Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 augusti 2022

TAGGARNA RUNT HUSET - Matteus 7

Spikklubba, taggväxt.


Det växte stora taggbuskar runt de båda husen. Det ena låg lite högre upp på berget, det andra huset var byggt på lösare grund. Spik-klubba, björnbärssnår och tistlar hade spritt sig fritt. Runt huset där nere växte även brännande brännässlor.

Inget bra läge.

Nu tänker jag kombinera två olika berättelser ur Nya Testamentet och se vad som händer.

Begreppet "Är du taggad?" får här sin rätta innebörd...

Taggarna som livet ger oss. 
Livshuset som vi bygger på. 
Och hur vi beskriver våra svårigheter - tror vi att vi står under någon slags förbannelse, eller kan vi se hur Gud inväntar rätta tiden att agera med oss?

Var ska jag bygga någonstans?

Du kommer säkert ihåg texten från Matteus kapitel 7 om de två husbyggarna som valde olika grund för sitt bygge:

EN KLOK MAN BYGGDE SITT HUS PÅ BERGGRUND. REGNET ÖSTE NED, FLODEN KOM, VINDARNA BLÅSTE OCH KASTADE SIG MOT HUSET, MED DET RASADE INTE EFTERSOM DET VAR BYGGT PÅ BERGGRUND.
Matt 7:25.

Ösregn, floder och vindar skulle i livet kunna motsvara kritik, anklagelser och svek som försöker få omkull oss. Det kan vara arbetslöshet, sjukdom och ekonomiskt obestånd, eller skilsmässa, sorg och död.

Motgångarna känns som taggar i köttet. Det gör ont, hela tiden, även om vi kan klä ut oss till oss själva och låtsas att allt är bra när vi möter folk.


Taggarna gör ont.


Paulus beskriver sina svårigheter på ett mycket speciellt sätt, med stor visdom, som inte många av oss har varit i närheten av. 
Hans "tagg" handlar förmodligen om all den förföljelse han fått utstå - först för att han lämnade sitt fariseiska liv då han förföljde den kristna församlingen, sedan för att han själv blev förföljd då han bekände att Jesus Kristus är Guds son.

Så här förklarar han i sitt andra brev till korinterna i Grekland:

FÖR DE VÄLDIGA UPPENBARELSERNAS SKULL, FÖR ATT JAG INTE SKALL BLI HÖGFÄRDIG, HAR JAG FÅTT EN TAGG SOM STICKER MIG, EN ÄNGEL FRÅN SATAN SOM MISSHANDLAR MIG SÅ ATT JAG INTE BLIR HÖGFÄRDIG.

TRE GÅNGER HAR JAG BETT HERREN ATT DEN SKALL LÄMNA MIG IFRED.

MEN HAN SVARADE:
- MIN NÅD ÄR ALLT DU BEHÖVER.

DÄRFÖR VILL JAG HELST SKRYTA MED MIN SVAGHET...
2 Kor 12:7-9.

Kristi törnekrona med taggar.


Vi förväntar oss framgång av livet. Vi kräver lycka och hälsa och tycker det är vår rättighet.
Men ack, inget av det är oss givet. Den sanden är för lös att bygga på.
Livet är en gåva, med ett uppdrag, där Herren sänder situationer och människor i vår väg som vi måste möta.

Ibland kan det vara så obehagliga saker att vi ifrågasätter varför vi över huvud taget skall leva... Vi saknar redskap att hantera motgångarna eftersom vi har byggt livet på för dåligt grund; tron att vi skall få och få och få ännu mer.

Lite mer realistiskt är det att tänka jag skall försöka ge och ge och stödja och uppmuntra...
Men även det kan bli för mycket, särskilt när man gör det i egen kraft. En vindpust kommer, och man faller och ramlar...

Getsemane, nålsögat av bön.


Paulus hade bett tre gånger att få slippa sin plåga.
Även Jesus bad tre gånger i Getsemane för att slippa dricka dödens kalk.
Gud var tyst.

I denna bönetystnad uppstår det mest kritiska momentet. Lockelsen att ge upp är mycket nära.
Djävulen sätter in hela sitt artilleri av oväder:
- Ifrågasättande, hån, lögner och förakt.

Tistlarna river och björnbärssnåren fångar in en med sina snaror. Om man försöker ta sig loss, fastnar man bara ännu värre bland taggarna, som river en blodig.

Björnbärssnårens taggar.


Du har inte fått dina motgångar för att du är dålig. Jag har inte råkat ut för stora bekymmer för att Gud vill plåga mig. Tro inte på fiendens destruktiva röst!!

Nej, när tystnaden gjort sitt, viskar Herren:
- Min nåd är dig nog.

Det betyder att allt ont, all synd och allt elände vi mött, får driva oss till Gud.
Taggarna är en drivkraft! 
Svårigheterna vill hjälpa oss vända blicken till Herren och ta emot kraft, nåd och kärlek från Honom!

Fängelsetaggar.


Då kan din och min livsberättelse låta på ett helt annat sätt!
Man kan pröva att berätta om sitt liv för en vän utifrån ett helt annat håll, och höra hur det låter, inte från den anklagades bänk utan från den som Gud arbetar med:

- Då förde mig Herren till... och då blev jag tvungen att... och jag förstod inte... men jag skulle ju inte stanna i det... utan... gå vidare. Och då lärde jag mig att... och styrkan kom när... Tårarna ville aldrig ta slut... men till sist upptäckte jag att... Nu inser jag att... hela tiden var Gud med mig, och... det som höll fast mig var... Varför såg jag det inte? Lögnen lurade mig, men nu...

Vilken skillnad det blev!

En dag skall jag skriva mina memoarer... men jag är rädd... och inväntar rätt infallsvinkel. Och då - - -!!


Lös sand eller fast mark?

David formulerar en bön om att få bli dragen upp ur det lösa, geggiga, och få fast mark under fötterna, en bön som även Jesus läste och bad:

STADIGT HOPPADES JAG PÅ HERREN, OCH HAN BÖJDE SIG TILL MIG OCH HÖRDE MITT ROP.
HAN DROG MIG UPP UR FÖRDÄRVETS GROP, UR DEN DJUPA DYN, HAN STÄLLDE MINA FÖTTER PÅ EN KLIPPA, HAN GJORDE MINA STEG FASTA.
Psaltaren 40.

Den stabila grund livsbygget får stå på är att lita på att du och jag alltid, alltid är i Guds blick. Gud vet, Gud har kontrollen, även i de svåraste situationer, och Herren strider för oss, men än vad vi själva förmår göra!
Denna tillit är den fasta klippan, den klippan som Jesus pekade på då han undervisade Petrus om det stora kyrkobygget. 

(Obs! Det är Jesus som är klippan, inte den lilla stenen Petrus! Läs mer här:

Dra mig upp, Herre!


Så när össkurar av andras kritik och vrede, floder av hån och hat, och kastvindar av förföljelse och elände kommer över dig, minns då att Gud ställt dig på den fasta klippan. Där råder sanningen och kärleken. Där är förlåtelse och försoning, som ingen kan ta ifrån oss!

Jag försöker minnas orden och sjunga Psalm 69 i psalmboken:

   GLAD JAG STÄDSE VILL BEKÄNNA
   JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN
   INGEN TILLFLYKT ÄR SOM DENNA
   ÖPPEN STÅR MIN FADERNS FAMN...

   SYNDEN SKALL MIG EJ FÖRDÖMA
   JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN
   DÄR MITT HJÄRTA RENING VINNER...

   NÄR JAG FRESTAS VILL JAG SVARA
   JAG ÄR DÖPT I JESU NAMN
   HONOM VILL JAG TROGEN VARA...
   Delar ur psalm 69.

Björnbären är taggade...


Uttrycket "Är du taggad" betyder inte "är du peppad" - förberedd och redo för ett äventyr - utan snarare om du taggad på riktigt... 

Nu skall jag gå ut och plocka en bukett med spikklubbor. Sedan skall jag koka soppa på nässlorna och sylt på björnbären. Jag tänker förvandla alla taggar som river, till något som inte längre sårar mig.

Taggarna sitter för alltid i Kristi törnekrona...

Jesus bär oss och våra bördor, han som är hörnstenen i husbygget.
Amen!



Taggade hälsningar, i ärlig förberedelse för livets fortsatta motgångar.

Helene Sture Taggfelt.

P.S. När Jesus undervisade om detta, var det med makt och inte som de andra lärarna. Ja, Jesus undervisade med "exorcia", den kraft som driver ut all djävulskap! 
Mer om det en annan gång. D.S.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar