl för dina åsikter, eller?
    Vänligen, Helene Sturefelt

    SvaraRadera
  5. Hej,

    du får gärna ta bort mina inlägg om du vill.

    Jag önskar dig lycka till med framtida bloggande - och nu vet ju alla som läser ditt inlägg att du föredrar icke-anonyma inlägg.

    Jag tycker det är bra med anonyma insändare i tidningar - och eftersom det gavs detta alternativet med anonym så valde jag det.

    Förmodligen besöker jag andra bloggar i framtiden - för att inte bli uppfattad som för opersonlig.

    Det finns ju andra forum för att anonymt eller inte ha åsikter om Svenska kyrkan. Och det är väl många som tycker det är positivt att även människor som gått ur Svenska kyrkan har åsikter om Svenska kyrkan.

    Hälsningar

    Anonym.

    SvaraRadera
  6. Visst, du har rätt, det är skönt att vara anonym, det behöver jag också vara ibland. Det är dina åsikter som är viktiga, och du är lika välkommen som alla andra med att Tycka Till här på denna blogg!
    Men, det blir lite svårt att föra en dialog när många är anonyma, det blir Anonym nr 1, nr 2, nr 3... Därför är det lättare med signaturer, gärna påhittade, det underlättar kommunikationen.
    Vi hörs igen?!
    HS

    SvaraRadera
  7. Det kan dels vara skönt. Dels så betyder ett annonymt inlägg annat än ett inlägg med ett namn till. Tänk på vad Shakespeare sa(fri översättning): Vi är alla aktörer på den scen som livet utgör. Politiskt sett så skiljer det sig ju också på vad en människa uttrycker med sitt namn av eget fritt val - och vad tex ett anonymt inlägg kan betyda. Våra demokratiska val i Sverige är ju anonyma inför andra människor. Inte kräver någon av dig att du ska uttrycka vem du röstar på i våra fria val...
    Nej ta gärna bort mina inlägg om du vill... Men tills vidare - låt mig bjuda på lite fin latin - det talades ju mycket i kyrkorna förr... ;)
    Beatus ille qui procul negotiis" - "Lycklig den som fjärran från det offentliga livet"

    SvaraRadera