Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 21 november 2022

DOMSSÖNDAGENS PSALMER - Lyssna här!


                   
                           Ett fruset blad.

Vädret denna Domssöndags-helg har verkligen uttryckt precis vad det handlar om!
Snöoväder över Blekinge på lördagen med vinterns första snö och trafikproblem.
Därefter strålande sol på söndagen med minusgrader och gnistrande snö, inte mycket, men tillräckligt.

Följ med till Ysane kyrka som ligger på gamla E22, nära Sweden Rocks ängar.
Vi fick uppleva något så ovanligt som en hel högmässa med full liturgi, utan att man "sneddade" något, och till och med knäfall vid nattvarden!

Det var en andaktsfull helighet över stunden och mitt hjärta jublade.

Domssöndagens psalmer.

Psalmerna på Domssöndagen är speciella. Jag tillhör dem som inte är rädd för allvaret, utan tvärtom välkomnar att Herren Gud är en rättrådig domare, och inte en lekledare.

Guds absoluta sanning och vetskap om oss är min stora trygghet. Guds kärleksfulla ögon ser och förstår allt. 
Inför Honom vill jag gärna stå en dag. Säkert är det snöstorm den dagen, men sedan vet jag att solskenet kommer!

        
                     Fina lilla Ysane kyrka,invigd till St Gertrud.

Jag har spelat in psalmerna mycket amatörmässigt på mobilens diktafon, i kyrkbänken. Du skall nu få lyssna på dem, i tur och ordning.
Ta fram din psalmbok om du vill, så sjunger vi tillsammans! Tryck på den blå noten så startar sången.
Vi börjar med psalm 317.

              
                   Psalm 317.

Vers 1
   VAKNA UPP! EN STÄMMA BJUDER
   SOM MÄKTIG OCH HÖGTIDLIG LJUDER
   TILL ALLA GRAVARS DJUP EN GÅNG.

   VAKNA UPP, STÅ UPP, NI DÖDA
   SOM GLÖMMA TIDENS VEDERMÖDA
   I DÖDENS DVALA, TUNG OCH LÅNG.

   GUDS RÖST TILL EDER SKER
   TY NATTEN ÄR EJ MER, 
   DAGEN KOMMER! 
   DEN SISTA DAG, DEN STÖRSTA DAG!
   HAN KOMMER EFTER GUDS BEHAG.

Stå upp, ni döde!

Vers 2
   JORD OCH HAV OCH HIMLAR BÄVA
   OCH HERRENS ÄNGLAR NEDERSVÄVA
   HAN KOMMER, MÄNNISKONES SON.

   DJUPEN ÖPPNAR, BERGEN FALLA
   OCH ADAMS BARN FÖRSAMLAS ALLA
   MED HOPP OCH FRUKTAN KRING HANS TRON.

   HÄR BLIVER FRÖJD OCH GRÅT
   HAN SKALL DEM SKILJA ÅT 
   SOM EN HERDE
   DE TROGNA DÅ SIN KRONA FÅ 
   MEN BORT DE ONDA MÅSTE GÅ.

Vers 3
   JESUS, MIG DIN ANKOMST GLÄDER
   DÄR JAG I DINA FOTSPÅR TRÄDER
   PÅ TÖRNESTIG AV SORGER BÖJD.

   TÖRNET BYTER DU I PALMER
   OCH SORGEROP I GLÄDJEPSALMER
   SÅ SKÅDAR JAG MIN GRAV MED FRÖJD.

   NÄR EFTER MÖDAN TRÖTT
   EN STUND JAG SOVIT SÖTT
   I DESS SKUGGA
   DU VÄCKER MIG SÅ NÅDELIG
   TILL EVIG FRID OCH FRÖJD HOS DIG.

Text: F.G Klopstock ca 1800, och J O Wallin 1816.
Musik: Ph Nicolai 1599.

Gud ser varje löv som fallit.

Men hur kan du tycka att dessa gamla psalmer är bra, Helene? De är ju hemska!
Ja, det beror på vilken Gudssyn man har.
Om du har mött de tre "dikesgudarna" - då blir det svårt.

- Första dikesguden: straffande och dömande utan kärlek.
- Andra dikesguden: ser likgiltigt mellan fingrarna på rätt och fel.
- Tredje dikesguden: älskande utan sanning, bara medhårs.

Men Bibelns Gud är Både sanning Och kärlek. 
Vi står inför vår käre himmelske Fader!
Och där förlåtelse finns, där finns ingen rädsla. Nåd, bara nåd.

Nu går vi vidare och behåller detta perspektiv. 

Nådens väktare.


Andra psalmen är en jublande lovsång som följde på "kyriet": "Kom låt oss nu förenas här" - psalm 16 - med en engelsk melodi från 1843. Den spelade jag inte in för då var jag helt uppslukad av liturgin.
Men texten är innehållsrik!

Vers 1
   KOM, LÅT OSS NU FÖRENAS HÄR
   MED ÄNGLARNA I HÖJD
   SAMT TUSEN, TUSEN HELGON DÄR
   OCH SJUNGA MED STOR FRÖJD!

   HALLELUJA, O GUDS LAMM
   SOM HAR SEGRAT PÅ GOLGATA
   HALLELUJA, HALLELUJA, HALLELUJA
   AMEN!

Vers 2
   DIG TILLHÖR LOVSÅNG, DU GUDS LAMM
   SOM ÄR OCH BLIR OCH VAR.
   SÅ LJUDER SÅNGEN VID GUDS TRON 
   OCH JORDENS ÅTERSVAR.
   HALLELUJA, O GUDS LAMM...

Vers 3.
   ALL ÄRA, MAKT OCH HÄRLIGHET, 
   ALL VISHET OCH ALLT LOV
   SKALL BÄRAS FRAM, O GUD, TILL DIG
   FRÅN FOLK AV ALLA SPRÅK.
   HALLELUJA, O GUDS LAMM...

Vers 4:
   NÄR HELA SKAPELSEN BLIR FRI 
   VID TIDENS SLUT EN GÅNG 
   SKALL JORD OCH HIMMEL STÄMMA IN 
   OCH SJUNGA LAMMETS SÅNG
   HALLELUJA, O GUDS LAMM...

   Text: I Watts 1709, refrängen kom 1843
    Översättning: Catharina Bromé, 1984.

Altaruppsatsen i Ysane kyrka.


Denna psalm är diktad utifrån olika bibelord, som är sammanfogade till en sjungen berättelse.
All ära, makt och härlighet är hämtat från Uppenbarelseboken 5:12.
Att jorden skall slitas ut som en klädnad står i Jesaja 51:6.
Att skapelsen suckar och våndas står i Romarbrevet 8:18.

Tänk att få sjunga att "döden är dödad" - hur stort är inte det!
Tack vare att Jesus uppstod från det döda förstås. Utan den händelsen är inte döden dödad...

Titta noga på nästa bild. Vad ser du?

Döden är dödad.

Mellan textläsningarna kom min två favoriter, psalm 315 och 314, ofta sjungna i den ordningen, eftersom 315 är kortare. Språket är gammalmodigt och ger tyngd åt innehållet. 

"En herrdag i höjden är vorden besluten" är titeln. Det betyder att ett beslut är fattat av den Högste som bestämmer - Herren Gud - ("herrdag" - alltså inte i motsats till damdag!!) att kalla till doms både kvinna och man.
Det är det stora bokslutets dag.
.
Lyssna och sjung med här:

        
        En herrdag i höjden. 

Märk väl att det hela tiden talas om "alla folk". 

Guds räddning gäller alla, inte ett speciellt folk, inte heller vissa fromma - absolut inte!
Poängen är att Guds räddande gärning tar sin början med Abraham, genom Israel, via Jesus som ger den fullkomliga frälsningen åt alla, där alla kristna har i uppdrag att sprida denna mission till alla människor.
Här sitter jag och sprider...

Sprider Vite Krist.

Psalm 314 har en bedövande vacker melodi, full av längtansfull klagan och hoppfullhet.

När livet är riktigt mörkt och man fruktar för sitt liv - jag orkar inte mer - då är denna psalm en bot!
Istället för att önska livet ur sig själv och andra, så är den kristna bönen att bedja att Jesus måtte komma tillbaka snart!
Det är en mycket bättre önskan! Jag har prövat själv... Det hjälper.

Liten ordlista: 
"vorden" = blivit. 
"förlossning" = befrielse, ny födelse. 
"bida" = vänta.
"trängtan = ivrigt längta     
"dälder" = liten dal

       
        Psalm 314.

Vers 1.
   ACK, SALIGA DAG, SOM I HOPPET VI BIDAR
   DÅ VÄRLDEN ÄR VORDEN GUDS RIKE TILL SIST
   DÅ MÄNSKORNAS SLÄKTE FÖRLOSSNINGEN FUNNIT
   OCH FOLKNE BEKÄNNER ATT HERREN ÄR KRIST.
   DÅ DÖDEN ÄR DÖDAD OCH SYNDEN FÖRSVUNNEN
   OCH FRÄLSNIGENS FULLHET FÖR EVIGT ÄR VUNNEN.

Vers 2.
   HAN KOMMER, HAN KOMMER, DEN DAG SOM VI BIDAR
   DESS STRÅLAR VI SKÅDAR PÅ MORGONENS SKY.
   ÄN MÖRKRET ÄR MÄKTIGT I DIMMIGA DÄLDER
   MEN DAGEN BEGYNNER PÅ HÖJDERNA GRY.
   HAN KOMMER ATT STILLA DE SÖRJANDES TRÄNGTAN
   HAN KOMMER ATT FYLLA DE HELIGAS LÄNGTAN.

Döden får krypa ned igen.

Vers 3
   HAN KOMMER, HAN KOMMER DEN DAG SOM VI BIDAR
   DÅ FOLKEN FÖRENAS I KÄELEK OCH TRO
   OCH HIMMELENS HERRE PÅ JORDEN ÄR KONUNG
   OCH DE I HANS SKUGGA FÅR SALIGA BO.
   DEN DAG SOM FULLKOMNAR DE HELIGAS BÖNER
   DEN DAG SOM VÅR TRO MED BESKÅDANDE KRÖNER.

Vers 4. 
   HAN KOMMER, HAN KOMMER , DEN DAG SOM VI BIDAR
   DEN LJUSASTE DAG SOM I VÄRLDEN HAR GRYTT
   DÅ HERREN ALLSMÄKTIG ALLENA REGERAR
   OCH SATAN OCH SYND FÖR HANS ANLETE FLYTT.
   OCH SKAPELSEN, FRÄLSAD FRÅN SYNDER OCH STRIDER
   FÖRKUNNAR HANS ÄRA TILL EVIGA TIDER.
        Text N Beskow 1886, Musik " Rudin 1888.

Jesus kommer att komma.

Till dig som är nedtryckt över världens tillstånd med krig och konflikter och en miljöförstöring som skrämmer mer än någonsin; ta emot dessa ord; att det kommer en dag då "satan och synd" måste fly från Livets Gud!

Vers 4 har till och med en oväntad klimataspekt, att "skapelsen skall vara befriad från synder och strider".

Så sjung, mänska, sjung och håll dig kvar i livet, och be att Herren måtte komma tillbaka snart!
Vi måste hjälpa varandra och hålla ihop.

Du är inte ensam!


Den nästsista psalmen, nr 324, står under rubriken "framtiden och hoppet" i vår psalmbok.
Den handlar också om de yttersta tiderna, men ska sjungas på melodin "Den blomstertid" - och då går mina känslor fel. 
Det blir inget allvar. Kanske är det just det som är meningen, att vi skall förstå hur ljus vår framtidsdag är!

Här kommer psalm 324, bara verserna 4-6:

Vers 4
   SE, NY SKALL SOLEN VARA OCH MÅNENES LJUSA RUND
   OCH ALLA STJÄRNOR KLARA PÅ FÄSTETS MÖRKBLÅ GRUND
   GUDS HIMLAVALV SKALL STRÄCKAS HELT NYTT I VIDD OCH HÖJD
   I LJUS GUDS BARN SKALL VÄCKAS TILL RIKETS NYA FRÖJD.

Vers 5
   VID EVIGHETENS BRUNNAR STÅR LIVETS TRÄD I BLOM
   DÄR GUD DE SINA UNNAR SIN KÄRLES RIKEDOM
   OCH HONOM SKALL DE PRISA I ALLA HELGONS KÖR
   MED LIVETS HÖGA VISA, MED SÅNG SOM ALDRIG DÖR.

Vers 6
   OSS KRISTUS DÄR BEREDER EN EVIG HÖGTIDSSAL
   OCH TILL SIN MÅLTID LEDER EN SKARA UTAN TAL
   DÅ KAN OSS INTET SKILJA FRÅN KRISTI KÄRLEK MER
   DÅ ÄR VÅR ENDA VILJA ATT HERRENS VILJA SKER.

Denna djupt tröstande och bibliska text är skriven av J Walter 1532, med svensk översättning 1602, moderniserad av  VA F Runstedt 1911, och ännu en gång moderniserad av Britt G Hallqvist 1978.
Vilken underbar rytm i språket! Jag skall också försöka skriva...

            
               Psalm 324

"Stjärnors diadem".

Sista psalmen i Ysane kyrka på Domssöndagen är förstås nr 490 - "Guds son en gång i morgonglans".

Det har inte med våra gärningar att göra, eller önskedrömmar eller tankar - Gud kommer att komma tillbaka vid tidens slut, utstrålade som Jesus Kristus på skyarna - vare sig vill eller inte.
Tack, käre himmelske Fader för det! 
Du håller din plan, och den människa som upptäcker det, blir sannerligen salig!

Jag tycker nästan man kan höra att detta är en engelsk melodi, från 1785:

       
        Psalm 490

Vers 1
GUDS SON EN GÅNG I MORGONGLANS SKALL ÅTER KOMMA HIT
OCH ALLA ÄNGSLANS SKUGGOR FLYR OCH VÄRLDEN FYLLS AV LIV
HAN ÄR DENSAMME SOM HAN VAR, MEN KLÄDD I HÄRLIGHET
MED SOLENS KRONA BLIR HAN KRÖNT OCH STJÄRNORS DIADEM.

Vers 2
OCH KLARARE ÄN PÅSKENS LJUS DÅ HAN STEG UR SIN GRAV
OCH KROSSADE DET ONDAS MAKT OCH DÖDENS UDD BRÖT AV
JA, KLARARE ÄN PÅSKENS SOL ÄR HERRENS HÄRLIGHET
NÄR HAN PÅ SKYAR KOMMER HIT OCH ALLA HONOM SER.

Vers 3
GUDS SON EN GÅNG I MORGONGLANS SKALL KOMMA HIT IGEN
HANS STORA DAG, LÅT OSS MED BÖN OCH TRO PÅSKYNDA DEN
GUDS SON SKALL KOMMA, ALLT SOM DOLTS SKALL DÅ BLIR UPPENBART.
VI VÄNTAR, ROPAR MED HANS FOLK, KOM, HERRE, JESUS SNART!

Herren skall komma på skyarna.

Texten är grekisk från början och den togs hand om den skotske pastorn John Brownlie 1907, med översättning av Anders Frostensson 1984.

Här dyker orden upp igen, att vi får påskynda Herrens dag genom bön.

- Jaaa, av hela mitt hjärta ropar jag "Kom Herre Jesus SNART! Jag är så trött på konflikter, girighet och småaktighet, falska påhopp och åkermark som bebyggs, djur som far illa och människor som plågas.
Herre, vi använder ju knappt varken förstånd eller känsla... Det var inte så du hade tänkt dig det hela... amen.

Jag anar gryningsljuset.

Den djupt kristna gudstjänsten i Ysane kyrka avslutades med ett postludium - en psalm som jag längtat efter, ofta sjungen då den kom på 80-talet, men sedan alltmer sällan. Det är nr 311 - "Jag skall gråtande kasta mig ned..."
Solist är Maria Knutsson och vid pianot hennes make kantor Bo Knutsson.

         
          Psalm 311.

Vers 1
   JAG SKALL GRÅTANDE KASTA MIG NED
   PÅ EN KUST SOM JAG ALDRIG HAR SETT
   JAG VET EJ VAR JAG ÄR MEN JAG VET 
   ATT EN BONING ÅT MIG ÄR BEREDD.

   VID ETT HAV, I EN STAD SOM FANNS TILL
   SOM FANNS TILL INNAN STÄDERNA FANNS
   I ETT LAND SOM ÄR NYTT OCH ÄR FÖRE ALL TID
   OCH DÄR NATTEN HAR  DAGARNAS GLANS.

Ett hav, en stad, ett land bortom...

Vers 2
   OCH JAG STRYKER FRÅN PANNAN MIN SÖMN 
   I EN VÄRLD SOM HAR VAKNAT JUST NU
   OCH HUR VINTRARNA VAR HAR JAG GLÖMT
   I EN SOMMAR SOM ALDRIG TAR SLUT.

   JAG HÖR SKRATTEN FRÅN LEKANDE BARN
   OCH JAG SJÄLV ÄR ETT BARN I GUDS FAMN
   OCH MITT HEM ÄR DEN KÄRLEK SOM VAR OCH SOM ÄR
   SOM ÄR OCH SOM ALLTID FINNS KVAR.
      Text: Anders Frostensson 1970/80
      Musik: Lennart Jernestrand 1970

Sommar eller vinter?

Den är verkligen fin! Men jag har en årstidsprotest:
- jag som inte tål värme vill inte ha evig sommar i himmelriket... Jag vill ha vita vidder och kalla snöflingor! Säg, finns det en sådan särskild avdelning för oss som behöver svalka?

Alla årstider. Flyg du kastanjefjäril!


Så blev denna Domssöndag den 20 november 2022 en riktig högtidsdag.
Tack Patrik Carlsson som predikade, tack kyrkvärdarna som läste bibeltexterna trovärdigt, och tack Maria och Bo Knutsson för dessa underbara psalmer!

Först oväder, sedan solsken. 
Så kan vi sammanfatta innehållet i kyrkoårets sista dag, från Ysane kyrka i Mjällby församling och härliga Hällevik.

Psalmälskande hälsningar från
Helene F Sturefelt,

- amatörinspelare,
- amatörfotograf,
- men professionell skrivare.

"Guds son en gång i morgonglans..."


Till sist får du en klockringning...

              
              Klockringning









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar