Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 27 oktober 2022

INRE FRUKTAN men ÖPPNA DÖRRAR - 2 Kor.



Instängd, men fri.

Hur skall jag börja? Framför mig ligger dagstidningen med alla sina artiklar och horoskop, mobilen med sina tusentals inlägg, och bredvid datorn är Bibeln uppslagen med en oerhört intressant artikel.

Jag vet att många kastat ut sin Bibel ur bokhyllan, och går därmed miste om stor välsignelse. Under en liten stund skall jag hjälpa dig tillbaka. Du skall få möta en stor ledartyp, stark, kontroversiell och tillrättavisande.

Om du vill, slå upp 2 Korinthierbrevet.

Han beskriver sig själv på följande sätt - och här finns stor igenkänning för många av oss:

Vad är sant och bärkraftigt?

   JAG KALLAS VILLOLÄRARE
      MEN SÄGER SANNINGEN.

   JAG ÄR MISSKÄND
      MEN ÄNDÅ ERKÄND.

   JAG ÄR NÄRA DÖDEN
      MEN ÄNDÅ LEVER JAG.

   JAG ÄR TUKTAD
      MEN INTE TILL DÖDS.

   JAG ÄR PLÅGAD
      MEN ALLTID GLAD.

   JAG ÄR FATTIG
      MEN GÖR MÅNGA RIKA.

   JAG HAR INGENTING
      MEN ÄGER ALLT.

När skall dörren öppnas? 

Detta är en stark ledargestalt som har talets gåva - dessutom poetisk - där hans budskap är nedtecknat på papyrus ca tjugo år efter Jesus död, uppståndelse och himmelsfärd.

Jag talar om Paulus - han som först var en hänsynslös förföljare av de kristna, men blev omvänd genom ett Guds ljus på vägen till Damaskus (läs mer i Apostlagärningarna kapitel 8 och 9). 
Sanningen kom mycket brutalt över honom och gjorde honom tillfälligt blind  både fysiskt och mentalt blind), men genom bön och handpåläggning löstes alla nivåer av blindhet upp.

Det är inte svårt att göra en jämförelse med vår tids förföljelse, och då menar jag inte bara politiskt och religiöst, utan den globala pandemin som orsakat jakt på icke vaxsinerade (felstavat, jag vet). 

Vi som läst statistik, biverkningsrapporter och andra studier har blivit kallade för villolärare, blivit misskända och tuktade av påhopp, hånfulla kommentarer och rent förakt.
Det har tystnat nu.

Sanningen har kommit ikapp.

Och läser man de astrala hobbypsykologernas horoskop, så kan man finna ett och annat korn som träffar rätt:

"Du lyckas inte väcka något intresse..."


Vad gör en ledare som inser att hen har fel? Står fast vid sin inställning med full prestige? Eller omprövar och ödmjukar sig?
Många politiker, läkare och myndighetspersoner kan lära sig av Paulus.

Han hade skrivit brev till församlingen i Korint där det var stora problem. Han tog tag i dem, tillrättavisade dem som orsakade de sårade relationerna, och drabbades därmed av deras kritik. Men han stod fast.
Nu har det gått en tid och i detta nya brev konstaterar han:

Biblisk atlas.


ÄVEN OM JAG GJORDE ER BEDRÖVADE MED MITT FÖRSTA BREV, SÅ ÅNGRAR JAG DET INTE.
ER SORG LEDDE TILL OMVÄNDELSE.

NI BLEV JU BEDRÖVADE PÅ DET SÄTT SOM GUD VILL, OCH HAR DÄRFÖR INTE LIDIT NÅGON SKADA GENOM MIG.

EN SORG EFTER GUDS VILJA LEDER TILL OMVÄNDELSE, SOM GER FRÄLSNING, OCH SOM INGEN BEHÖVER ÅNGRA.
MEDAN VÄRLDENS SÄTT ATT SÖRJA LEDER TILL DÖD.
2 Korinthierbrevet 7:8-10.

"Attitydförändringarna hos personer i din omgivning"...

All kristen förmaning har Guds kärlek som utgångspunkt. Både i andliga och kroppsliga spörsmål.
Så är det för många av oss i protesten mot sprutkampanjerna i våra armar.
Kritik är något annat. Det har prestation som utgångspunkt och drar sig inte för att såra andra.

Paulus fortsätter och ber dem att ge rum åt honom i deras hjärtan.

JAG HAR INTE GJORT ORÄTT MOT NÅGON, INTE SKADAT NÅGON, INTE UTNYTTJAT NÅGON.
2 Kor 7 vers 2.

Han drevs inte av rädsla. Han var fylld av sanningen och då kan man inte kompromissa.
Likaså är det med alla som jag lyssnat till i anti-vxx-kampanjerna - ingen har skadat någon eller uttalat sig föraktfullt och dömande tillbaka till dem som av rädsla låtit sig injiceras.

Skulden ligger hos dem som fattat beslut och hos dem som hållit i sprutorna.
När rädsla driver fram stressen, kan man inte tänka klart.
Det kan vi nu.

En del ser hindret, andra ser möjligheterna.


Rubriken för detta inlägg är "inre fruktan och öppna dörrar".

I de romerska provinserna var det provocerande att tala om Kristus. Hans död på korset orsakades ju av den romerske Pontius Pilatus, av judarnas krav att Jesus skulle korsfästas. Nu ville ingen av dessa grupper höra talas om att Jesus var uppstånden av de döda.
Likaväl var det så.

Paulus reste runt överallt och predikade detta. Hela Apostlagärningarna är en enda lång, fantastisk berättelse om vad som händer dem som i hjärtat tar emot Jesus.

- synderna blir förlåtna
- mänskovärdet upprättat
- frid i relationerna
- och välsignelsen från Gud flödar!

DEN SOM ÄR I KRISTUS ÄR ALLTSÅ EN NY SKAPELSE!
DET GAMLA ÄR FÖRBI, NÅGOT NYTT HAR KOMMIT!
2 Kor 5:17.

Denna sammanfattning kan man brodera i korsstygn och sätta upp på väggen!

Du är en ny skapelse i Kristus!

Nu befinner sig Paulus i Troas, en romersk koloni nära platsen för det gamla Troja, vid kusten söder om Dardanellernas mynning i Egeiska havet.
Folket är mottagliga till att lyssna till evangeliet och dörren är öppen. Men någonting plågar honom, så han gav sig av - och svek sitt uppdrag.

NÄR JAG KOM TILL TROAS MED EVANGELIET OM KRISTUS, STOD DÖRREN ÖPPEN FÖR MITT ARBETE I HERREN.

MEN JAG FICK INGEN RO I SINNET, EFTERSOM JAG INTE FANN MIN BRODER TITUS DÄR, SÅ JAG TOG FARVÄL OCH FOR VIDARE TILL MAKEDONIEN.
2 Kor 2:12-13.

Hittar du Troas i Mindre Asien (Turkiet)?

Nu vill jag tala trons språk med dig.

När du lever nära sanningen, och Jesus driver dig framåt med sin kärlek, då möter du alltid på motstånd! Känner du igen det?
Varför är det så?

Jo, Gud har en motståndare, en fiende, som inte vill att människorna skall leva nära med Jesus i omvändelse och försoning. 
I klarspråk: det står en djävul vid varje dörr som Gud öppnar för dig!!

Tro inte det är öppet...

Varje gott syfte, varje sanning som du vill dela och varje vittnesbörd du vill ge om Jesu kärlek kommer att orsaka dig oro i sinnet. 
Fienden kommer att så tvivel i ditt sinne, ifrågasätta din kompetens och lura dig att se på tidigare misslyckande - som Herren har förlåtit! - för att dra dig nedåt.

Detta är djävulens taktik.

Dörrarna stod öppna, Paulus fick ingen ro och gav sig av.
Vem skrattade mest?
Ja, inte var det vår Herre, och inte var det de romerska invånarna som nu blev snuvade på att få höra det glada budskapet om Jesus Kristus.

Vidare mot Grekland till Makedonien.

Titta på kartan igen.
Paulus tar sig landvägen till Makedonien på sin andra missionsresa, men går det bättre där?
Han skriver själv och berättar, fortfarande i 2 Korinthierbrevet:

JAG HAR FÅTT ALL TRÖST JAG KAN ÖNSKA, JAG HAR GLÄDJE I ÖVERFLÖD, MITT I ALLA MINA LIDANDEN.

NÄR JAG KOM TILL MAKEDONIEN FICK JAG VISSERLIGEN INGEN RO UTAN PLÅGADES PÅ ALLA SÄTT - UTIFRÅN AV STRIDER OCH INIFRÅN AV FRUKTAN...
2 Kor 7:5.

Allt är igenmurat.

Yttre strider och inre fruktan.

Dörrarna är öppna men rädslan stänger den.

Eller som i den ryska taktiken:

- att anklaga andra för att göra det som Moskva själv planerar.
Andras "smutsiga bomber", som inte finns, skall Putte tillintetgöra, genom att själv försvara sig med anfall... av egna "smutsiga bomber" från de gamla förråden....

Rysk, djävulsk retorik.

Djävulen talar ryska - också...
Här hjälper inga vcciner! Utom att bli slagen av total blindhet och sedan i det mörkret göra sin inre omvändelse.

Böner, böner, för Ukraina och för det förblindade ryska folket.

Nu skall vi avsluta detta.

Se klart!


Om Herren öppnar dörrar för dig i ditt viktiga arbete för Sanning och Tro, lyssna då inte på gamla minnen eller oförrätter - kom i så fall med förlåtelser - fortsätt sedan ditt arbete!

* Något hindrar Oxen från att göra något du planerat.
* Jungfrun känner sig stressad av något som måste slutföras.
* Kräftan hakar upp sig på struntsaker.

* Vattumannen störs av någons reaktion på det du har att säga.
* Lejonet lyckas inte väcka intresse för något som ligger dig varmt om hjärtat.
* Väduren plågas av attitydförändringar hos personer i din omgivning som kan bero på att du begått en blunder av något slag.

* Fiskarna irriterar sig på någons slarv.
* Vågen vet inte vad hen skall göra med ett problem under dagen - du kan bara kontrollera dig själv.
* Skorpionen vet inte riktigt hur du skall organisera en sak - lugn, det ordnar sig.

* Tvillingarna har repat sig snabbt från en besvikelse.
* Skyttens pliktkänsla är klart markerad.
* Men Stenbocken har vaknat glad och är beredd att ta itu med allt i din väg!

Tecken.

Den astrala hobbypsykologen skall ha tack för sitt hitte-på, men det sista ordet ger jag till Bibelns sista bok - om öppna och stängda dörrar, där Herren är starkare än alla dina fiender!
Håll dig till Honom.

SÅ SÄGER DEN HELIGE, DEN SANNFÄRDIGE
HAN SOM HAR DAVIDS NYCKLAR
HAN SOM ÖPPNAR SÅ ATT INGEN KAN STÄNGA
OCH STÄNGER SÅ ATT INGEN KAN ÖPPNA:

JAG KÄNNER DINA GÄRNINGAR.

SE, JAG HAR STÄLLT EN DÖRR ÖPPEN FÖR DIG
SOM INGEN KAN STÄNGA. 
DIN KRAFT ÄR RINGA MEN DU HAR BEVARAT MITT ORD OCH INTE FÖRNEKAT MITT NAMN.
Uppenbarelseboken 3:7-

Läs vidare själv vad som händer när fienden kommer och...

Gå nu, frimodigt!


... tvingas till slut att kasta sig vid dina fötter...

... OCH DE SKALL FÖRSTÅ ATT JAG ÄLSKAR DIG.
Uppb 3:9.

Guds kärlek driver ut all mänskofruktan.

Öppna hälsningar från Helene F Sturefelt,

- som fotograferat dörrar i Lund, och is ute på Saltö en iskall dag på skridskor i Karlskronas skärgård.

             
            Himlen speglar sig i dörren. Hoppet är nära!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar