torsdag 3 december 2009
MINARET ELLER KYRKTORN?
Schweizarna har i majoritet röstat nej till fler minareter i sitt land. Vad beror det på? Det är inte säkert att det är ett utslag av främlingsfientlighet. Det är inte säkert att det beror på rädsla för det främmande.
Det kan finnas en tredje anledning som inte passar in i de politiskt korrekta fårorna.
Jean-Philippe Schaller, journalist på statliga tv-kanalen TSR säger:
- Ett viktigt inslag i debatten har varit att ifrågasätta om den muslimska religionen verkligen är förenlig med vår västerländska syn på demokrati och jämlikhet.(citat ur Kyrkans Tidning 3 dec 2009).
Det finns tre stora varianter av islam, som jag har förstått det: majoriteten som tillhör traditionalisterna, en liten del som tillhör dem som vill modernisera islam samt en del som är radikala islamister. De två första varianterna av islam går att möta, men det är den tredje radikala falangen som skapar protester.
Hur ska man uttrycka något som man upplever vara fel, utan att bli kallad för något som man inte är? Om man gärna tar emot främlingen, om man har en öppen attityd, om man är politiskt obunden - men ändå säger nej, på religiösa grunder, då är det viktigt att möta frågan från ett annat håll.
Islams fem pelare har hämtat inspiration från både judiskt och kristet håll: att Gud är En, bönen, fastan,allmosor och vallfärden. Där finns många sidor som jag känner igen och själv tillämpar - men inte som regler som ska hjälpa mig visa Gud att jag är rättfärdig. Som kristen går här en skiljelinje. Jag kan aldrig bli rättfärdig inför Gud med hjälp av mina gärningar! Det är bara Jesus Kristus som har uppfyllt lagen helt och fullt. Genom att bli döpt "till Kristus" får jag del av det han har gjort för mig. Att vara kristen är att vara fri från lagens förbannelse. Det är kärleken istället som får leda.
Jaha, hur ska det då gå till när vi ställs inför en fråga som hör ihop med religionsfrihet och mänskliga rättigheter? Det är inte kärleksfullt att acceptera vad som helst bara för att det är "religiöst". Den radikala delen av islam är en politisk rörelse som inte sorterar under begreppet religionsfrihet. Det betyder att frågan om minareter blir betydligt mer komplicerad än att bara handla om ett "bönetorn"!
Schweizarenas nej skulle kunna vara ett uttryck för nej till det som är politiskt hårdhänt. Då är det riktigt att folket får uttrycka sin ståndpunkt i ett demokratiskt val.
Helene Sturefelt, politiskt obunden
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag anser att Schweiz tog ett rätt beslut och jag är glad över att något land vågade ta ställning i denna frågan.
SvaraRaderaBönetorn i vår kommun? Jag vill rösta nej till det och jag hoppas verkligen att kommunen inte kör över oss och beslutar detta själva. Karlskronas invånare skulle hoppa i taket om detta sker.
Varför ska vi tillåta bönetorn när vi kallas rasistiska för att vi har svenska flaggan på vår balkong, när vi sjunger vår nationalsång på skolavslutningarna ( som vi inte längre får göra ), skolavslutningar i kyrkan får vi inte heller behålla m.m. Så säg mig, varför ska vi ta bort våra traditioner som muslimer anses vara rasistiska men tillåta deras?