Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 augusti 2022

I FISKENS TECKEN - Stege By

Fiskens tecken.

Korset är den mest kända kristna symbolen, men inte den äldsta.
Det är fisken.

Nej, detta är inte astrologi. Detta jag skriver är den kristna människans djupaste identitet.

Här är tankar som inspireras av den allra första kristna tiden i Israel och en nutida vistelse i Stege, på Mön i Danmark.
Överallt i denna lilla by ser vi fiskar som tecken på väggar och stolpar. Varför då?
Och varför var fisken en kristen symbol för länge sedan?

Stege kirke/ kyrka.


När Jesus hade gett sitt liv på korset, dött, uppstått och visat sig för mer än femhundra personer, blev deras bekännelse att Jesus Kristus är världens frälsare.
Om man skriver den meningen lodrätt, som i ett korsord, och läser begynnelsebokstäverna, då får man ett nytt ord - ICHTYS.

   Iesus       - Jesus
   Christos  - Kristus
   Theou     - Gud
   (H)yios   - Son
   Sotér       - Räddare


ICHTHYS (ΙΧΘΥΣ) är en akronym som användes i den tidiga kristendomen.
Den skrevs då på följande vis:
I (Ι; Ἰησοῦς, Iesous), CH (Χ; Χριστὸς, Christos), TH (Θ; Θεοῦ, Theou=Guds), Y (Υ; Υἱὸς, Hyios=Son), S (Σ; Σωτήρ, Soter=räddare)
"IESOUS CHRISTOS THEOU YIOS SOTER" som betyder Jesus Kristus, Guds Son, världens Frälsare (räddare).

Vad skriver han?


När en kristen mötte en okänd person, berättas det att han eller hon ritade en fisk i sanden med foten.
Om den andre svarade med samma tecken, då visste man att det var en kristen broder eller syster.

Om det var en hedning eller romare, så begrep de inte rörelsen i sanden, och då visste man att det gällde att se upp med sin bekännelse, så att man inte blev angiven.




"Huvudstaden" på Mön i Danmark heter Stege. Detta samhälle har också fisken som symbol, men av en helt annan anledning.

När man gör en stadsvandring i den gamla köpstaden Stege så kallas den för "sill-rutten" (silderuten). Vid medeltidens slut, ca 1430 - 1530, nådde Stege sin storhetstid eftersom sillfisket i de mönska farvattnen utgjorde 1/3 av Danmarks fiskebodar.
Möns äldsta symbol är därför just en sill, som i nutid utvecklats till tre sillar, som man kan se uppsatt på murar och väggar för att visa vägen.

Det är trevligt tycker jag, att se fiskar överallt på väggar och murar. Här är fullt av kristna vänner, tänker jag glad och går mot kyrkan. Där väntar pilgrimsprästen på en grupp som snart ska ge sig av på vandring.

I Jesu Kristi tecken.

Att gå i "fiskens tecken" är att vandra med detta lodrätta ord - ICHTYS.
Är det min erfarenhet att Jesus Kristus är Guds son?
Är det min längtan att han skall vara världens frälsare?

När jag förminskar Jesus försvinner välsignelsen.
När jag reducerar honom till en guru bland många andra, då står jag ensam kvar att frälsa mig själv.

Att vara kristen är att simma mot strömmen, likt en lax som hoppar i forsen, motströms.

Att vara kristen kan också vara som ett fiskstim, ett gäng sillar, som sällar sig till varandra och håller ihop och blir en församling.




Ännu en bild för att vara kristen är den skyddande hamnen.
Namnet Stege får ge en ledtråd:

Vid inseglingen till norra delen av Stege har man funnit rester av pålar, som bankades ned vid byggandet av Stegeborg ca år 1200. Man fann även tillspetsade pålar mellan vilka man spänt järnkedjor. 
Denna avspärrning nämner Danmarks store historiker Saxo som "Jernlukket ved Stickae", alltså järnlåset vid störarna/ pålarna. Det är dessa "nedrammade" pålar som givit by namnet Stege.

Språkligt sett ändrar sig ofta uttalet genom tiderna. Vi svenskar uppfattar felaktigt ordet som en "stege", men på danska har det alltså betydelsen stör/ påle.

Silderuten.


Nu kommer en jämförelse till.

Vår himmelske Fader är livets stora hamn. Den är skyddad av störar, som skulle kunna vara Guds Ord med Tio Guds bud. Kedjorna där emellan kan vara Andens kraft som hindrar det onda att ta sig in.
Du kan själv fortsätta symboliken.

Fiskenäten i Stege är störade i bottnen bara ett tiotal meter ut från strandvägens mur. Nu ska jag gå ned och bada och hoppas att jag inte får några sillar mellan tårna...

Badbryggan i Stege på Mön.


Tack käre Jesus för att Du gav uppdraget till oss att vara "mänskofiskare".
Tack för att Du har fångat mig med kärlekens nät och låter mig vara en del av ditt fiskstim.

Jag ber för din kyrka, att hon inte skall svika sitt uppdrag.
Jag ber att vi inte skall tråla sönder havsbottnen med girighetens nät.
Förlåt oss när vi kallar fångsten för "skräpfisk"... Herre, det finns varken skräpfiskar eller skräpmänniskor...

Hjälp den som längtar efter sin frälsning, efter din räddning, i Ditt namn.
Jag skriver ditt hemliga tecken i sanden efter badet.
Din är äran och härligheten, amen.

Tåskrift i sanden.


Så blev fisken en stege till himmelen i alla fall...

Solnedgången gick ned i västerhavet och färgade hav och himmel alldeles rosa.
Det är förunderligt hur allting kan hänga ihop.

Kristna hälsningar,

Helene F(isk) Sturefelt
- himlastegssimmare.

Stegen i Stege.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar