Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 4 juni 2021

GEMENSKAPEN och MAKT Norea maj

Det är inte människan som har all makt.


Är det verkligen sant?!
Släpper Folkhälsomyndigheterna på restriktionerna nu?! Ja, äntligen kan vi få börja samlas igen.

Nu blir det konfirmationer, dop, bröllop och studentfester med fler än 8... Upp till 50 personer får vi vara, med skötsamt avstånd.

Vår globala ökenvandring kan börja nå sitt slut. Jag säger "kan" - för vi måste lära oss den läxa som Corona-pandemin har tvingat oss till; renlighet, distans och varsamhet med naturens resurser.
Viruset ligger säkerligen på träningsläger och funderar på hur det skall utvecklas och muteras... medan vi sitter på krogen och dricker läsk...

Respekt över naturen som "resurs".


Vem är det egentligen som har all makt?

Vi människor tror ju att det är vi själva. Men det visar sig att vi är helt styrda av ett dödligt virus... 
Vi styrs av de goda bakterierna i magens tarmkanal, ja vi styrs av trädens fotosyntes som gör att det dagligen produceras nytt syre.

Makter osynliga för blotta ögat.

Nej, människan har inte särskilt stor makt - endast som organisatör av de givna förutsättningarna.

Som Gud har givit.

Jag bildsätter detta gemenskaps-inlägg med mina bönefoton som jag producerar till missionsorganistanionen NOREA, i  samarbete med Women of Hope #woh och Trans World Radio #twr.
Temat för maj månad var "onådda folkgrupper" med böneämnen från bedjande människor runt om i världen. 
Bönen är sannerligen vår starkaste gemenskap!


Nä, jag ser inte...


Titta vilken cool bild på mina tuffa solglasögon! Hm, nä det tycker inte jag. Den är dålig. 
Du har rätt.
Det är inte du som ser suddigt, det var jag som råkade dubbelexponera texten utan att märka det. Men sedan blev jag full i skratt - bönen handlar ju om att blinda ögon skall öppnas... och då skulle man kunna tro att jag skojat lite...

OM DITT ÖGA ÄR FÖRDÄRVAT BLIR DET MÖRKT I HELA DIN KROPP.
Jesus i Bergspredikan Matt 6:23.

Men allvaret ligger där. Att inte begripa vem som egentligen har all makt och vad det är vi skall försöka se.

Det är Herren som ger vishet.
Utan träd - inget liv.



Under denna lång tid av isolering från varandra, tror jag att många har börjat be i smyg.
I nöden finns inte så många ateister.

Bönen är gränslös. 
Bönen har inga gränskontroller, inga vaccinpass och kan inte kvävas av fängelseceller eller hot.

Bönen är en osynlig gemenskap, oändligt stark, bortom ord, med hjärtat som sändande våglängd.

Herren väntar på oss, men inte på våra kravfyllda begär-böner utan på att vi ropar efter Guds vilja.
- Gud, vad vill DU? Vad är meningen med Mitt liv? Vilken plan har Du för mig?

Grimetons radiomast.


Vi gav oss ut på utflykt och stannade till i Varberg. Vi svängde in mot Griemtons radiostation - ett världsarv där teknisk kunskap öppnade sig för att meddela sig bortom brev och papper och penna.

Det är radiostationernas arbete som fortfarande tjänar missionen bäst. Till många stängda länder i kommunistiska, ateistiska och muslimska länder når radiovågorna fram, med det underbara budskapet om kärleken hos Gud.

Onådda folkgrupper blir bönhörda när de kan lyssna in berättelsen om Jesus Kristus, som upprättar, befriar, försonar och läker. Vilken annan ideologi eller religion gör det, på detta genomgripande sätt?

Jag är så oerhört stolt att få vara en del av detta!

Kom till mig!


Gemenskap bygger på lyssnande. Kan pandemin har gjort oss lite mer ödmjuka?
Vad behöver du? Hur kan jag hjälpa dig?
Själv behöver jag... vila... en varm kram, en axel att gråta mot och någon att skratta hiskeligt med.

Vi har mycket att lära av AA - Anonyma Alkoholister. Här är de två första punkterna:

1. Vår gemensamma välfärd bör komma i första hand. Personligt tillfrisknande beror på sammanhållningen inom AA.

2. För vår grupp finns bara en högsta auktoritet - en älskande Gud - såsom han kommer till uttryck i vårt gemensamma gruppsamvete. 
Våra ledare är blott betrodda tjänare, de styr inte.

Här finns mycket gott att ta till sig!
Och det gemensamma samvetet växer i takt att man börjar läsa Bibeln, som är Guds Ord.

Bibeln - en livsräddning.



Men, hur blir det nu med våra församlingar och gudstjänster när FHM öppnar upp?

Många kyrkor och missionshus har försmäktat. De som redan var få, blir färre.
Inte alla har klarat av den digitala omställningen. Nu kommer det visa sig var livskraften är.
Tyvärr kommer vi få se flera vissnade församlingar, och det är en sorg!

Men vi skall inte vara ledsna som de som inte har något hopp.
Låt Gud såsom trädgårdsmästare beskära din församling, ända ned till rotskottet! Ta bort alla döda pinnar och grenar. Omvärdera verksamheten.

Lyssna på de nya rotskotten!
Och säg inte:
- Så gjorde vi inte innan...

Lägg inte Kristus på hyllan!



Men många kristna församlingar kommer att öppna upp där det blir trängsel i kyrkporten!
Det är nästan lite komiskt att läsa predikoturerna där man "varnar för" att vi bara får vara 50 personer... där man tidigare knappt var 20...

Men det är just så vårt kristna hopp ser ut! Herre, vi längtar, vi vill komma samman, vi vill höra ditt ord och sjunga alla psalmer!

Vi svenskar är på nytt ett av många "onådda folk" - gammelkristna som glömt vår gamla moder...
Min bön är att Guds helige Ande skall falla över oss på nytt.
Här är Anden som en duva i Tåstarps kyrka nära Hjärnarp:

Helige Ande, kom till Sverige!



Det fina med alla digitala sändningar, som vi mer eller mindre amatörmässigt genomfört, är att de nått många som aldrig brukar gå till kyrkan. 
Många har smygtittat och kanske blivit berörda. Hur når vi dem nu? Kan vi hålla kontakt? 

På söndag, 1 sön efter Trefaldighet, skall det läsas om Nikodemus som kom i natten till Jesus.
Han ville inte bli sedd. Nikodemos kom i skydd av mörkret. 
Hur möter vi alla er Nikodemusar som nu funderar på om ni vågar närma er oss, på riktigt?

Här måste vi kristna vara mycket varsamma om er!
Ge dig till känna, sig vem du är och vad du behöver. Vi ska hjälpa dig att växa långsamt in i gemenskapen. Och är vi dumma, så säger du till oss direkt!

Kristus, har vi bäddat ner dig?



Gemenskapen bygger på Guds Ord. Inte på hembygdskunskap, politik eller allmän snällhet.
Förlåt att jag skriver så, men tunt och urvattnat evangelium är det sista vi behöver nu!

Vi behöver must och märg, lovsång och nattvard!

Åh, Gud, vad jag längtar!

Jag längtar efter att få ta någon i hand och önska "Guds Frid". Jag vill krama om några stycken, hålla distans till resten, sitta ned och känna doften av stearinljus och kyrkbänkarnas trä.
Jag vill se kyrkmålningarna och känna sången rulla under valven.

Guds Frid!



Den enda makten vi egentligen har det är två små ord. Att styra vårt liv med orden "JA" och "NEJ".

Nu är stunden här då vi får säga ja till Guds makt, bejaka Gud såsom Skapare, Försonare och Livgivare!
Livet blir helt annorlunda då. Där finns vilan och kraften, samtidigt.

Låt gemenskapen flöda, i bön, fysiskt tillsammans  - och fortfarande på vår kammare - och låt bönen sjungas ut i jublande, gråtande sång, till Herrens ära!

Digitala gemenskaps-hälsningar!

HERREN VÄLSIGNE DIG OCH BEVARE DIG.
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER DIG
OCH VARE DIG NÅDIG.

HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL DIG
OCH GIVE DIG FRID.
I GUDS; FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN!
AMEN.

Skapelsen jublar!



Helene Frans Sturefelt.

Har du någon fråga om bön och frälsning?
Hör av dig: helene.f.sturefelt@live.se

Sök upp appen Norea Sverige med Hjärtats Trädgård - mycket fint!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar