Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 25 augusti 2022

ESSEN - MIN PATIENS

Esset - min patiens.

Hur gör du för att skärpa sinnet och träna strategier och konsekvens?
Förmågan att läsa det yttre landskapet och se det som en sinnebild för själens landskap, ja det tränar jag på våra pilgrimsvandringar.

Men även en kortlek kan vara det "yttre landskap" som har något att säga.

Jag tar fram min kortlek och lägger patiens. Favoriten är "Harpan" och ur den har jag utvecklat en egen patiens - "Essen".

Så här ser "Harpan" ut, där korten läggs på varann allt eftersom man lägger upp kort från talongen, varannan röd och varannan svart i fallande nummerordning.
Men mer om den får du läsa själv.

Varje kortspel har sin blandning av tur och skicklighet. Ska jag satsa eller passa, välja högt eller lågt?

Harpan.

Det märkliga är att denna patiens har börjat tala till mig, det är snudd på både politik och psykologi.
Varje beslut i kortupplägget kan ha en motsvarighet i vardagslivet.

Själva ordet "patiens" kommer ju från franskans (eller engelskans) "patience" = tålamod.
Att lägga en patiens kan hjälpa en att få ned stressen, mota bort effektivitetshysterin och låta tankarna vila vid något helt annat.

Fokusbyte. Tålamod. Långsiktigt tänkande med konsekvensanalys - utan att "få spader", he he! 

Det fick jag... Upplägg nr 1.

Så här går det till att lägga min patiens "Esset".
Upplägget är följande:

- fyra kort skall alltid ligga uppe.
- det får bara vara en av varje färg, ta bort den som är dubblett av lägre nummer.
- lägg på fyra nya. Fortsätt så.
- när ett ess kommer, lägg upp det i raden ovanför.
- bygg på med 2, 3, 4 och så vidare, oavsett färg.
- när korten tar slut; använd högen med slängda kort och ta från botten.

I mitt upplägg ligger två spader. Ta bort det lägsta, alltså Åttan.
Lägg på fyra nya kort:

Upplägg nr 2.


Igen är det två spader, ta bort det lägsta, alltså Tvåan. Flytta upp Sjuan på dess plats.
Det var synd det, för om det kommer ett ess så behövs ju tvåan.

Hela tiden skall det vara ett kort av varje valör.

Vi får se hur nästa rad blir:

Upplägg nr 3.


Här ligger nu två hjärter. Ta bort Sexan.
Det är inte bra att de låga korten försvinner så fort, då blir det svårt att bygga upp "familjerna..."

Hm, när de vuxna domderar så får barnen inte plats...

Nu ligger knektarna och blockerar och tvingar bort många låga kort:

Upplägg 4. Höga kort domderar.


Äntligen kom ett Ess fram!
Lägg upp det i raden ovanför och lägg på fyra nya kort.

Nu kan vi börja bygga "familj".


Upplägg 5. Äntligen ett Ess!


Esset ligger nu i övre raden.
Hoppas att inte fler höga kort lägger sig som proppar i systemet.

Turen var med mig!

Nu kan vi lägga på både Tvåan och Trean!


Upplägg nr 6. Esset är uppflyttat till sin egen rad.


Så bra, här kom en Fyra, den lägger vi på Trean.
Men klöver Dam tvingar bort klöver Sex som måste kastas.
Spader Knekt tar bort spader Nio som också måste slängas.

Upplägg nr 7.

Då blir det tomt i högra raden och knekten skall läggas där, men det glömde jag, ser jag i nästa upplägg... Eller?

Vad händer när man brister i skärpa?
I en patiens gör det ingenting, men nu är ju detta en träning i strategi och uppmärksamhet... att läsa av hot och möjlighet. 
Det var ju bra att jag inte satt vid ratten... då framförhållning och "långseende" är nödvändigt för god körning.

Jag valde att lägga upp ruter Sju i rad fyra.

Fyra nya kort var mycket lyckosamma här! Både ett Ess, en Tvåa och en Trea:

Upplägg nr 8.

Nu kan jag börja bygga nästa familj.

Halva kortleken har gått och de två andra essen har ännu inte kommit. De höga korten hindrar de unga från att ta plats och växa... Är de sig själva nog?

Usch, jag vill inte slänga fler låga kort, inga fler "aborter" av Tvåor och Treor!

Sedan lägger jag på fyra nya kort. Då ser upplägger ut så här:

Upplägg nr 9.

Hjärter Tio tar bort både hjärter Sju och Åtta, men hjärter Knekt tar bort hjärter Tio.

Nästa upplägg kommer här:

Upplägg nr 10.

Tack, här kom det tredje Esset. Och hjärter Fem läggs upp på spader Fyra.

Du förstår säkert systemet nu.
Frågan är om den går ut på slutet?


Upplägg nr 11.

Så, hjärter Ess är på plats, men nu är det bara klädda kort som dominerar. Hur skall de få låga korten ha någon chans att få bygga familj där upp?

Nu lägger jag på de fyra sista korten. Jag vet att det finns några låga kort som ännu inte har gått.

Upplägg nr 12.

Klöver Ess dök äntligen upp. Japp, här kommer den sista Tvåan, Trean och Fyran.
Men patiensen är inte slut här. 

Jag tar högen med slängda kort - blanda inte - och fortsätter lägga upp kort och tar dem från botten.

Upplägg nr 13.


Jag fortsätter lägga på kort, och jag vänder på högen flera gånger om det behövs.
Det gäller att ha tålamod.

Kommer Essen att få bygga sina familjer och avsluta med Kungen överst? Vad tror du?

Så här ser mitt allra sista upplägg ut:

Upplägg nr 14.

Endast den första raden kunde fullfölja sin "familjebildning" med spader Kung som krönte den.

Men båda Femmorna är hindrade att komma fram. I rad två blockerar både hjärter Dam och hjärter Kung dessa kort.

Då går mina tankar till de föräldrar som hindrar sina barn från att växa och mogna... de som "lägger locket på", inte har tid, inte orkar kommunicera.

Och de två Knektarna som var med från första upplägget, skulle nu komma till pass för att bygga rad fyra färdigt, men de ligger ju helt övermannade av en mängd andra kort!

Dålig start.

Slutsats:

Hur jag än gjorde hade jag inte turen med mig denna gång. Kanske valde jag fel då jag valde att flytta ruter Sju istället för spader Knekt. Hade utgången blivit en annan då? Det kan man fundera på medan kaffet kokar...

Lägg gärna "Esset" och ta dig tid och se vad som händer!

Har du tänkt på att vi har flera uttryck som kommer just från kortleken:

- Det är Ruter i dig! (kapacitet)
- Om jag ändå hade fler Klöver (tillgångar)
- Nej, jag får Spader! (problem)
- Åh, fler Hjärter tack! (kärlek, relationer).




Snart är det val i det politiska Sverige. Undrar om det finns några Ess... och om de är rädda om barnen?

Tålmodiga hälsningar

Helene Sture Essfelt,

- patiens-skapare,
- som är i sitt "esse" = essens och djupaste identitet, 
- där ESSET för mig är Gud Fader själv...

Inget Ess...


Och till dig som är fostrad med svart frikyrkopedagogik:
- korten är inte syndiga.
- och detta är inget tidsfördriv som är onyttigt och okristet.

Men att spela om pengar - där går gränsen. Det är syftet som avgör och patiens handlar som sagt om tålamod och träning i strategi och konsekvens.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar