Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 14 november 2022

ANDLIGA SÅNGER Mellanöstern

Musik på arabiska, hebreiska och engelska.


Välkommen till ANDLIGA SÅNGER, avsnitt 87, inspelat i närradion i Sölvesborg, utsänt på FM-bandet 92,0 MHz.

Äntligen skall jag få spela musik från Mellanöstern, men det har dröjt för jag har inte hittat rätt musik.
Nu har jag i min hand en CD på arabiska, där jag inte förstår någonting... Men sångaren Maher Fayez har ett ortodox kors runt halsen, så då förstår jag att han sjunger kristna texter.

Dessutom skall du få lyssna till hur kung Davids harpa skulle kunnat ha låtit!
Även sång på hebreiska förgyller denna stund.
Klicka på den blå noten så får du 59 oväntade minuters musikalisk uppmuntran från vår himmelske Fader.



                         MUSIKLISTA

Signatur: CICCIE PERNVEDEN MALM "Det sjunger i själen och hjärtat".

GOSPEL FROM THE SEA OF GALLIEE - "This is the Day" och "He's got the Whole World in His Hand".

MAHER FAYEZ från CD'n EGYPTIAN SPIRITUAL MUSIC - "Riktig kärlek är från Gud", "Hallelu Hallelujah" och "Här är min bön".

Kristna lovsånger från Egypten.

Jag bad mina syriska vänner om hjälp att översätta hans sångtexter. 
Tre muslimska killar gjorde var sin mycket fin översättning som imponerade med sina svåra ord.   
En av dem sa:
- Jag vill göra bra gemenskap mellan svenskar och araber. 
Det är stort när kristendomen kan presenteras i svensk radio med arabisk smak!

Tack Wahid, Alaa och Maher! Gud välsigne er särskilt! Detta är religionsdialog på riktigt.

Jag har ingen aning...


NAVA TEHILA, en judisk kommunitet i Jerusalem, där man lovsjunger Herren med Guds härlighet i centrum; shekina. Från CD'n "Dancing in the Glory":

- "Creating the Sea", 
- "Seeds of Light and Joy (Psalt 97:7) 
-  "Recieving the Word" (Psalt 99:7) 
-  "Entering the Cloud".

(Ni som har dansat med mig i Helig Dans känner eventuellt igen den andra sången).

Judisk kommunitet i Jerusalem.


Harpospelaren SHOSHANNA HARRIS och flöjtisten TAMAR ATTIAS är internationellt kända. De spelar Rav Shlomo Carlebachs melodier, som han menar sig ha fått direkt av kung David...

Från CD'n TEFILAT HADERECH - Traveler's Prayer:
- Mimkomcha = "From Your Place"
- Esah Einai = "I Will Lift up My Eyes" (Psalt 121).

Shoshanna Harris.


I andakten får vi sjunga tillsammans med församlingen i St Nic, psalmen 238 b), som är en omskrivning av Psaltaren 121 "Jag lyfter mina händer upp till bergen, varifrån skall hjälpen komma?".

När vi vågar leva utan sikt, i dimman, och går in i den tystnaden där vi ingenting vet, då ger sig Gudsordet tillkänna. I tillit, eller förtvivlan, får vi släppa alla våra föreställningar om Gud och Guds vägar.
Men det finns alltid en väg, eftersom det finns ett mål - livets fullkomning i himmelen där Jesus öppnat porten med den korsmärkta nyckeln.


Vid mikrofonen; Helene Fransson Sturefelt, programkretör.
Ljudtekniker; Jörgen Hjärtenflo Sturefelt.

På återhörande!

Shalom Aleichem - Avoking the Angels.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar