Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 10 oktober 2022

SKÖRDEGUDSTJÄNST i MJÄLLBY

Mjällby kyrkan mitt på Listerlandet.


Oktober månad bländar med sin färgsprakande skönhet. Det är kaskader av gult, orange och rött. 
Jag går runt bland löven och sparkar lekfullt trädens tappade blad. Naturens skönhet får mig att skratta av glädje.

Vem sa att hösten var grå?

Inte oktober i alla fall!

Färgsprakande benved.

Marken har gett sin skörd och lantbrukarna har höstat in föda, till vår överlevnad.
Varje år firas detta med en tacksägelsegudstjänst, och det är en av de vackraste gudstjänsterna under året.
Koret är smyckat med frukt och grönt.
Psalmer och sånger sjunger ut själens tacksamhet till Gud, för livet, för maten och skapelsens under.

Det är söndag, Herrens Dag, och vi hade bestämt vilken kyrka vi skulle gå till. 
- Den med mest morötter i! 
- Den med bästa tiden så man hinner sova ut hos varandra och äta en långsam frukost.

Det blev Mjällby kyrka.

Kastanjer överallt!

Vi gick igenom allén från parkeringen och fick en liten smäll i huvudet.
- Duns!
Det var kastanjeträden som just idag släppte alla sina nötter. Marken var full av kastanjer!

Vi tog med några i fickan.

Tacksamhet och gläjde.

En ny psalm blev sjungen, skriven av Brian Wren, i översättning av Tomas Boström, pastor på Gotland.
Med moderna och rim inleddes skördegudstjänsten:

  VI TACKAR FÖR SKÖRDEN FRÅN FRUKTTRÄD OCH JORD
  VI TACKAR FÖR MÄNSKOR SOM I PRODUKTION
  HAR GETT AV SIN DAG OCH SIN KRAFT OCH TALANG
  SOM LÄNKAR I KEDJAN I VÅRT SAMMANHANG.

  VI TACKAR FÖR SKÖRDEN SOM JORDEN OSS GAV
  SOM KOM ÖVER LÄNDER OCH GRÄNSER OCH HAV
  SOM PACKATS OCH BURITS AV VÄNSKAP SOM VI
  EJ KÄNNER TILL NAMN, MEN SOM VI LEVER I .

Tack för skörden.


Men inte bara det som växer får ett tack. 
Även industri och vetenskap finns med i denna psalm:

  VI TACKAR FÖR SKÖRDEN SOM BORRADES FRAM
  SOM DROPPE VID DROPPE OCH GRAM EFTER GRAM
  FÖR VINDEN OCH VATTNET OCH HAVSDJUPENS SALT
  VI TACKAR DIG GUD, SOM HAR GIVIT OSS ALLT.

  VI TACKAR FÖR SKÖRDEN SOM VETENSKAP GER
  ATT SKAPA, FÖRNYA OCH UPPTÄCKA MER
  ATT TRO PÅ DE DRÖMMAR DET BITTRA FÖRRÅTT
  ATT LIVET KAN BLOMMA DÄR ALLTIDNG ÄR GRÅTT.

Här är ett litet ljudklipp från den stora kyrkan:



  VI TACKAR FÖR SKÖRDEN, FÖR KÄRLKENS SKÖRD
  SOM GÖR OSS TILL ETT OCH SOM SER OCH BERÖR 
  SOM GLADDES MED DIG OCH SOM LED NÄR DU LED
  SOM VÅGAR ATT GLÄNTA PÅ DÖRREN TILL FRED.
  Sv Ps 811.

Predikonötter, ligg still.


Vår kastanjer låg inte stilla i fickan. De fick komma upp på psalmbokspodiet och höra ekot sjunga. 
Glänsande runda, läckert chokladbruna låg de där, uppradade som en pyramid...
... eller evig trekant...

... precis så som det är målat längst upp ovanför altartavlan.

- Ser du trekanten med Guds öga?
- Har Gud ögon?
- Nej, Gud är ju "ande och sanning" och kan se på ett annat sätt.
- Med hjärtat? Hjärt-ögon?!

Hjärt-ögon? Nöt-seende?

Bibelord lästes:

  MED EVIG KÄRLEK ÄLSKAR JAG DIG
  DÄRFÖR HAR JAG SÅ LÄNGE VISAT DIG GODHET.

  ÄN EN GÅNG SKALL JAG LÅTA DIG BLOMMA,
  JA, DU SKALL BLOMSTRA IGEN
  JUNGFRU ISRAEL.

  ÄN EN GÅNG SKALL DU SMYCKAD MED BJÄLLROR 
  TRÄDA UT I GLÄDJEDANSEN.
  Jeremia 31:3

Ljuvlig dekoration.

I varje bänkrad hade kyrkvaktmästaren dekorerat med en varmröd nejlika och ett lysande rött lönnlöv.
Eftermiddagssolen lyste rakt på detta så att det blev alldeles levande!

Och mina tankar gick till den dagen för fem år sedan i november, då vi gifte oss här i Mjällby kyrka.
Då hade höstens färgprakt lagt sig till ro, men i våra hjärtan brann livselden.

Livseld!

Profeten Jeremias ord fortsatte:

  ÄN EN GÅNG SKALL DU PLANTERA VINGÅRDAR
  PÅ SAMARIENS HÖJDER
  OCH DE SOM PLANTERAR SKALL SJÄLVA SKÖRDA FRUKTEN.

  JA, DET KOMMER EN DAG
  DÅ VÄKTARNA SKALL ROPA FRÅN EFRAIMS BERG:
  - KOM! LÅT OSS VANDRA UPP TILL SION, TILL HERREN VÅR GUD.
  Jeremia 31:5

Tänk vilket redskap tankarna är! På ett ögonblick stod jag där, i Siló, nära Efraims berg i Israel, och blickade ut över det torra landskapet.
Just här samlades alla de tolv stammarna för att sedan bosätta sig i landet.
Att plantera vingårdar är berättelsen om att komma med något gott, att tillföra fest och glädje.

Att dessutom själv få uppleva dagen då man skördar druvorna är stort.
Därför blir skadan desto större när man som fiende hugger ned just en vingård. Det har ett högt symbolvärde som ondskefullhet.

Israels tolv stammars flaggor, i Siló.

Vi lever i svåra tider med krigshot och miljöförstöring. Överstatlighet och kontrollsystem smyger sig på oss. Förakt för liv och lek med mörkrets makter ingår i den normlöshet vi måste acceptera för att inte anses motsträviga... Tidsandan äter upp min tro och livsstil!

Vad finns det då att tacka för?

Det är inte lätt att "tro på de drömmar som det bittra har förrått". Jag balanserar på gränsen, och vissa dagar är svårare än andra.

           
                    Kastanjekyrkan i Mjällby.


Rapporter och "nyheter" kväver oss med sina förfärligheter i var mänskobarnen kan förnedra varandra med.
Jag kämpade med mig själv. Kan jag sjunga med i nästa psalm? Är det naivt? Eller är det rent av en protest - både mot samhället och en förljugen andlighet?

Jag kände en liten barnahand i min. Hjärtat ville gråta , kastanjerna ramlade ned och jag satsade:

MED ÖPPNA TILLITSFULLA HÄNDER
TAR JAG EMOT DET LIV SOM GES MIG NU
JAG BER OM MOD ATT LEVA UTAN ÄNGSLAN
OCH VILA I DEN TID SOM GUD MÄTT UT.

Skördegudstjänst 2022.


MED ÖDMJUKT OCH OFÖRFÄRAT HJÄRTA
TAR JAG EMOT DEN NÅD SOM GES MIG NU
JAG BER OM TRO ATT LEVA I DEN FRÄLSNING
SOM JAG AV KRISTUS FÅR OCH TACKA GUD.

MED STILLA OUTGRUNDLIG LÄNGTAN
TAR JAG EMOT DET HOPP SOM GES MIG NU
JAG BER OM KRAFT ATT HÅLLA UT I VÄNTAN
TILL DESS MIN ANDE NÅTT SITT HEM I GUD.
Sv Ps 881.

Denna nya psalm är skriven av förre biskopen i Strängnäs Jonas Jonsson, med musik av Annika Lagerquist.

Här kommer ännu ett ljudklipp:


Vi gick fram och tittade på konstverket i koret. Våra kastanjer fick sälla sig till sina kamrater, bland äpplen och torra löv, morötter och potatis och ägg i korgarna.

Men fattades det inte något?
När man är i Mjällby kyrka borde det väl ligga en fotboll i mitten...?!

Tack gode Gud för idag!

Helene Sture Mjällbyfelt,

- notsjungande nötknäckare som tackar särskilt för kärlekens skörd.
Amen.

Smyckat kor i Mjällby, pumpor och kastanjer.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar