Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 1 november 2022

GÖRA-SLUT-SEX-LÅTAR

Ödelagt hjärta.


Man kan vara blyg. Blyg och ömtålig. Sårad, rädd och pryd. Ödelagd.
Jag tåler inte dagens "kärlekslåtar". Det är för mycket Trasighet.

"Det gör ont, det gör ont, det gör ont en stund på natten men inte så mycket på da'n..." Jaha. Är det en tröst?

Låt-texter om kärlek och relationer handlar oftast bara om hur ont en dålig relation har gjort. Förr i tiden var det tvärtom. Då sjöng man om kärlekens lycka och förhoppningar. Kontrasterna är avgrundsdjupa.

Någonting har hänt som inte är bra. Detta är Sturellas Relations-spaning.

Bränt hjärta.


Jag vill närma mig detta eftersom jag upplever att det finns ett stort problem. Det är en smärta som sjungs ut, där många står med byxorna nere.

Det är Molly Hammar som sjunger "Vet att du inte är bra för mig, kommer tillbaks ändå, vi träffas och har sex ibland. Jag vet ju att du träffar andra. Vi blundar när vi Gör Det och när jag går ringer du nån annan"...

Måns Zelmerlöw sjunger om sin otrohet i Så Mycket Bättre - så mycket sämre, vill jag tycka.

Det är Cherrie och Ruby i "Idol" som sjunger "Lämna han" (grammatiken är lika taskig som det hon varit med om).
Little Jinder tolkar Tommy Nilssons "Jag vill ha sex med dig".

Sara Varga sjöng "Spring för livet om det är dig kärt...." Om svårigheten att lämna en våldsam relation, till snygga gitarrackord...

Där låste han in dig.

Men värst är Miriam Bryant som är så ful och grov i mun när hon hänger ut en relation med orden "du är så dj-a inkompetent" - - - ??

Att hänga ut en före detta pojkvän är förnedring av en annan människa. Ofta är det tjejerna som gör så. Även om han varit en skitstövel måste det finnas en gräns för bitterheten. 
Det blir så trasigt att man inte orkar lyssna.

Listan kan bli hur lång som helst.

Du är en skitstövel.


Vi är långt borta från Ted Gärestads "Jag vill ha en egen måne" där han tänker över allt som hänt, tills det lugnat sig. 
Å andra sidan har han en text där han vill närma sig en tjej och "lovar att vara försiktig"... Pojkrummens fördolda förförelser på kärlekstörstande tjejer gör mig kräkfärdig. Hon kan inte stå emot för hon längtar så. Men han var säkert snäll...

Och så fick hon en upplevelse och ett sår i själen som hon alltid bär med sig.

Många av dagens kärlekssånger handlar om Att Det Gick Fel och Hur Det Gick Fel.
Det som förr tillhörde dagbokens hemligheter, det basuneras ut nu, över allt. Varför skall alla veta det?

Dessa privata göra-slut-sex-låtar spelas flitigt i affärer och butiker.

- Har ni byxor i storlek S?
- "Vi träffas och har sex ibland" hör man mellan klädhängarna och expediten letar...
- Sa du storlek Sex?

Pinsamt.

Brustet hjärta - inget att leka med.

Jag är så gammal att jag är uppvuxen med en helt annan stil och varsamhet. 

Kärleksmelodierna från 40-, 50- och 60-talen utgick alltid från drömmen att Bli Vi Två. 
Sångerna handlar om det som man Önskar skall hända, men som ännu inte har hänt.
Den trånande längtan kläs i ljuvliga melodier som smäktar av hoppfullhet.

De gamla romantiska kärlekssångerna slutar ofta med den Stora Kyssen.
Och i den låg löftet om troheten i en kommande relation.

Janet Blair.

Kläderna var på. Anständigheten var där. Inget utnyttjande finns ännu.

Textrader som...
... "När vi går uppför altarets gång.... "Vi ska gå hand i hand genom livet du och jag"... "När vi två blir ett..."När vi ger varann löftet" "Med dig i mina armar..."
... finns inte idag.

Vår tids syn på samlevnad imponerar inte på mig.
Respekten för mänskokroppen är borta. Varsamheten med sexualiteten finns inte och absolut inget tal om trohet eller väntan och hållfasthet. 

Ordet Ansvar är sällan utgångspunkten. Om än aldrig.

Konsekvensen blir alldeles för ofta ett slarv, där utgångspunkten är lust och åtrå, utan åtaganden. 
 
Sex som en dörrmatta, utan kärlek.


Den fria sexualiteten firar femtio år, men vad har den vunnit?
Tillgången på preventivmedel var en revolution, men hur bra blev det?

Sargade män och kvinnor som utnyttjat, och blivit utnyttjade sjunger med i schlagern "Jag skall älska dig så länge jag har lust."

Människor reducerar sig själva, och andra, till att endast vara föremål för njutning, någon man stillar sin hunger med, men sedan går, utan konsekvenser.

Och skulle det likväl ske ett "misstag" - en graviditet tänds - då kommer den sargade debatten in om abort. Det kan vi ta i ett annat inlägg. Mänskolivet är inte välkommet.
Hur har det kunnat gå så illa?

"Tittarna har röstat - du hänger löst".

"Jag tror på köttets lusta och själens obotliga ensamhet" skrev Hjalmar Söderberg. 
Ja, så skapas stora tomrum i en människas inre, hålrum som till slut bara består av meningslöshet.
Dra upp byxorna. 

Det går att tänka på ett annat sätt.

Jag letar och söker och finner filosofen och teologen Dietrich von Hildebrand, som skriver i sin bok "the Defense of Purity":

"Sex rymmer en öm, hemlighetsfull, outsäglig, förenande och intim kvalitet - precis så som tanken är med den äktenskapliga kärleken".
Kärleken är innesluten i ett förbund.

"Så fort sex isoleras och eftersträvas för dess egen skull, blir dessa kvaliteteter diametralt motsatta".

Missa inte sexualitetens mål.

Han fortsätter:

"Djupet, allvaret och mysteriet ersätts då av upphetsning och berusning, och att den oerhörda glädje som kommer av total överlåtelse, intimitet och vördnad inför mysteriet lyser med sin frånvaro.

Sensuell attraktion för dess egen skull står i stark kontrast till den helighet och frid - med varmhjärtad atmosfär - som hör ren kärlek till.".

Kärleksfull kärlek.


Det som har hänt i vår tid är att sex bara kretsar kring det egna Jaget. 
Det är inte du & jag, det är inte VI. 

Det är bara Jag, och det är trevligt om du ställer upp på mina behov - du kanske har samma? Bra, då kan vi ju använda varann, och sedan säja 'hejdå'!

Sexualiteten har reducerats till en teknik, ryckt ur sitt sammanhang av trohet, och förminskats till endast en utlevelse av spänningar - eller att "förhöja energierna". 

Tillfälliga förbindelser. Ständiga avbrott. Otillfredsställelse.
Precis som Rolling Stones sjöng på 60-talet: "I can't get no satisfaction...."

                   
                              "To Me" har blivit #MeToo....

Sexualiteten har ju ett mål: att möta Den Andre. 
I Kärlek!

I alla tider, i alla sammanhang och i många kulturer världen över, så är samlivet reglerat för att trygga barnens släktskap och makarnas fördjupade samhörighet.
Att ingå ett "kärlekens förbund" är en oändligt vacker tanke, där vi tidigt måste få öva oss i ömsesidig aktning, att uttrycka och se behov, att invänta och bygga upp sin vilja till trofasthet.

Relations-öva. Träna på trohet.

UNDERORDNA ER VARANDRA I VÖRDNAD FÖR KRISTUS.

Vi underordnar oss Varandra.

Över allt i vårt samhälle talas om "hållbarhet".

När skall det ordet komma till våra relationer??

Det kostar samhället stora kostnader med alla skilsmässor och separationer - inte minst vad gäller bostadsbyggandet där "en liten etta" behövs för den utflyttade parten... 
Jag Gråter Stora Tårar över all den smärta som dagens ohållbara relationer orsakar!

Unga människor har inte tränats i uthållighet och problemlösning. Allt skall gå så fort och bekvämt, utan motstånd. Men sådant är ju inte livet. 
Dagens göra-slut-sex-låtar avslöjar en skriande brist på verklighet OCH ansvarstagande!

Motsatsen är konstigt nog den gammeldags romantiken som var tydligt rotad i både Realism och Hållbarhet.

- Jag väntar på dig tills du har fått anställning!
- Vill du verkligen det älskling?
- Ja, vi måste ju kunna försörja oss!
- Då kan vi gifta oss sen!

De gamla svartvita filmerna må vara förlegade, men deras syn på samlevnad och äktenskap vinner i längden.

"Jag skall vänta på dig".


I de första kristna församlingarna fanns en storartad mänskosyn av aktning och respekt. Omgiven av romerska fruktbarhetsriter blev den kristna mänskosynen tydlig. 
Man protesterade den tidens tempelprostitution med sin ytlighet, med motiveringen att en människa är en Person. 
Opersonligt sex för att "blidka gudarna" aldrig kunde göra gott, varken för dem som utsattes för det eller inför den Levande Guden, som inte blidkas av någonting.

Det finns ett unikt samband mellan en person och hennes sexualitet. Den är så ömtålig!
RFSU's broschyrer att barn skall få pröva sig fram sexuellt är helt förkastligt. Det är att överfalla barnen med vuxenlivets normlöshet.
Åter igen - dra upp byxorna!!

Normlös kärlek?

Filosofen och teologen Dietrich von Hildebrand menar:

"Att träda in i en annan människas helgedom förutsätter ömhet.
Ömheten är varm, godhjärtad och mild. Det är ur ömheten som den genuina sexuella längtan föds. Den äktenskapliga föreningen kan ses som ett unikt klimax av ömhet."

Till sist hittar jag en mycket oväntad bok av syster Sofie Hamring O.P. - dominikansyster på Rögle kloster - med titeln "Älska och gör det du vill":

"Sex handlar om att möta din älskade så nära och så fullt som möjligt. Visst är det något kroppsligt, men det avgörande är att ditt fokus ligger på helt den andra personen.
Om du tillåter dig att glömma kroppen, så kommer den ändå att vara med hela tiden. När inte kroppen står i centrum, sköter den sig mer naturligt och det skapar större harmoni..."

Tillbaka till kärleken!

Mitt hjärta på ett fat.

Tillbaka till den längtan som bygger upp själva relationen innan man delar säng.
Själen behöver ett beslut. Vårt hjärta behöver höra från den andre:
- Jag vill älska dig, vara dig trogen i glädje och sorg och stå vid din sida så länge jag lever.

Inför ett sådant löfte kan ett litet mänskohjärta ta ett skutt och våga öppna sig!

Men att bara flytta ihop, för att det är mest praktiskt, saknar denna uttryckta viljeakt att hålla ihop.

Usch och fy, tänker du, vilken tröttsam moralpredikan detta var.
Nej, min vän, det är självupplevt, och många med mig kan berätta livshistorier som inte blev som man tänkt... Förmåga att respektera sig själv är den bästa ledstjärnan.

Men vem kan det?
Man trillar dit och trillar dit och trillar...

Tiden har gått ifrån mig. Jag är inte hemma på 2020-talet. Inget imponerar. Så mycket är slarv och meningslöshet. Jag längtar efter helhet och helighet.

Gud har skapat sexualiteten hel och Helig.


Jag skriver inte om "moral utifrån". Jag skriver om hjärtats ömtålighet. Om moral inifrån, om du så vill. Eller bara utifrån att vara blyg och pryd. Rädd och utsatt. Och att inte vilja bli sårad.

Kan vi få tillbaka det lilla ordet "nej"? 
Nej, jag väntar. Nej, det är inte bråttom. Nej, jag vill växa i kärleken till dig först.

Syster Sofie Hamring får sista ordet:
"Gud vill ge dig en ny upplevelse varje gång, bara du ger dig in i kärleksakten med en önskan om att ge dig själv."
I trohet.

Kyss mig!


Nya sånger önskas, annars blir det Så Mycket Sämre.
Mer Romantik till folket!
Mer Kärlek till de unga. 
Och trohet.

Må Herren leda dig på Sina vägar och bota dig med sin kärlek, så att alla dessa göra-slut-sex-låtar kan få ett lyckligt slut. 
För det vill man väl, eller?

Helene Sture Låtfelt,

- en främling från forntiden med vissheten att vårt perspektiv är alldeles nödvändigt för de yngre att lyssna till.

Oväntad kärlek.

Om du vill, läs mer på den kristna "par-bloggen":





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar