Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 16 november 2021

ANDLIGA SÅNGER Tårar och ensamhet

Tårar och ensamhet.


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0. 
Jag söker ett ärligt tilltal och avskyr sentimentalitet. Detta avsnitt nr 67 lyfter fram ensamhet och tårar med hjälp av fina sånger och sanna texter.

Vi är inte ensamma! Vi finns för varandra men är så dåliga på att höra av oss, eller hur?
Som kristna vet vi att Herren är med oss, han sviker oss inte utan leder oss igenom tider av svårigheter.

Klicka här på den blå noten, så startar 59 minuters gemenskap som ger dig hopp och livsmod.
Nedanför ser du hela låtlistan.
Men vad är det som plingar hela tiden...?!


                              MUSIKLISTA

Signaturmelodin "Det sjunger i själen och hjärtat" - CICCIE PERNVEDEN MALM.

BÖRJE RING: "På sitt eget vis", "Den ser också Gud" och "Här kämpar vi".

ROLAND UTBULT: "Gud Glömmer Aldrig Bort Dig", "Det skall bli en Bättre Plats" och "Till Himlen Når vår sång".

SÅ MYCKET BÄTTRE säsong 7 från 2016 - TOMMY NILSSON: "Ljudlöst och Salt" samt "Såsom i Himlen".

MARIA GUSTIN BERGSTRÖM från CD'n Solregn: "Tid för Tårar" och "Släpp mig Aldrig, Herre".
Hon har för övrigt lett flera sommarandakter på SVT.

Maria Gustin Bergström.



EVANGELISTKVARTETTEN: "Han Omsorg har om Sparven".

MONICA ZETTERLUND sjunger Stina Nordenstams sång "Ensam På Havet" - en mycket suggestiv sång, där hon sitter ensam i nödflaggad båt...

Men jag vill även lyfta fram den nödvändiga och goda ensamheten, den som leder till nyorientering, trots att man släppt alla segel och förlorat kusten ur sikte. Vi får hjälpas åt att ta ut ny riktning i okända vatten.

Jag anar en ny kust.


In i radiostudion hade jag med mig min enkla triangel - detta lilla instrument som är så genomträngande med sin klang - och mycket svårare att spela än man tror!
Det är triangeln som plingar ibland i låtarna... som en illustration till vad tårar är - en nödvändighet och en Guds gåva för att trycket skall släppa.

Så, gråt! Ge inte upp, gråt ut. Håll ut. Tårarna läker dig.

Men tro inte att du klarar dig utan Herren. Vänd ditt hjärta till Jesus. Han är där. Han är här.

Triangelns spröda klang.


Psalm 606 ger tröst:

MITT BARN, DU ÄR BUREN I SKAPARENS FAMN.
HAN ANDAS INTILL DIG SÅ NÄRA. 
HAN KÄNNER DITT NAMN.

HAN GRÅTER MED DIG, HAN LER NÄR DU LER.
DU ÄR ALDRIG ENSAM OCH OÖNSKAD, FÖR DU HÖR HONOM TILL,
HERREN JESUS SOM VILL TILL HIMMELENS GLÄDJE DIG BÄRA.
Sv Ps 606:2, Eva Norbergs text och Lars-Åke Lundbergs melodi.


Gråt-läkande hälsningar från;

- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och redigerare. Fast det behövs inte så mycket nu längre... ; )

Pling!

Gråt oredigerat.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar