Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 30 november 2021

VINTERDÄCK som VACCINATION

Vad hjälper däcken, om...?


I natt kom vintern till Blekinge. Snön föll och vi vaknade upp till en vit vintervärld. 

Snöplogarna började sitt viktiga värv, men försent - sladd och krock utanför skolan var ett faktum... ;((
Kommunen ska vänta med att ploga tills det blir ca 10 cm??
Här har både system och förare skuld i olyckan!

Varför väntar alla in i det längsta med att sätta på vinterdäck på sina bilar?
Det hade ju kunna rädda många! 
Eller?

Var är plogbilarna?


Jag läser en fyndigt skriven text på sociala medier där man gör sig lustig över vaccinmotståndarnas logik.
Jag citerar:

"Anti-vaxx-logik:

- Jag vägrar vinterdäck eftersom:

1. Det är min bil, mitt val och min frihet.
2. Vinterdäckens effektivitet är inte bevisad, förutom studier av tillverkarna.

3. Min granne var med om en olycka trots att han hade vinterdäck...
4. Vissa är redan inne på sin tredje uppsättning däck, detta bevisar att de uppenbarligen inte fungerar.

5. Jag vet inte vad de är gjorda av.
6. Däckskaparnas företag skrämmer upp oss på vintern med skräckhistorier så vi skall köpa däck och de bli rika.

Och förresten så uppfann däcktillverkarna snön och spred ut den på natten när du sov.

Utbilda dig, öppna ögonen och sluta vara en död fisk!
Vinterdäck? Jag säger nej!"

Slut citat.

Vi väntar.


Det är nästan roligt!
Om det inte vore så att dessa som kritiserar dem som säger nej till vaccin, missar den viktigaste poängen:

- Även du som kör med vinterdäck (är vaccinerad) kan få sladd och köra i diket. 
- Även du kan möta någon som är vårdslös och kör på dig (du blir smittad av en som är vaccinerad).
- Vinterdäcken hjälper inte ett dugg om det är "skit bakom ratten"!! 
Alltså, att vara vaccinerad hindrar dig inte från att bli sjuk om du fortsätter leva som förut.

- Och att du har körkort (vaccinpass) säger inget om din lämplighet i trafiken när oväder drabbar...

Det är bara gott avstånd och respektfull distans som gäller!!
Både i snöoväder och i influensatider!!

Ta det lugnt. Håll avstånd!


Snö är ingen dödlig händelse. Vinterväglaget kan hanteras bra av lugna förare.
Covid-19 är ingen dödlig sjukdom. 99% överlever.

Nu ska du få umgås med några siffror från FHM och Socialstyrelsen (kolla gärna upp så jag inte har skrivit fel).

Av Sveriges 10 miljoner invånare har endast 14.517 personer dött av laboratoriebekräftad Covid.
Hur många procent är det? Räkna noga...
0,15% !!

Det var väl en glad nyhet!

I Blekinge är 132 personer bekräftat döda i Covid, av 160.000 invånare. Vi räknar igen...
Det blir 0,08% !!

Det var ju ännu bättre!

Missförstå mig inte nu - varje dödsfall är tragiskt. Men nu handlar det om att bemöta denna uppviglade "pandemi" med klara siffror och statistik - inte med känslor.

Snöplogen - tack och lov!


Sverige är ett land där invånarna har hög, nej mycket hög, tilltro till stat och myndigheter.
Vi är vana vid att politiker och chefer talar sanning. Så har det alltid varit.
Och vi har haft fred i mer än 200 år.
Vilket underbart land att leva i!

Men så händer något helt oväntat. 
Detta obehagliga virus tar sin in över världen och in i vår trygga vrå. Nej, jag raljerar inte - jag har själv haft Covid i februari 2020 då ingen visste vad det var.
Jag har sedan dess varit mycket uppmärksam på smittgången och varit noga med avstånd och att hälsa bara med ett leende, inte kroppskontakt...

... vilket då missförstods som kylighet och ointresse. Men så var inte fallet.

Kom inte för nära.


Om en sjukdom skall kunna betraktas som "pandemi" och "dödlig", då måste den drabba runt en majoritet, om ordet skall behålla sin betydelse. 
Både Digerdöden på 1300-talet och Koleran på 1800-talet skördade 30% av befolkningen, som lades i graven.
Det måste ha varit fruktansvärt!

Men så är alltså inte fallet med Corona-viruset i Sverige och världen idag.
Jag påminner om siffrorna igen - inte ens 1% har dött av Covid-19.
99% överlever!!

Är du inte glad?!

Detta, min käre/ kära läsare, är alltså ingen konspirationsterori. Det är bara ren matematik.

Låt inte luften gå ur dig.


Men låt oss gå vidare.
Vi tar vinterdäcksjämförelsen igen.

Om jag är tveksam till dessa däck över huvud taget och varför de finns, då kan det ju bara vara rent sunt förnuft att ifrågasätta deras existens.
Man undersöker argumenten för att lära sig vad syftet är med däcken.
Det är i sig ingen konspiration.

Vi som är skolade i ett skolsystem där kritiskt tänkande har hjälpt många att se sammanhangen under flera generationer, blir plötsligt påhoppade.
Hur kan det komma sig?

Någonting måste ha hänt. Men vad?

Det kritiska ögat.


Jag tillhör den skara som gärna läser olika infallsvinklar av nyheter och rapporter, både från det håll jag sympatiserar med, men lika gärna från motståndarsidan, för att ser hur tankegångarna går där. 
Sedan tittar jag ut och lever i den verklighet som är i vår lilla stad, så att åsikten inte bara stannar i teorin.

Jag läser en parlamentarisk rapport från Storbritannien där man undrar varför de drabbades så hårt av viruset, med 138.000 dödsfall i en befolkning på ca 66 miljoner, det är alltså 0,21%

Jag citerar TT:
"Grupptänkande är ett psykologiskt begrepp om hur främst beslutsfattare, som arbetar under stark press, tenderar att utplåna sitt kritiska omdöme, till förmån för att nå enighet i gruppen, och avses vara anledningen till varför Storbritannien har den åttonde högsta covidrelaterade dödssiffran i världen."

Alltså, grupptrycket gjorde att politikerna inte kunde tänka klart.

Rädslan att vara avvikande och bli ifrågasatt, kan ibland bli så stor att man ger upp. Okej då, vi gör som du säger... och så har man kanske inte full fakta, bara en molande känsla av att det är fel...

Grupptryck.


Rädslan är nu en så stor och svår faktor i allmänhet att folk blir helt förblindade - och inte tänker klart. Jag har mött allt för många som nästan är paralyserade så fort smittorisk och vaccination kommer på tal. Det är mycket obehagligt!

Det kritiska tänkandet är borta, eftersom tilltron till myndigheterna är hög och läkemedelsbolagen vill ju alla väl, så varför ifrågasätta?
Jag förstår att man tänker så. 

Men jag gör det inte. Jag ser mig omkring och jag läser statistiken.
Och för att vara from: Guds kärlek har drivit ut all mänskofruktan och ger ett längre perspektiv".

Långdistans, kan man säga.

Ovädret drar bort. Nu är det plogat.


Det finns en liten klick människor som är vana vid att gå mot strömmen. Det är de med en livsåskådning som ifrågasätter allt etablissemang - alltifrån kyrkor till miljölagstiftningar. 
Det är Newagare, alternativa grönavågare och en del kristna, som läst sin Bibel, (märket i pannan som ger tillgång till handel - det återkommer jag till i ett annat inlägg) eller hur man nu definierar sig.

Vi ställer oss ett antal frågor:

- Hur kommer det sig att FHM släpper igenom ett vaccin som bara till 3/4 är godkänt, där biverkningarna inte har utretts tillräckligt? 
- 7000 dödsfall På Grund Av vaccinets biverkningar är konstaterade!! Och väldigt många fler är anmälda för sin skadliga effekt på hjärtat och blodproppar i kroppen. Varför fortsätter myndigheterna trots detta alarm?




- Varför har läkemedelstillverkarna avsagt sig ansvar vad gäller de vaccin de producerar?
Det visar ju att något inte stämmer.
- Varför undanhåller de läkemedlet Ivermectin som kan bota Covid-19? För att de inte kan tjäna pengar på det?

Alla som inte missade biologilektionen om virus och immunitet, vet att har man haft en virussjukdom, då är man immun mot den, resten av livet, t ex Röda hund.
T-cellerna minns och känner igen inkräktande virus och oskadliggör dem.

Kroppens eget immunförsvar är fantastiskt!

- Hur kan det då komma sig att FMH med ja-sägande politiker påstår att det konstgjorda vaccinet skulle vara bättre än det kroppsegna försvaret ???

Det är ju dessutom så dåligt att man måste fortsätta med påfyllnadsdoser varje halvår... Hur länge då? Hur många spikproteiner skall du ha in i kroppen?
Hur många dubbar i vinterdäcken skall du ha innan du inser att du måste sakta ner farten och hålla avstånd??

Mönsterdjup.


Om detta verkligen skulle handla om vår hälsa, ja, då skulle FMH genast förbjuda både tobak och alkohol som skördar stora dödsoffer i landet!

Jag läser att "Enligt WHO dör ca 7 miljoner världen över av rökning. På Karolinska gjordes en undersökning 2010 som visade att tobaksrökning orsakar ca 8% av den totala sjukdomsbördan i Sverige.
Rökning ligger som riskfaktor för lungcancer, hjärt- och kärlsjukdomar och KOL."

Om jag förstår det hela rätt, så är det åtta gånger mer än vad Covid-19 orsakar, med sin knappa 1% av dödlighet.

Dödligt gift. Svälj inte fimpen...


Ska vi ta några ord om det här med vaccinpass också?

Jag jämförde ovan vaccinpass med att ha körkort, vilket inte garanterar att du är en bra förare i oväder - även om du har vinterdäcken på!

Det enda vaccinpass säger är att du är vaccinerad. Det säger ingenting om du är frisk just idag. Och det kan invagga till falsk trygghet att ge sig ut på evenemang, trots att man är lite krasslig.

Vi vet också att vaccinet inte hindrar en från att bli sjuk - bara att det förhoppningsvis blir lindrigare, så vida du inte får biverkningar. 
När du fått smittan injicerad i kroppen, då är du som mest smittsam, innan ditt immunförsvar hinner reagera. Så, att ha ett vaccinpass ger varken dig eller mig eller någon arrangör garanti för att du är smittfri!

Det gör bara respektfull distans.

Pass i papperskorgen.


Till sist.
När nu myndigheterna trots alla dessa klara siffror Ändå fortsätter sin retorik, då börjar folket i länder med tidigare förtryck känna igen propagandans röst.

Myndigheterna har lämnat faktabaserade uppgifter, är fast i läkemedelsbolagens avtal och grupptryck för beslutsfattare - då skall det mycket till för att någon skall våga ändra uppfattning.

Propagandan - att Alla Måste Vaccinera Sig med en icke helt godkänd injektion - är nu så allvarlig att det börjar likna kontroll. Kontroll av medborgarna och hur vi beter oss och vad vi gör.

Och vi låter det ske, eftersom vi har så hög tilltro till myndigheterna och inte är vana vid att ifrågasätta dem. Både 1 och 2 världskriget gick ju förbi oss - eftersom vi blundade.

Allt fler psykologer ser nu också att själva Rädslan börjar ta sig sådana uttryck att det är en pandemi, värre än viruset. 
Vem är orsak till det?

Inte vi!

Alla vaccinmotståndare jag känner är lugna, pålästa och sansade.

Trappa ned. Inte trappa upp.


Däremot har jag aldrig upplevt en sådan hysteri som hos er vaccinerade, i jakten på - oss!!
Vad eller vem är det egentligen som är farligt??
Inte är det vi!
Vi utgör ju den goda skara som ger er andra "flockimmunitet".

Och sista frågan:
- Har du tänkt på varför ingen frågar "har du egen immunitet?" 
- Jo, för att det är så statistiskt sällsynt att någon ö h v har fått Covid-19! Alla utgår ju från att ingen har haft det, och därför bör vaccinera sig... 

Resonemanget går runt, runt, precis som en sladd Med Vinterdäck, eftersom föraren var så vårdslös och okunnig om livets väglag.

Ta det lugnt därute!

Uppvigla inte varandra.

Lugna hälsningar,  Helene F Sturefelt.

Led, milda ljus.


Innan du skottar snö - ät C-vitamin, zink och D-vitamin, det styrker ditt eget immunförsvar.

P.S.
9.000 anmälningar till JO mot vaccinpass och tvång... idag. Allvarligt.

Läs mer vad följande skriver:
Ann-Christine Engwall, virolog, och Cecilia Berg, om statistik på YouTube. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar