Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 4 oktober 2022

FRANSKA RONDELLER Sturella diktar

Skrivklåda.


När skrivklådan söker efter nya former blev jag jublande glad då jag lärde känna de franska "rondellerna".
Under många år var jag med i Blekinge skrivarklubb där vi möttes och inspirerade varandra.

Ordföranden i början av 2000-talet var Gustav Walles Karlsson från Rödeby.
Han hade en underbar språkkänsla, med stor kunnighet, som han delade med sig av.

Året var 2002. Nu skulle vi lära oss ett medeltida franskt versmått, inte sonetter, utan rondeller.
Rent tekniskt betyder det franska ordet "rondelle" = ring, skriva, bricka.

Det är precis det vi skall göra - skriva runt.

Modellen för Rondellen!

Modellen ser ut som följer:

Tretton rader, där rad 1, 7 och 13 skall vara desamma.

Rim-modellen följer detta mönster:
a, b, b, a.
b, a, a, b.
a, b, b, a
a.

Gör två kolumner på ett kladdpapper; a) och b).
Ena rimmet skall vara enstavigt, det andra tvåstavigt.

ex: a) borg, torg, korg... 
      b) heta, leta, reta...

Nu vill jag skriva en "rondelle" om våra två kommuner. Då blir det så här, där jag sätter rubriken allra sist, för att då veta hur helheten blev:

                              MÖLLA-BORG

SLÅ SAMMAN BROMÖLLA OCH SÖLVESBORG

VAD SKULLE DÅ KOMMUNERNA HETA?

EFTER SMARTA NAMN VI LETA

KANSKE NÅ’T MED HAV OCH TORG?

 

INDUSTRIN ÄR CENTRUM SKA DU VETA

DEN ANDRA HALVAN HADE KLOSTER OCH BORG

SLÅ SAMMAN BROMÖLLA OCH SÖLVESBORG

INGEN FÅR DEN ANDRE RETA.

 

MEN KAN NI SAMSAS DÅ I SAMMA KORG?

OLIKHETERNA ÄR FETA

BÅDA HAR STRÄNDER DÄR MAN KAN META

NU VET JAG! – SÖLVESMÖLLA OCH BROBORG!

SLÅ SAMMAN BROMÖLLA OCH SÖLVESBORG.

                               Helene F Sturefelt  - på tåget 6 feb 2019


Kan man rimma på "dator"?

Nästa rondeller handlar om datorer och torka.

                    DATOR-TRÖST

Blott en dag, en megabit i sänder

Datorn spelar ofta denna låt

Med diskett jag söker ett förlåt

Trösten gått mig helt ur händer.

 

Återstår endast elektrisk gråt

Fastnar lätt i Bredbandets länder

Blott en dag, en megabit i sänder

Förspilld riktning, tycks ha tappat nå’t.

 

Biter hårt och gnisslar mina tänder

Kraften sinar, kinden den är våt

Modem och hårddisk gått sin stråt

Tekniken ryggen mot mig vänder

Blott en dag, en megabit i sänder.

Regn eller torka?

                 REGN-FALL
 
I väntan att regnet skall falla
Jag sitter alldeles still
Vill molnen snart släppa till!
Det vatten vi saknar alla.
 
I torkan har fågeln mist sin drill
Vi badar i svetten, som svalla
I väntan att regnet skall falla
Jag plockar min torkade dill.
 
Den värmen snart ingen kan palla
En skur, några droppar.. bara spill!
Vi törstar, jag kom! Lite till!
September vi sommar kan kalla
I väntan att regnet skall falla.

Döda träd i Vadstena.

Naturen ger oss hopp inför evigheten. Psalm 304 uttrycker det så fint: 

"Lär mig du skog att vissna glad, en gång som höstens gula blad, en bättre vår snart blommar. 
Då härligt grönt mitt träd skall stå och sina djupa rötter slå i evighetens sommar."
Översatt från tyskan av prästfrun Emilia Ahnfelt-Laurin, 1800-talet.

Nu funderar jag och skriver en rondelle på detta tema:

                RÖD SKOG
 
Inte vissnar den glad, vår skog
Den är barrtorr och sprödröd
Skogen som var vårt levebröd
Klimatförändring kom - den dog.
 
Torkan närde eldens glöd
Röken kvävde, log och tog
Inte vissnar den glad, vår skog
Träden kvider i sin nöd.
 
Förfäderna slet med knog
Vi skövlar, lyckan är snöd
Profiten är vårt levebröd
Skogsbolaget tackar dig nog…
Inte vissnar den glad, vår skog.

Träden ser dig.

När jag skrev som värst, 2002, så samlade jag mina runda alster i en mapp med innehållsförteckningen:

Naturliga miljö-rondeller
Gudliga tros-rondeller
Ömsinta barn-rondeller
Kritiska politiker-rondeller
Tekniska psalm-rondeller
Runda kärleks-rondeller.

Jag plockar ut några kärleksberättelser:

Rondeller år 2002.

               LUST-NÖD  II

Jo, vi älskar i lust och i nöd

Troheten ger jag som gåva

Om jag också bara får sova

Annars jag tappar min glöd.

 

Men hoten jag hör är dova

Pressad och stressad, som död

Jo, vi älskar i lust och i nöd

Vems villkor? Orden blir grova.

 

Välfärdens ork är spröd

Min kraft karriären vill håva

Men du vill mig ångerfullt lova

Att tillit skall vara vårt bröd

Jo, vi älskar i lust och i nöd.

Konstnär: Pernilla Sturefelt,

               OLJUD I NATTEN

Hör hur han ligger och snarkar

Vänd dig nå’n gång i din säng

Aldrig jag kommer till drömmarnas äng

Jag tror jag på älsklingen sparkar.

 

Nu är jag snart galen och bäng!

Rohypnol, Valium – jag, knarkar?

Hör hur han ligger och snarkar

Hustruns olyckliga refräng.

 

Behoven att sova är starka

Men varför oljud i MIN säng?

Tre på natten – är jag fåfäng?

Hellre ensam än sparka, ty

hör hur han ligger och snarkar!


Min älskling du är som ett - lås??

Nu byter vi innehåll igen.

Jag läser gärna min Bibel, och ofta Gamla Testamentet, för att se och lära av de konflikter som fanns då, och den Guds ledning som hjälpte folket igenom.
I 1 Mosebok 19 står det om hur städerna Sodom och Gomorra förstördes på grund av folkets ondska.

Lot uppmanades av en Guds ängel att fly med sin familj och att inte vända sig om och se tillbaka. Han klarade det, men inte hans hustru...
Under rubriken "Gudliga tros-rondeller" hittar jag följande:

          SALT-FRUN

Förvandlad i bävan till salt

Hon vände sig om i förbittring

En stelnad stod på en sitt-ring

Ensam gick Lot, helt kallt.

 

Se tillbaka skapar en splittring

Det gamla släpp utan dalt

Förvandlad i bävan till salt

Räddad, men dömd till förvittring.

 

Den rättfärdige går utan halt

Renad från synden, till bättring

Framtiden här, fri från kätting

Men Lots fru redan kroken har svalt

Förvandlad i bävan till salt.

Förvandlad?

Att vara präst är inte ett yrke - det är en kallelse, först från Gud, sedan bekräftad av människor. På 1500-talet vände sig Lunter mot att människor trodde att frälsningen blev större om man gick i kloster. Nej, icke!

Var och en tjänar Gud bäst där man är satt i sin vardag. Därför skriver jag så här:


   HANTVERKAR’NS KALLELSE
 
Skomakare, bliv vid din läst
Ändra ej yrke för Gud
Även förklä’ är helig skrud
Så mår människan bäst.
 
Sjung lovsång med hammarens ljud
Vardagens rytmer hörs mest
Skomakare, bliv vid din läst
Det luktar gott inför Gud.
 
Tro inte att ”kragen” är bäst
Tron sitter innanför hud
Yttre dräkt och yttre bud
- det gör din inte till präst!
Skomakare, bliv vid din läst.

Präst på buss. 

Medeltidens sanningssägare var narren, som fick driva med kungen utan att bli straffad.
Vår tids stå-upp-komiker har den rollen idag, tänker jag. Här kommer nu några politiska rondeller.

                NARREN SKOJAR 

Av barn och dårar hörs det som är sant

Narren älskar att skoja

Driver med folk i slott och koja

Stöter sig lätt och kommer på kant.

 

Tramsar, skämtar, på cykel hojjar

Men sanning förkläder sig gärna till fjant

Av barn och dårar hörs det som är sant

Livslögner avslöjas hos dem som är loja.

 

Presidenter, kungar står vid maktens brant

Låsta av begär och egoismens bojja

Pratar snömos, lovar politisk gojja

Osanning avslöjas nu av en tant*

Av barn och dårar hörs det som är sant.

(Bakgrund: Donald Trump får motstånd mot att bygga mur mot Mexiko av *Nancy Pelosy, representanthusets talman, 28 jan 2019.)

Nyhetsrapportering.

I en värld som tes sig alltmer meningslös, upptäcker allt fler kraften i den kristna tron.
Guds kärlek griper in och Jesus försonar den synd som vår upproriskhet orsakat.

Den älskade psalmen 285 får mig att dikta och skriva, enligt det franska versmåttet med sina tretton rader:

              GRAV-GLÄDJE

Finns det glädje bortom graven?

Kistan sänkes lugnt i mullen

Jag är ledsen, gråten och svullen

Av sorgen, borgen, alla kraven.

 

Vem har grönt i himmelska tullen?

Synderna gnager som sko-skaven

Finns det glädje bortom graven?

Himlen mörk på kyrkogårdskullen.

 

Felsteg dränks i Nådes-haven

Av brister är jag en fuller en!

Står mitt namn i Bokrullen?

På gravstenen växer laven

Finns det glädje bortom graven?


Jesus ger glädje bortom graven.

Några politiska rondeller är nödvändiga, till sist. 
Först en kommentar till förra omgångens val, 2018, då det tog många månader innan Stefan Lövén hade ordnat en regering och Annie Lööf gav en konstigt löfte...

                LÖV-MINISTER

SVERIGE HAR EN NY MINISTER

GAMMAL, AVSATT, ÅTER INSATT

RÖSTA BORT, POLITISKT MATT

LEDARE I LÅNGA TVISTER.

 

RÖSTA FRAM OCH FALLA PLATT

DEMOKRATISKT SNÖMOSKLISTER

SVERIGE HAR EN NY MINISTER

ÄT DIN SKO OCH TUGGA HATT!

 

POLITIKER VÅR TRO DE MISTER

ALLA HÅLLER SIG FÖR SKRATT

NÅGON TYSTAS OCH BLIR ERSATT

HÖGLJUTT GRÅTER HÖGERNS KRISTER

SVERIGE HAR EN NY MINISTER.

Helene F Sturefelt, 22 januari 2019.

(Bakgrund: Ny regering efter 4 månader... Stefan Löfvén. Annie Lööf skulle äta upp sin högersko och Ulf Kristersson (M) blev inte nu statsminister.)

Men nu i år, 2022, får Ulf Kristersson äntligen den chans han så länge väntat på - att bilda regering. Måtte det inte ta lika lång tid och måtte det bli en politisk stabilitet.

Lööf och Löfvén.

Vi är alla mer än upprörda över det som sker i vårt östra grannland. Rysslands överfallskrig på Ukraina väcker världens avsky. 
Sturella diktar med hjälp av Alexandr Solzjentitzyn:

"De vet att vi vet att de ljuger".

Nu avslutar jag publiceringen av dessa tolv Rondeller med en trettonde.
Det kan ju vara så att vår Herre är mycket trött på oss... medan vi lite barnsligt vänder Gud ryggen och anklagar honom för allt ont vi gör.

Det går inte.

Jag utgår från psalm 190, "Bred dina vida vingar", men det som kom ur pennan var helt annorlunda:

               BRED-VINGE

Bred ut dina gula vingar

över solkig människosjäl

Du som vill oss alltid väl

Mot Dig vi hatet tvingar

 

Vi krigar, bombar, våldtar och stjäl

Med döden gärna vi tingar

Bred ut dina gula vingar

över stinget i Evas häl

 

Brutna är regnbågens ringar

Nej, Gud säger nu oss farväl

Trött på konflikter och gräl

Atombomben långsamt förklingar

Breder ut sina gula vingar…

Har vi brutit sönder regnbågen?

Tretton rader. Tretton rondeller. Tretton runt bordet - med Jesus i mitten.
Måtte Han alltid få vara i vår mitt! 

Nu breder han sina vida vingar över oss, trots vår upproriskhet, och vi får be om förlåtelser och beskydd mot oss själva. Amen.

Runda hälsningar,

Helene F Sturefelt, alias Sturella,

- diktare, poet, skribent och bloggfru.

Skrivklådan är lindrad.


P.S. Dessa texter lästes i Andliga sånger, avsnitt nr 85, "Rondeller", utsänt i sept 2022.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar