Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 oktober 2022

ANDLIGA SÅNGER 86 - Sju församlingar Uppenbarelseboken

Uppenbarelseboken kap 2-3.

Välkommen till Andliga sånger, radio Sölvesborg, utsänt på 92,0 MHz.
Detta avsnitt fokuserar på den gode sångaren Daniel Wiklund och hans tonsättningar av de sju församlingarna i Uppenbarelseboken.

Du känner säkert igen Efesos, Smyrna, Pergamon, Thyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea. 
Guds Ande hjälper dem att göra ett bokslut över sitt arbete. "Jag känner dina gärningar, med det har jag emot dig att du glömt din första kärlek..."

Vad menas?

Lyssna till ord av glädje och allvar, uppmuntran och förmaning!


                          MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM (med Erik Tillings inspelning) - "Det sjunger i själen och hjärtat".

ROLAND UTBULT - "Då skall glädjen bryta fram" och "Det skall bli en bättre dag".

DANIEL WIKLUND från CD'n "Sänd din eld". För kontakt: info@cymbal.se.org

- Efesos: "Jag känner dina gärningar"
- Smyrna: "Var trogen intill döden"
- Pergamon: "Vid mitt namn har du hållit fast"
- Thyatira: "Du tjänar mig med kärlek"
- Sardes: "Vakna upp"
- Filadelfia: "Håll fast vid det du har"
- Laodicea: ett läst tal där Daniel Wiklund sammanfattar hur det är ställt både de sju församlingarna och vår tid.

       
                         Den "vita stenen" i Sardes.

STRÄNGMUSIK från 70-tal till 90-tal, från CD'n "Allt han förmår": "När Jesus dig kallar", "Ingen är som Du" och "Tack att Du är min".
När jag var i Ronneby och predikade hos Frälsningsarmén så köpte jag denna skiva med så mycket god musik! Tack till er alla.

MIKAEL JÄRLESTRAND: "När jag väl fullbordat mitt lopp".

I andakten sjunger jag en egenskriven sång, en psalm med mjuk vismelodi, utifrån Psaltaren 139. Den heter "Starka armar". Här är en försmak, med enklaste inspelningsteknik - det låter bättre i programmet - men sången har ett budskap som är viktigt:

"Starka armar"

Inspelningsteknik under uppbyggnad.


Dessa sju församlingar som beskrivs i Uppenbarelseboken kap 2-3 låg i Mindre Asien, dagens Turkiet.
Jag var där på en rundresa 2011 "i Paulus fotspår" med Carl-Erik Sahlberg - mycket mäktigt!

Här är några reflektioner från maj 2011 om ljumhet och domedag, med upplyftande tankar och foton både från Karlskrona och Turkiet:



Och här är text och noter, spelat i A-dur för mitt röstläges skull.
Sången skall STIM'as.




Helene Fransson Sturefelt - programkreatör och som ofta är en "spann kallt vatten" i församlingarna...
Jörgen Hjärtenflo Stufefelt - ljudtekniker som har en varm hand till alla som behöver.

Inga ljumma hälsningar här inte!

På återhörande, med glädje, med tack framför allt till Daniel Wiklund och din musikaliska produktion.


De sju församlingarna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar