Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 17 november 2022

"JAG TROR INTE PÅ VIRUS"

Virus syns inte - då finns det inte. Eller?

- Jag tror inte på virus.
- Men så kan du väl inte säga!
- Det jag inte kan se med mina egna ögon, det finns inte.
- Vad är det för ett konstigt resonemang? Det är klart att virus finns! Om inte annat så märker du väl effekten av dem?
- Visst, vi blir sjuka av olika anledningar, men det är ingen som har koll på det och det finns ju inga mediciner mot virus...

Det här resonemanget är väldigt irriterande.
Vän av ordning och upplysning vet forskningen ökar kunskapen bit för bit kring dessa "osynliga" företeelser. 
De flesta av oss har lärt oss i biologin och kemin att virus, bakterier, elektroner och atomer är fullt existerande, men vi har inte alltid de rätta redskapen för att upptäcka dem och hantera dem.

Och vi kan inte se dem med blotta ögat.

Neutriner - bara ett påhitt! Eller....?

Naturens krafter måste alla förhålla sig till, oavsett om vi kan "se" de bakomliggande strukturerna eller inte.

Nu skall du få följa med på en äckligt snorig erfarenhet av säsongsinfluensan, sedan skall jag göra ett teologiskt resonemang av detta...

För en månad sedan fick jag en "dagisförkylning" av mitt lilla barnbarn. Hon hostade en gång - mormor blev sängliggande... Det tog tio dagar att bli frisk från denna alldeles vanliga förkylning.
Jag fick vara pigg i fyra dagar, sedan var det en vuxen i min närhet som kom genomsjuk till en träff, där hen nös, hostade och snörvlade tappert över oss andra.

Prosit - gå hem!

Vi var flera som insjuknade av denna årets säsongsinfluensa, och det var inte roligt.
Inga influensor är trevliga, men frossa, kraftig slemhosta från lungorna med stigande feber som kulminerade i kräkning, det var förra veckans värsting-upplevelse.

Det är ingen idé att uppsöka läkarvård - de kan ändå ingenting göra, hur mycket de än vet om virus och bakterier...

Jag blev rädd.
Denna gången reser jag mig inte, tänkte jag. Kroppen är alltför utmattad av corona i februari 2020, flera infektioner därefter och dessutom värmeslag under två somrar. Nej, denna gången reser jag mig inte...
Viruset sitter stenhårt fast.

Det finns ingen bot.

Co 20 ro 20 na.

Så ringde min syster. 
- Vad äter du?
- Vad har det med saken att göra?
- Allt du stoppar i dig får en konsekvens i kroppen.
- Jo, det förstår jag.
- Jag skall sätta dig på en anti-virus-diet.
- Jaha... jag underordnar mig allt! Jag måste bli frisk.

Min älskade syster har plågats av ett svårdefinierbart virus som läkarna inte kunna förstå sig på, så hon har botat sig själv genom att äta rätt. Men det tog flera år.

- Ta bort det som virusen lever av.
- Vad är det då?
- Ta bort mejeriprodukter, alla sädesslag utom havre, ta bort fläsk och ägg och ta bort saltet.
- Varför då?
- Därför att dessa matvaror skapar en gynnsam miljö för virusen där de kan föröka sig.

Hon talade av egen erfarenhet och jag kände att min kropp var fast i något jag inte hade grepp om.

Ta bort bråkstakematen. Neeej!

Jag underordnade mig dieten, det ska väl inte vara så svårt. Jag är mycket medveten om vad jag äter och har stark karaktär.
Men det här skulle utveckla sig till ett tre-dagars-krig...

Alltså, inga mackor med smör och ost, ingen fil eller yoghurt, inget fett, inga omeletter och Inget Salt... 
Inga kryddblandningar med E-ämnen och glutamat och inga hel-eller halvfabrikat. 
Och helst inte kaffe heller.

Vad finns då kvar?
Allt det andra!
Alla grönsaker och frukter, potatis, ris, fisk, nötkött i liten mängd, havre, nötter, bönor, olivolja, kokosfett att steka i.

Viktigt: C-vitamin, 1 gram var fjärde timme, det är så mycket kroppen tål. Det + zink hjälper de vita blodkropparna att arbeta.

Bättre mat. 766 kr.

Dag 1 - jag åt, men var hungrig ändå.
Dag 2 - jag åt, men humöret sviktade.
Dag 3 - jag åt mer än vanligt, men irritationen steg och svarta tankar körde humöret i botten.

Detta var lika jobbigt som influensan, fast åt andra hållet.

Min syster ringde och frågade hur det gick.
- Mmmrrffff... hhjh.zzz xxxx - - - 
- Jasså, det går så bra!
Hon berömde mig medan jag grät och grälade.

- Du genomgår just nu en avgiftning.
- Va??
- Och den tycks fungera mycket väl.

Jag är omskakad.

Så förklarade hon att när virusen inte längre får sin överlevnadsbas i form av de uppräknade matvarorna, då dör de. Virusen gör då en sista kamp där de liksom skriker:

- Öppna kylskåpet och ta fram mackorna och salta hårt på äggen! Sätt på kaffet och häll i socker och stek bacon! Nu!!

Men jag gjorde inte det.
Och virusen dog.

Bygg ut skafferiet!


Dag 4 - slemhostan från bröstet hade minskat radikalt. Jag hade nästan hostat sönder mina revben. Humöret var bättre.
Dag 5 - slemhostan i bröstet har minskat lite till och nästäppan har minskat.

- Utan att jag har gjort något!
- Jo, du har lagt om kosten, Helene, och virusen hade inget att överleva på längre.

Jag är helt tyst. Och förundrad. Kroppen har blivit "lätt" på något sätt.
Kriget är över och jag tänker behålla den här kosten hela vintern.
Undrar om jag drömmer...

Bönor och böner.


Det handlade inte om "tro" och inte heller om "bön" - fast jag bad intensivt förstås och ropade på hjälp.
Hjälpen kom via maten, tack käre himmelske Fader, och via en duktig systers goda kunskaper.

- Jag tror inte på virus. Jag tror inte på maten. Jag tror inte på att tro... Många använder ordet "tro" fel.
Det handlar inte om att "tro" - om du förstår hur jag menar. 

Skapelsen fungerar som den ska, oavsett vad vi tror.
På samma sätt är Gud fullt existerande, oavsett vad vi "tror" eller anser.

Resonemanget i början kan nämligen tillämpas i sin dumhet och okunnighet på Gud.
- Det jag inte kan se med mina ögon, det finns inte. Alltså tror jag inte på Gud.

Det är att ge sina fysiska ögon alldeles för stort ansvar!

Men det gäller att se upp...
- Jag ser inga kineser här, alltså finns det inga kineser. Det är bara något ni säger...

Ögats Credo är mycket opålitligt.

Ögats Credo är opålitligt.


Nu slår jag upp min Bibel och läser från Hebreerbrevet:

TRON ÄR GRUNDEN FÖR DET VI HOPPAS PÅ, 
DEN GER OSS VISSHET OM DET VI INTE KAN SE.

FÖR SIN TRO FICK FÄDERNA GUDS VITTNESBÖRD.

I TRO FÖRSTÅR VI ATT VÄRLDEN HAR FORMATS GENOM ETT ORD FRÅN GUD
OCH ATT DET VI SER INTE HAR BLIVIT TILL UR NÅGOT SYNLIGT.
Hebr 11:1.

Guds Ord öppnar sig.

Tro och tillit - de två vackraste orden som gör att våra relationer håller ihop, och att själens gemenskap med Gud är intakt, oavsett vad som händer.

När virusen dog och lämnade min kropp, så var det en rent fysisk upplevelse av vad synd är... och hur Guds kärlek, alltså "rätt mat", driver ut synden.

Virus = synd.
Att inte mata sin synd = den dör.
Med hjälp av Guds kärlek, förlåtelse och försoning.

Guds kärlek genom Jesus!


Många, många gånger har jag sett effekten av Guds närhet.

Bitarna i livets komplicerade pussel faller plötsligt på plats, det finns inga tillfälligheter, allt fogas samman på ett harmoniskt sätt som jag inte förmådde själv.
Guds tajming är enastående.

Att inte se dessa sammanhang är en av vår tids synder. 
Eller så är allt det vi kallar "tillfälligheter" den blyga och anonyma trons rop på att det Borde Finnas Någon...

En annan effekt av Guds närvaro är att hans kärlek driver ut mänskofruktan.
Det är en mycket stor händelse när Herren driver ut rädslan.

Men innan dess har människan kapitulerat - precis som jag gjorde inför anti-virus-maten.
- Jag gör Vad Som Helst!

Därefter kommer bönen om förlåtelse.
- Förlåt mig kroppen, jag visste inte... Förlåt mig medmänniskan, jag var dum...
Och så upprättelsen när synden lämnar sinnet.

Ryggen blir rak, självkänslan bättre, tankarna förnyade och ögonen öppnade.
Ja, de inre ögonen alltså, som ser sambanden - de som de yttre ögonen inte är skapade till.
Hjärt-ögon. Känslo-ögon. Förstånds-ögon.

Ser du?

Inte heller behöver jag se radiovågorna komma farande för att kunna lyssna på min radio.
Det räcker att jag trycker på knappen, så börjar programmet.
Nu har jag tryckt bort "bråkstake-maten" och tryckt på tacksamhetsknappen till vår himmelske Fader som sände mig hjälpen så snabbt och enkelt.

Titta på det här fotot: Tomaten ser ut som ett par lungor! 
Därför är tomat särskilt bra för lungorna och jag tror att mina är lika rosa som dessa!

Nu finns det inte längre någon som sitter där och producerar slem som aldrig tar slut, hur mycket jag än hostar...

Frisk som en tomat!

Till sist.

Gud är inte "övernaturlig". Gud har format skapelsen ur intet, genom sitt Ord, och genomsyrat allt med sin intelligens.
Allt har Herren skapat gott - även all mat!
Men när virusdjävlarna ta sig in, då måste vi stänga vissa dörrar, tills de är borta.

Då... Då!!

Då skall jag äta en fetemacka med bacon och leverpastej och ägg och smör och tredubbla lager med ost!
Och dricka en kopp kaffe. Och äta choklad och salta jordnötter och salt lakrits och... Så, nu räcker det med matfantasierna.
Gå nu ut i köket och ät din kokta torsk med dragon, peppar och potatismos. Tugga tacksamt selleristjälkarna, njut av några dadlar och skala ditt äpple.

Det är inte synd om dig. Mig. Jo, lite... väl?

Fina fisken.


Hoppas att du också kan se = förstå sammanhangen nu i ett större perspektiv.
Och våga ta till dig att även du lever i Guds närhet. Amen!

Icke snoriga och djupt tacksamma hälsningar,

Helene Sture Antivirusfelt,

- som till och med har lärt sig dricka havredryck - då förstår du hur allvarligt detta var! ;)

P.S. För tydlighetens skull: Visst tror jag på virus! 
Och visst tror jag på Gud, synden och frälsningen ifrån det!
Annars är man ju dum...


Här är medicinen!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar