Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 26 november 2021

KVINNAS BÖN att SLIPPA VÅLD Norea bönefoton

Gud är min borg.

 
Noreas böneämnen utmanar mig. Det är mycket svårt att bildsätta böner som bär stor smärta.
Men jag försöker fokusera på hur Herren är med i vårt mörker.
Utan Honom kan jag inte leva.
Inte bedja heller.

Så följ med mig på en bönevandring där missionsorganisationen Women of Hope #womenofhope och Trans World Radio #twr får in böneämnen världen runt, från kvinnor i bitvis våldsamma situationer.
Om det är något vi skall be för, så är det väl just det!


Blåslagen lila.

Misshandlad i en kärleksrelation - sveket kan inte bli större!

Titta noga på bilden ovan.

Jag lade en klase med rödaste rönnbär på en silverbricka - en symbol för kvinnans absoluta skönhet och värde, den fruktbärande parten, den livgivande halvan av mänskligheten.

Ser du kanten av brickan? Den liknar ett hjärta!
Men kvinnan är blåslagen lila... 
Jag fotoshopade bilden och ändrade färgskalan, medan jag svalde gråten. Näven knöt sig, mot alla de män som beter sig som djävlar från helvetet.

Och ändå är varje människa djupt älskad av Gud! Vänd om, omvänd dig, du grymme förövare!

Älskade Jesus!


Älskade Jesus! Du talar till oss alla! Till tvivlaren räckte du fram dina händer för att visa att det var sant. Korsfäst, död och uppstånden.

Nu ber vi för indiska män som saknar respekt för kvinnor, och trakasserar dem. 
Hjälp varje kvinna att spegla sig i Dig, och förstå sin värdighet som människa.
Herre, ge dem beskydd.
Hjälp oss hjälpa med utbildning och kunskap. Amen!

Varning för våld.


Jag gick förbi ett grustag. Någon hade satt en varningstriangel där, för bilarnas skull.
Mitt öga registrerade genast symboliken, och jag fotograferade situationen.

Våld och lögn hör ofta ihop. Den som trampar i grus kommer ingen vart. Det bara rullar... sluttande utför.

- Jag har inte slagit! Jag har bara gett henne vad hon förtjänar!
?????

Må Gud Fader hjälpa oss tillämpa de lagar som ändå finns för att skydda kvinnor mot våldsamma män.

Må vi dessutom vara varsamma när vi läser Guds Ord så att vi varken lägger till eller drar ifrån något av det som Herren vill säga oss.

Mansträd.


På min dagliga promenad gick jag förbi de stora björkarna, som jag tycker så mycket om.
Men mitt inre öga såg något annat...

Med den synestesi som jag är utrustad med, såg jag träden upp och ned... och då! Då såg jag en man, med...
Och björkbenen fick illustrera bönen för skolflickorna som riskerar att bli våldtagna av sina lärare, på Elfenbenskusten.

Det är också en blödande bön att flickorna skall slippa de djävulska kulturella sedvänjorna, som jag inte ens vill nämna vid namn...

- Döm den Gud! Må de komma på skam med sina onda planer!

Fjärilsblomster.


Innan sommaren övergick i höst blommade Buddlejan - fjärilsbusken - så rikligt att jag tappade andan av dess skönhet.
Nässelfjärilarna jublade och njöt av söt nektar.

Det blev en värdig bild av Helig Ande, i bönen om vakande över de kvinnor som förlorat sin självrespekt och inte har styrka nog att fly undan våldet i sina hem. Uppväck Du ett hopp i dem!

- Det är väl bara till att lämna mannen och gå?

Nej, nej, nej... Du som tror det, har inte upplevt varken härskarteknik, hot eller våld. Det går inte!!
Det behövs hjälp utifrån. Och inifrån.

Heliga Birgitta.


Detta är bönefotot den 7 oktober, heliga Birgittas dag. Hon tog hand om utsatta kvinnor och hjälpte dem som var sjuka och fattiga.
Jag satte ett lönnlöv i hennes hand och fotograferade. Hon är ännu "levande" i betydelsen att många verkar i hennes anda, hon som själv fick uppenbarelser direkt av Kristus och Maria.

Varje människa behöver se sin familj och bryta de släktmönster som är destruktiva. Annars upprepas de av nya generationer, "släktled efter släktled" som det står i Gamla testamentet.

Synden avslöjas av två ting: sanning och kärlek. 
Jesus, giv oss detta!

Tränger sig in.


Förlåt mig, humlan, att jag låter ditt sug efter stockrosens nektar bli en bild av våld i nära relationer...

Våldsspiralen blir allt värre. Porrindustrin förvärrar kvinnosynen på ett brutalt sätt.
Här är ett bönerop från Portugal, där våld i samband med dejting tydligen blir allt vanligare.
Vem skall undervisa dem om vad verklig kärlek är?

Om kvinnan inte vore så kärlekstörstande, skulle hon hålla emot all uppvaktning! Och slippa bli lurad.
Systrar, låt oss hålla ihop och sätta krav på mannen.
Kärlek, lust och sexualitet stavas respekt, och ännu mer respekt!!

Stoppblock.


Vi var på besök i Mölle, vid Kullaberg. Deras stoppblock är formade som snäckor - mycket snygga!
Kvinnan är som en snäcka; vacker och skön, med ett skal som krossas om man trampar på det.
Och längst in - pärlan, den dyrbara.

Jag lät detta betongblock illustrera bönen om stopp av den stress som fattigdom, nedstängningar och arbetslöshet innebär.

Gud själv lät sig bli utblottad då han kom till oss, som människa. Hur vågade Herren göra det? Utlämna sig själv i människors händer?

Men det är längst ned som Han genom Jesus börjar sin vandring med att restaurera den mänsklighet som håller på att förgöra sig själv och planeten med sin synd.
Låt oss leva med Honom, och samarbeta med varandra för en god, kristen mänskosyn.

Mölle och Kullaberg.


Med detta önskar jag dig, bäste läsare och bästa läsarinna, en välsignad helg!

Helene F Sturefelt,

- situationsfotograf, med ögat i gruset.

På sociala medier kan du hitta NOREA's app med goda texter och fina böner!

Mer info finner du på www.noreasverige.se
facebook.com/noreasverige
norea@noreasverige.se
swisch: 123 514 20 54

Norea, mission.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar