Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 20 augusti 2022

VÄRMESLAG och SOMMARPLÅGOR


Fläktar det?

Nej, jag tycker inte om augusti!! Det är årets värsta månad. Jag ska strax berätta varför.

Vi hör rapporter om att 2022 är den torraste sommaren i Europa sedan man började mäta väder.
Och 2022 är året då jag fått flera värmeslag...

Har du varit med om det?

När temperaturen stiger över 25 grader börjar min kropp reagera. Vid 26 grader rinner svetten och vid 27 går pulsen upp. Om det blir 28 grader så kommer paniken smygande och jag får inte luft.
Vid 29, 30, 31... kommer ångesten överrumplande fort - och då är det bråttom.

Kroppen klarar inte längre av att reglera temperaturen.

Värmepåslag.


Ofta hinner jag varna min omgivning att "nu är det illa", men inte alltid. Det går inte att ta skydd för värmen och då slår paniken till i full kraft, med ångest och tårar.

- Vatten! Fort! Häll det över huvudet och nacken, NU!
- Eller, in i bilen med full luftkonditionering på högsta läge, med huvudet i utblåset.

Då går det att häva värmeslaget.

Om inte... ja, jag vet inte, då tuppar jag väl av...

Avtuppad.


Augusti, rötmånaden, sensommartiden som bjuder oss på plågor likt dem i Egypten då Farao var motsträvig mot Guds bud.

Minns du allt elände som Farao drog på sig och sitt folk?

* Nilens vatten förvandlades till blod.
* Paddor som hoppade upp ur Nilfloden in i husen, sängarna, baktrågen och i ugnarna...
* Mygg som uppstod ur markens stoft och satte sig på människor och boskap.

DÅ SADE SPÅMÄNNEN I EGYPTEN TILL FARAO:
- DETTA ÄR GUDS FINGER!
MEN FARAOS HJÄRTA FÖRBLEV FÖRSTOCKAT OCH HAN HÖRDE INTE PÅ DEM, SOM HERREN SAGT...
1 Mosebok kapitel 8:19.

Blodsvatten och grodor.

* Flugor som fyllde egyptiernas hus och själva marken där de stod.

SÅ SÄGER HERREN:
- SLÄPP MITT FOLK!
MEN JAG SKALL GÖRA ETT UNDANTAG FÖR LANDET GOSEN DÄR MITT FOLK BOR, SÅ ATT INGA FLUGSVÄRMAR SKALL FINNAS DÄR. SÅ SKALL DU INSE ATT JAG ÄR HERREN HÄR I LANDET.

JA, JAG SKALL BEFRIA MITT FOLK OCH GÖRA ÅTSKILLNAD MELLAN MITT FOLK OCH DITT.
IMORGON SKALL DETTA TECKEN SKE.
1 Mos:8-21-24.

Mygg och flugor.

* Boskapsdöd
* Bulnader som slår ut som blåsor.
* Hagel

HERREN SADE TILL FARAO:
- OM DU YTTERIGARE LÄGGER HINDER FÖR ATT SLÄPPA MITT FOLK SÅ SKALL JAG IMORGON VID DENNA TID SÄNDA ETT HAGEL VARS LIKE INGEN SETT...
1 Mos 9:17.

* Gräshoppor som äter upp både skörd och träd.
* Mörker, så kompakt att ingen kunde se något på tre dagar.
* Egyptens förstfödda kommer att dö.

Boskapsdöd och bulnader.


Hur trög får man vara?? Hur egensinnig får en folkledare vara? Hur styvnackad och förstockad kan en makthavare bli?
Jodå, vi vet...
Allvaret är att Farao håller Israels folk som slavar i Egypten. Det pågick i 450 år.

Olydnad och upproriskhet mot Guds ledning var orsaken, på båda håll. 
Men nu fick det vara nog!

Hm, denna bibelläsning ger perspektiv till augusti månads sommarplågor.
Plötsligt känns det inte lika svårt längre.

Mörker och död.


Men, jo, vi är ändå många som lider av stora myggbett, getingstick och feta spindlar som skräms i takvrårna.
Bananflugorna svärmar i sop-påsen, mjölken surnar och havsalgerna blommar i en kletig grönbeige gröt.
Sova gott om nätterna går inte - så vida man inte dänker lakanen med kallt vatten...

Och, som sagt, rötmånadens värme och höga luftfuktighet orsakar värmeslag hos både barn och gamla - jag befinner mig väl mitt emellan i ålder...

Ökenhetta.


Kanske är jag en antenn för klimatet? Är min ångest jordens ångest?
Hela min kropp är ett känsligt instrument för vad som händer i luften, vattnet och marken.
Det värker i hela min varelse.

Höghastighetsliv och profitstress får jorden att snurra allt fortare, likt en karusell som skenar på tivolit.
Höga krav och prestationshets kör människor i väggen och utbrändhet har blivit en folksjukdom.

Det blir varmare, hetare och högre temperatur.
Marken blir allt mer lättantändlig, det tar fyr snabbare i skogen och överhettningen får system att självtända.

Jag är en antenn.


De rika håller jorden i ett pengaslaveri, värre än det som Israels folk fick utstå i Egypten.
Människan har förslavat djur och natur i ett övergrepp som orsakar värmeslag på alla nivåer, där ångesten kommer krypande, allt snabbare och allt oftare.

När Herren tillrättavisade Farao och manade honom att släppa folket fritt, så hör jag Herren säga samma ord till oss idag, fast talande till hela vårt mänskliga kollektiv:

- SLÄPP MIN JORD! 
BEFRIA SKAPELSEN! 
LÅT DJUREN GÅ FRIA OCH NATUREN HA SIN GÅNG!

Vår tids Faraoner...


Hör du inte hur Gud själv ropar genom alla de biologiska kanalerna?
Om du tycker att Farao var förstockad så kanske du är lika förblindad av din "rätt" till kostbar bekvämlighet?
Men ack, är det när elräkningen börjar svida som vi skall vakna opp?

Eller behöver vi ännu fler oväder över Europa där skyfall och stormvindar orsakar katastrof och död?

Vi lever i ett systemfel.

Och det har sin grund i andligt armod och förnekelse av Guds existens.
Därmed gör människan sig själv till gud och jag tycker inte att det går särskilt bra...
Denna upproriskhet kan bara lösas genom en enda sak - omvändelse.


                  
                            Vänd fläktens riktning.


1 Mosebok beskriver händelsens kulmen, då Herren tvingas ta till det allra värsta hotet; att döda alla förstfödda. Då måste väl Farao förstå, eftersom han sett alla de andra nio plågorna gå i uppfyllelse?
Faran var bara att det skulle drabba även Guds eget folk.

Då gjorde Gud en räddningsplan, som än idag högtidlighålls både i judiska och kristna kretsar.

Israels folk skulle ta ett felfritt lamm, slakta det och stryka lammets blod på dörrposterna. Då skulle dödens ängel gå förbi deras hus.
Läs mer 1 Mosebok kapitel 12.

Sedan skulle de äta köttet samma natt och baka ett bröd som inte hann jäsa, och sedan lämna landet.
Det är mycket dramatiskt detta som skedde någon gång kring 1200 före Kristus.
Än idag firas det osyrade brödets högtid hos judarna, och Jesus, Messias, uppfyllde "lammets blod och det osyrade brödet" i sin egen kropp - det som han gjorde till sin åminnelse i den heliga Nattvarden.

De heliga nattvardsgåvorna.


Allting hänger ihop. Ingenting i tillvaron äger rum enskilt. Det finns ingen slump, bara orsak och verkan, i en enda lång kedja som vi pyttemänskor inte har överblick över.

Värmeslag, mygg, spindlar, algblomming, bananflugor och sur mjölk hänger ihop med människans upproriskhet från lång tid tillbaka. Ångesten hänger inte i luften, den kommer som en konsekvens av att någonting är fel

Så, tack Gud för ångesten! Den är drivkraften till förändring.

Det är bara tio dagar kvar av denna förb... månad. F'låt, så får man inte säga.
Jag försöker sjunga en sång istället:

Fjädrar? Eller moln?

   Inte ett moln, 
   så långt ögat kan nå.
   Inte en droppe regn 
   på flera måånader.
   Med en glass i min mun
   Sandaler smälter i plast
   Går jag i solen
   och har ångest igen.
   Ljusskarpa dagar plågar förbi.

      Sommaren är lång, 
      och alldeles för varm
      Men nu är den här, så ta för dig
      Solen bränner idag.

      Hösten kommer snart, 
      det går med vindens fart.
      Så lyssna på Gud
      Alger frodas hela året runt.

Alger frodas.


   Vattnet är varmt, 
   och luften står still
   Jag sitter i skuggan 
   och flämtar av svett.
   Havet blommar av slem 
   Och myggen biter så hårt
   Allting ruttnar och surnar, 
   Hur ska jag svalka min kropp?

     Sommaren är lång, 
     fylld av äcklig tång
     Men nu är den här
     så ta för dig
     Poolen kryper av mask.

     Mjölken sur igen.
     Nattens sömn är blåst
     Så lyssna på mig
     Betten kliar 
     kanske året ut...

     Signerat, Sturella.

         
                 Fläktar det bättre nu då?


Till sist får du en förnyad årsalmanacka av Sturella, för att slippa rötmånaden augusti:
- jag förlänger ljusa februari med två veckor liksom underbara maj, följt av juni, juli och september.
Vips! 
Så var det löst.

Återstår bara att tillrättavisa vår tids Faraoner.

Utmattade hälsningar från den sommarplågade

Helene Sture Slagfält, 

- med blöta handdukar runt nacken och livräddande vattenflaskor,
- Tomas Ledin-diggare, bibelläsare och septemberlängtare.



Illustrationerna i De Yngstas Bibel är gjorda av Dennas Davis, EFS-förlaget.



  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar