Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 1 juni 2021

KONSTEN ATT VILA

Viloläge.

Viloläger. Träningsläger. Viloläge.

Vila? Att vara overksam? Nej, det går inte! Hur skulle det se ut om vi alla vilade?
Ändå är det nödvändigt för att inte gå sönder.

Är vi den sista generationen som fostrats med "Plikten framför allt"?
Etik, plikt och moral har byggt vårt land under sekler. Vi som har strävat på detta vis, har nu kommit in i ett för högt tempo där vi skadas allt mer. 
Hjärnstress och kroppsliga sjukdomar utlöses ofta av stress. Eller hur?

Vi måste lära oss att vila.
Det låter ju inte klokt... Men så är det. Huvudet måste stängas av och kroppen måste få sitt. Inget tankearbete efter kl 21! Och inget före kl 10... Intryck skall bearbetas och tomrum beredas för nya tankar. 
Och det görs bara i vila.

Golf-banan.


Känner du till uttrycket "helgmålsbön"? 

Varje lördag kl 18.00 avblåstes allt arbete på åkrar och fält av kyrkklockorna som ringde in helgens vila.
För det judiska folket börjar sabbatsvilan på fredagskvällen kl 18. Då skulle allt arbete vara slutfört och maten lagad till vilodagen.

För oss kristna är det istället lördagen. När jag var ung kristen gick jag ofta till kyrkans helgmålsbön kl 18.00. Den var en enkel andakt inför helgen, med bibelläsning och en kort utläggning, psalm och bön.

Tack och lov så finns helgmålsbönen kvar både på radions P1 och SVT. Det skall du ta vara på!

Här är den klassiska målningen:

Helgmålsbön.


Mitt i detta talar Skriften om den Goda Vilan.

Så nu backar vi några steg och hämtar andan. På slutet får du se vart Rödabella förde mig...

Vad säger Bibeln om VILA?
Vi delar upp det i några punkter, så blir det lätt att läsa för dig.

Vresrosor och hav.


         GUD SJÄLV VILAR.

Den Heliga Skrift talar alltid om vila i samband med Gud själv. Utan Gud, ingen vila.

GUD VILADE PÅ SJUNDE DAGEN FRÅN ALLT DET VERK SOM HAN HADE GJORT.
1 Mos 2:2.

På svenska har vi bara ett ord för "vila" men den hebreiska grundtexten har två:
- "sabat" = att upphöra med arbete,
- "núah" = att sätta eller lägga sig efter ansträngning.

Vilket ord tror du används efter skapelseverkets färdigställande?
Det är "sabat" (tyvärr kan jag inte transkribera ordet rätt med det här tangentbordet).
Gud behöver inte vila som följd av trötthet.

VET DU DÅ ICKE, HAR DU EJ HÖRT DET?
HERREN ÄR EN EVIG GUD, HANS SOM HAR SKAPAT JORDENS ÄNDAR?
HAN BLIR EJ TRÖTT OCH UTMATTAS ICKE, HANS FÖRSTÅND ÄR OUTRANNSAKLIGT.
Jesaja 40:28.

Uttrycket antyder att Gud upphörde med sitt skaparverk, eftersom han såg att det var mycket gott, inte att han satte sig ned för att han var trött...

Nej, det är inte så att vår Herre ligger i hängmattan! Även om skapelseverket är fullbordat så arbetar Gud på andra områden, som Återlösare genom Jesus Kristus, närvarande genom sin helige Ande.


Skapelsen klar. Men reparation pågår. Av människan.


        GUD LÅTER SKAPELSEN VILA.

Gud har omsorg om naturen. Herren gav Israel den sjunde dagen till vila, sabbatsvila, ja det är en "Herrens heliga sabbat":
- Under sex dagar skall du göra ditt arbete, men på sjunde dagen skall du hålla vilodag, för att din oxe och åsna må få ro, och din tjänstekvinnas son och främlingen få njuta vilan. 
2 Mosebok 23:12.

Och folket lagade mat i förväg för att verkligen kunna vila:

BAKA NU VAD NI VILL BAKA, OCH KOKA VAD NI VILL KOKA.
ALLT SOM ÄR ÖVER SKALL NI STÄLLA I FÖRVAR HOS ER TILL I MORGON.
2 Mos 16:23.

Vår tids moderna kylskåp ger oss inga problem med att spara mat. Värre är den unga generationen som inte tror att man kan äta "rester"... och slänger ätbar mat! Fler reklamkampanjer behövs för att ändra på detta.
Och förr i tiden uppfann man ju Mors Dag för att mamma skulle slippa laga mat en enda dag om året...
Det känns väldigt låååångt bort i tiden.

Restpizza.



Däremot är viloreglerna för naturen tidlöst moderna!
Moselagen föreskrev nämligen att marken skulle ligga i träda vart sjunde år. Månne politikerna i EU har läst Bibeln då de ger bonden lön då åkrarna vilar?

För den nitiske bibelläsaren tipsar jag om 5 Mos 12:9 ff där det står om lugn och ro i själva Löfteslandet. Herren förordnade ett års vila för marken vart sjunde år.

Hela detta stora sabbatsår är en storartad händelse där både vila och rättvisa tar plats. 
Vid det fyrtionionde året  - 7 x 7 = 49, då infaller det stora Jubelåret, då egendom skall återställas, liksom lån till den fattige och frisläppande av slavar. Detta var ett oerhört starkt vittnesbörd för folken som bodde runtomkring. Vilken Gud Israel har...
Läs med fröjd 3 Mosebok kapitel 25!

Detta var den yttre vilan. Nu tar vi den inre vilan.

Marken vilar. Väntar. Vilar.


               SJÄLENS INRE VILA.

Jag läser en artikel i Illustrerat Bibellexikon om vila:

"Inre vila, själens harmoni och tillfredsställelse, är en gåva av Gud. Det är betingat av människans personliga inställning till Gud och hans uppenbarelse.

HERREN ÄR MIN HERDE, MIG SKALL INGET FATTAS.
HAN LÅTER MIG VILA PÅ GRÖNA ÄNGAR... 
Psaltaren 23:2

Lägg märke till att det inte står "du får vila själv"... du får hitta på nåt... träna mental avslappning och klara vilan själv.

Nu var du tyken, Helene! 
Ja, det var jag, men vår tids nyandlighet lider under sin egen plåga då allt handlar om att själv prestera tankar av hälsa och friskhet, kraft och styrka. 
Den stora lögnen "lagen om attraktion" binder med skam och skuld då man blir sjuk:
- Du har lockat sjukdomen till dig!

Denna gudlösa andlighet är en enorm börda för många, där man inte ser alternativen.
Kyrkan har alltför ofta dribblat bort sitt eget budskap i urvattnade floskler som "Kom som du är", "Vi skall inte döma", "Gud älskar dig villkorslöst" - jo, visst! - men det som fattas är det som Jesus säger i Bergspredikan:

KOM TILL MIG, ALLA NI SOM ARBETAR OCH ÄR BETUNGADE, SÅ SKALL JAG SKÄNKA ER VILA.
Matteus 11:28.

Vilar i Guds hand!



Kom till mig, kom till Jesus. 
Det som händer då är att självtillräckligheten blir avslöjad. Mörkret blir synligt i ljuset.
Sluta inte läsa nu - Jesus väcker den kärlek som leder till omvändelse.

Det är i OMVÄNDELSEN från sig själv TILL GUD som VILAN inträder!!

Gud fördömer synden men befriar syndaren. Gud älskar dig villkorslöst, men du kan inte stanna kvar i din bekvämlighet eller bortvändhet från Gud.

Jag upplever en stor befrielse när jag upptäcker detta, gång på gång. Inte jag, utan Du, Gud!

När du är sjuk - Herren bär dig.
När du inte orkar - Herren bär dig.
Om du låter dig bäras, vill säga. Kämpar du vidare i egen kraft kommer du bara vara ännu mer utmattad, och din läkning och återhämtning går långsammare...

Herren bär dig, inte du själv.

Eller som de äldre teologerna uttrycker det:

"Vilan består främst av ett nytt fridsförhållande till Gud, där all oro och all självåterlösningssträvan har upphört."

Smaka på det ordet "själv-åter-lösnings-strävan"...

Nu går vi vidare.




               VILAN I HIMMELEN

Denna söndag - Heliga Trefaldighets Dag - lästes i våra kyrkor Petrus tal på Pingstdagen. Apostlagärningarna har bevarat hans ord, där han bland annat citerar kung David och vad han säger om vilan.
Petrus citerar Psaltaren 16; profetiska ord som pekar fram emot Messias, Jesus, tusen år innan det händer:

JAG HAR ALLTID HAFT HERREN FÖR MINA ÖGON.
HAN STÅR VID MIN SIDA FÖR ATT JAG INTE SKALL VACKLA.

DÄRFÖR FRÖJDAR SIG MITT HJÄRTA 
OCH JUBLAR MIN TUNGA, JA ÄN MER;
MIN KROPP SKALL FÅ VILA MED FÖRTRÖSTAN.
Psaltaren 16:8.

I andra översättningar står det "min kropp får bo i trygghet".

...för mig till vatten där jag finner ro.



Men det var inte Mose som förde folket in i löfteslandets vila. Folket hade ifrågasatt Guds vilja, det var ett evinnerligt knotande och knorrande. Konsekvensen blir hård. Hela stycket står att läsa i 4 Mosebok kapitel 14 (vers 22).
 
SÅ SVOR JAG DÅ I MIN VREDE:
DE SKALL INTE KOMMA IN I MIN VILA.
Psaltaren 95:11.

Men, du som brukar läsa mina texter vet ju att jag beskrev Guds ord som en sax, i den skenbara paradoxen.
Läs mer här:

Gud låter människan få ta konsekvenserna av sina handlingar, tack och lov! Det är bara det att vi är inte vana vid det...
Dock, Herren släpper oss aldrig ur sikte och han överger oss aldrig!

Hebréerbrevet talar om att Guds folk fortfarande har en vila att vänta!
Texten är en lysande genomgång om vad som en gång hände, med varningens ord:

SE TILL ATT NI INTE AVFALLER FRÅN DEN LEVANDE GUDEN.
UPPMUNTRA VARANDRA VARJE DAG, SÅ LÄNGE MAN KAN SÄGA IDAG, SÅ ATT INGEN AV ER LÅTER SIG FÖRLEDAS AV SYNDEN OCH FÖRHÄRDAR SIG.
Hebr 3:12.

Bli inte rädd! Du är villkorslöst älskad men behöver omvända dig. Jag också! Alla.

LÅT OSS ALLTSÅ SE TILL ATT INGEN AV ER TROR SIG VARA FÖR SENT UTE, MEDAN LÖFTET ATT FÅ KOMMA IN I HANS VILA ÄNNU STÅR KVAR.
Hebr 4:1.

Inte försent.

Och så går vi i mål i himmelen:

GUDS FOLK HAR ALLTJÄMT EN SABBAT ATT VÄNTA. 
TY ATT GÅ IN I GUDS VILA ÄR ATT VILA UT FRÅN SITT VERK, SÅ SOM GUD VILADE FRÅN SITT.

LÅT OSS DÄRFÖR GÖRA ALLT VI KAN FÖR ATT KOMMA IN I DEN VILAN, SÅ ATT INGEN BRINGAS PÅ FALL GENOM SAMMA SLAGS OHÖRSAMHET.
Hebr 4:10.

Guds folk - Israel.
Guds folk - den kristna församlingen.

Det är därför det fromma uttrycket lever kvar:

VILA I FRID.

Det hör ihop med Guds ord och allt det jag nu gått igenom.

Döden ses som en vila. 
När vi lever i Guds gemenskap, så är döden en vän, en hemkomst, ett stort Äntligen!

Längtar himlen. Väntar himlen.



Därför behöver varje dag ha smak av denna vila. Det kan inte vänta till semestern! Vilken ångest... dessa futtiga veckor skall rätta till det som stress och "effektivitet" åt upp.
Det går inte. Det håller inte!

Särskilda tankar och böner går till att sjukvårdspersonal som arbetat övertid i ett år på grund av Corona-pandemin... Nu måste ni verkligen få vila! Länge. Gärna ett helt år, ett jubelår när ni får ligga i träda så att kropp, huvud och själ hittar tillbaka till varann igen.

Så, min viktigaste syssla är att samla på tomrum. För att kunna vila.
Inga fler intryck!
Absolut inget TV-tittande och icke TV4's reklamkanal - då går jag sönder.

Modellen är att vila varje vecka. Vila varje dag. Vila varje timme, ja låta varje sekund rymma så mycket lugn och ro att oavsett vad vi gör, så gör vi det i ett fokuserat viloläge.

En gång sprang jag ut ur mig själv... Det tog fem år att hitta tillbaka från utbrändheten.
Nu kämpar jag med "post-Covid" - efterslängar av coronan (febr 2020) som yttrar sig i en plötslig trötthet och hesa stämband. 
Mer om det i ett annat inlägg.

Men om det är ett dödligt virus som skall lära oss att leva och att vila, ja, då har det nog kommit för att stanna...

Stopp så in i väggen!


Till sist.

Att vila är inte att vara "overksam". Det är då dagens händelser skall bearbetas och sorteras till kunskap/ erfarenhet/ slaskhinken...
Så nu sätter jag mig i min enmanshammock och gör jättemycket Ingenting!

Och min kropp tackar mig.

Allvarliga hälsningar från en vilande cyklist,

Helene Sture Vilofelt,

- som fotograferade den pyttelilla strandsnutten bakom golfbanan i Sölvesborg.

Hit, förde hon mig!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar