Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 24 juni 2021

ROSOR och MIDSOMMAR

Doftande rosor

Rosorna blommar fantastiskt denna sommar!
Värmen har fått dem att blomma ut i fullkomlig prakt! I denna rabatt vid busshållplatsen i Hällevik finns fem-sex olika sorters rosor. 
Jag sticker in näsan i den rosa ljuvligheten och drar in väldoften. Ja, där står jag när bussen kommer...

... och nästan kör förbi mig.

- Nej, stopp, vift vift jag skall med!

Det var tur att jag inte fick humlan med på näsan.

Humlan i nyponrosen.


Det är midsommarhelg. Hur känner du inför det?

Svenskarnas egentliga nationaldag... full av naturlyrik och längtan ut till "landet".

Att fira midsommar i stan går liksom inte. Tegelväggar, asfalt och betong svarar inte på själens längtan efter levande grönska.
Men himmelen är demokratiskt ljus över oss alla - låt oss njuta av det!

Rosor och midsommar.


De stora högtiderna kan vara svåra.
Förväntningar på trevliga sammankomster, glada visor och slurig sill skall infrias. Bilder skall läggas ut på sociala medier och vi skall upprätthålla traditioner och fasader.

Traditionerna är viktiga, men inte fasaderna.

Låt oss erkänna att midsommarhelgen också inneburit många svåra upplevelser - kärlek som inte blivit av, relationer som gått sönder och förhoppningar som grusats.
Tårarna finns där under blomsterkransen och humöret går ned.

Ärlighet. 

SÅ LÄNGE JAG TEG
FÖRSMÄKTADE MINA BEN VID MIN STÄNDIGA KLAGAN.

TY DAG OCH NATT VAR DIN HAND TUNG ÖVER MIG,
MIN LIVSSAFT FÖRTORKADES SOM AV SOMMARHETTA...
Psalt 32:3-4.

Konsten att växa i ingenting.


Men så många gånger har trösten kommit till mig i bön och samtal med vår himmelske Fader.

Ja, vi kan vara ensamma i betydelsen "utan mänskligt sällskap", men man kan vara lika ensam i en grupp där man inte delar förståelsen av livet, eller hur!
Den kärleksfulla relationen med Gud är min ständiga följeslagare - jag är aldrig ensam! 

Livets nu har två riktningar, en bakåt och en framåt. I det "saxklippet" lever vi våra dagar.
Eller som Dag Hammarskjöld skrev i "Vägmärken".

"Det förgångna - tack. Framtiden - ja".

Rosornas väg.

Så, hur gör vi i år, 2021?

Även i år får vi ta det lugnt vid Midsommar. Restriktionerna gäller än, även om det öppnats upp lite, dock ingen dans kring midsommarstången. 
Mina tankar går till dig som är ensam denna helg, som inte har någon att umgås med av olika anledningar.
Vi får bilda en tyst vänskaplig kedja av goda tankar och böner!

Här är ett litet sällskap i all enkelhet. Klicka på länken:



Och om du vill lyssna till andlig musik i midsommartid så kommer här mitt bidrag:


Rosens skönhet, taggarnas skydd.



Varma hälsningar i denna digitala samvaro!

Helene Sture Rosfelt,

- midsommarfirare med måttlighet och rosig bloggare.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar