Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 30 juni 2021

ÖVERHETTNING eller SKUGGA

Rätt bredd. Boll på gång.


Först: Blogger har ändrat sin layout som gör att min vinjett ser konstig ut - i alla fall om man läser på datorn. Bilden är för liten och rubriken borta... 
Jag gillar inte dessa "uppdateringar" som ställer till det!

Nåväl, välkommen till STURELLAS FOTOBLOGG.

Det är risk för överhettning.

Var finns skuggan?

Juni har varit rekordvarm och nästan inga blommor fanns kvar till midsommar. Nu är alla gräsmattor bruna och till och med plommonträden börjar vissna...

Torra pinnar.


I Kanada har ett högtryck lagt sig som ett lock över de västra delarna, så att temperaturer på 48-49 grader har uppmätts!! Det är ökenhetta och nu börjar dödsfallen komma.
Djur och människor plågas av värmen. Kroppens organ klarar inte så höga temperaturer.

Dessutom har vi på norra halvklotet fel beteende under sommartiden.
- Åh! Solen skiner! Nu går vi ut!
- Nej, om solen skiner ska vi stanna inne! Fram till kl 16, helst.

Vi behöver lära oss av spanjorerna - sätt luckor för fönstren och stäng ute värmen. 
Jag har nog någon avlägsen släkting i rakt nedstigande led som var spanjorska... All min energi är borta på eftermiddagarna. Jag kan sitta och somna, om jag får...
Inte förrän vid 18-tiden kvicknar jag till. Är det så för dig också?

Risk för överhettning.

Tänk om skuggan skulle försvinna?

Marbella. Stäng luckorna!


Unga, dumma svenska husägare sågar ned sina träd i trädgårdarna. 
- De skräpar ned. Jag orkar inte räfsa. 
Och så tar man bort det som ger skugga, lummighet och friskt syre.

På väderleksrapporten säger man fortfarande "fint väder" om sol. Sol är hotfullt!
Sol ger hudcancer.

Regn kallas "dåligt väder". För vem? Inte för naturen i alla fall. Regn är "ostadigt" väder.
Nej, regn är stadig nederbörd som vi just nu behöver så innerligt väl!

Ingen risk för kyla.

Skugga, vilket vackert ord.

Skugga på skolbarnens torg.


Det som går för fort ger också överhettning.
Elvispen som skenar. Motorn som kokar. Tidspressen på jobbet. Effektivitetskraven som får hjärnan att ryka.

Pandemi och rekordvärme - är det till för att samhället skall lugna ned sig?

DEN SOM SITTER UNDER DEN HÖGSTES BESKYDD OCH VILAR UNDER DEN ALLSMÄKTIGES SKUGGA, SÄGER:
- I HERREN HAR JAG MIN TILLFLYKT OCH MIN BORG.
Psalt 92:1.

Herren är mitt moln!



Gud är ljus, men Gud är också skugga. Eller ett moln på himlen, som när vi spelade boll på Åhus strand.

I skuggan återkommer tankens klarhet och kroppen kyls ned. Ögonen bländas inte och skuggan ger vila. 
Vilken vacker bild för Guds väsen! 

Det är skillnad på att skugga och att skugga...

En del missuppfattar Gud som den som skuggar dem... smyger på dem för att kontrollera.
Nej, Gud är vår vän, inte vår motpart.
Det är snarare Guds fiende som smyger omkring och skuggar oss för att veta var han skall sätta in stöten, frestelsen som får oss på fall. 

Gud är ett solparasoll som skyddar oss mot det skadliga ljuset.

Herren är mitt solparasoll!



Jag vill vila under den Allsmäktiges beskydd.
Jag vill vara i den borg som stänger ute alla hot, alla pandemier och klimatförändringar. 
Jag tar min tillflykt till Skaparen där träden får växa sig stora, med blad till läkedom för folken.

Bibelns texter har kommit till i Mellanöstern där solen är ett hot med sina brännande strålar. Det är svårt för oss nordbor att förstå, vi som längtar efter ljus och värme hela vintern (inte jag dock). Därför blir den här texten underlig:

MIN HJÄLP KOMMER FRÅN HERREN, SOM HAR GJORT HIMMEL OCH JORD.
INTE SKALL HAN LÅTA DIN FOT VACKLA, INTE SLUMRAR HAN SOM BEVARAR DIG.

SOLEN SKALL INTE SKADA DIG OM DAGEN, EJ HELLER MÅNEN OM NATTEN...
Psaltaren 121 vers 2 och 6.

Nejdå, solen skadar inte alls här uppe! Inte månen heller.
Men det gör den på sydligare breddgrader.

Hos oss förstår vi mycket bra att Kristus är vår sol, men inte att Gud skulle vara en som ger skugga...

Paraplyträd i Lund.


Ännu ett bibelställe om skugga:

BEVARA MIG SOM EN ÖGONSTEN,
BESKYDDA MIG UNDER DINA VINGARS SKUGGA

FÖR DE OGUDAKTIGA, SOM VILL FÖRDÄRVA MIG,
FÖR MINA DÖDSFIENDER SOM OMRINGAR MIG.
Psaltaren 17:8.

Ja, detta är en bön att bedja, att Herren skall bevara oss som en ögonsten...!
Att Gud skall breda sina vida vingar över oss och skydda oss, skugga oss, för de ogudaktiga...

Så låt oss ta det lugnt i värmen och omvärdera vårt sommarbeteende.
Låt oss också omvärdera felaktig Gudsbild och söka i Ordet vad Herren säger om sig själv.
Vår uppfattning är ändå bara en skuggbild... av vem Gud verkligen är!


Jag lyfter blicken...



Iskalla hälsningar,

Helene Sture Skuggfelt,

- smygande fotograf bland bollar och paraplyer,
- och som gärna ser EM-fotbollen där den svagaste länken i laget avgör...


Boll med skugga.
















ösa  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar