Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 4 oktober 2022

ANDLIGA SÅNGER 85 - Rondeller

Höst i radiostudion, 92,0.

Det är höst i radiostudion på Furulundsskolan. 
Välkommen till Andliga sånger, utsänt från radio Sölvesborg på 92,0 MHz. 
I detta avsnitt nr 85 får du mjuk musik och fina tolkningar av välkända psalmer.

Andliga sånger nr 85.

Men det jag säger emellanåt kan tyckas vara snurrigt...
Jag läser nämligen några dikter skrivna med det franska versmåttet som kallas "Rondelle", som jag lärde mig av Gustav Walles Karlsson, Rödeby, i Blekinge skrivarklubb år 2002.

Klicka på den blå noten och lyssna på alltihop!

Nedan ger jag dig musiklistan samt modellen för hur man skriver dessa roliga rondeller!
Ta fram papper och penna...


                              MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM - Det sjunger i själen och hjärtat, utgiven på David Media förlag.

DAVID MEDIA Förlag ger oss fyra sånger till, från CD'n Förtröstan:

- Bo Järpenhag & Koinoniakören - "På Dig förtröstar jag".
- Thomas Hellstedt & Manna       - "Klippan".
- Gerd Pettersson, Ebergård m fl - "Välsignelsen"
- Viola Grafström                         - "Du är min tillflykt"

SONJA ALDÉN - "Kärlekens Lov" (1 Kor 13) och "Bred dina vida vingar".

Från CD'n "En utsträckt hand" spelas:
- Christer Sjögren - "Blott en dag" - en mycket fin tolkning!
- Jejja Sundström - "Var jag går i skogar, berg och dalar" - även det en fin tolkning!

Franskt versmått "Rondelle".


I andakten spelar jag och sjunger en helt okänd och sällan sjungen psalm, nr 413.

NÅGON SKALL VAKA I VÄRLDENS NATT
NÅGON SKALL TRO I MÖRKRET
NÅGON SKALL VARA DE SVAGAS BROR
GUD, LÅT DIN VILJA SKE PÅ JORD!
HJÄLP OSS ATT FÖLJA DITT BUD.
Sv Ps 413.

Rytmen är hopplöst svår - 9/8 takt. Klarar du det?
Jag övade i två veckor, både på blockflöjt och gitarr - 1,2,3 1,2,3 1,2,3 = 9.
Hur blev resultatet? Tja, jag hoppas att texten når ditt hjärta i alla fall!
Lyssna till vår trick-inspelning...

Fina psalm 413.


Om du vill läsa mina "rondeller" så finns de här:



På slutet har vi lagt in en jingel där vi skojar lite... med hjälp av Galenskaparnas "Hejsan, hejsan, hejsan... radio Göteborg!" Nej - Sölvesborg! 

Vid mikrofonen:

- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör och bloggredaktör där många av texterna finns, liksom i Blekinge skrivarklubbs antologi:

Skrivarklubben i Blekinge.

Vid min sida finns:

- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och snabb megabitarkitekt på företaget Langate.
Åh, här kommer han ju!

                 
                            Ljudteknikern på väg till radiostudion.


Jesus breder sina vida vingar över dig.
Var välsignad.
På återhörande!

Ordinarie sändningstider i etern (om du inte lyssnar här, alltså):
- mån, ons och fredagar kl 07.
- tis, tors och söndagar kl 10 och 22.

Vi hörs (!)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar