Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 18 juni 2021

ANDLIGA SÅNGER nr 56 - om VILA och återhämtning

Vilsam musik.


Gäsp, vad jag är trött!
Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 - Blekinges enda närradiostation.
Detta avsnitt nr 56 vill bjuda dig på en timmes god vila, med musik och texter som ger kropp och själ återhämtning.

"Det finns en fristad för oss ofullkomliga, en plats att andas, skratta och gråta i. Vi kommer ur den stora bedrövelsen" skriver musikern och prästen Ingmar Johansson. Hans CD "Från ett brustet hjärta" är en riktig pärla!
Klicka på den blå noten så startar programmet.


                                 MUSIKLISTA

CICCIE MALM - Signaturmelodin: "Det sjunger i själen och hjärtat"

INGMAR JOHANSSON från CD'n "Ett brustet hjärta" - "Allting kan förändras" (en gungande bluesig låt med gospelkänsla - den hade jag velat skriva själv!), "Stilla dig", titelspåret "Genom ett brustet hjärta".

Från DAVIDMEDIA, samma serie som signaturmelodin är hämtad ifrån, en GRÖN CD "Befriande nåd" med sången "Vila i nåden".

Folkmusikgruppen FJEDUR spelade 1979 in en LP-skiva med fina sånger i täta stämmor. Den har vi digitaliserat och spelar i detta program tre låtar: "Var är den vän (Sv Ps 305), "Vila i Mig" (Sv Ps 755) samt "Gå varsamt min kristen" (Sv Ps 565).

RAMDALA-KÖREN utanför Karlskrona har gjort en enkel inspelning av innerliga sånger: "Herren är min herde", "Han går aldrig förbi dig" Underbar text: "Om du inte får falla i Jesu armar, i vems armar skall du då falla i?") och "Fader vår".

Ingmar Johansson.


Från ÖLAND kommer ÅSA ERIKSSONS barnmusikal "Den Gode Herden". Vi får höra inledningen till musikalen, som dessutom finns utgiven på Tomsings Förlag.

INGMAR JOHANSSON har en stor produktion med god musik. Från CD'n "Mysterium" hämtar vi "Du är en bön" som återfinns som psalm 762 i psalmboken.

Till sist, vad passar bättre i ett musikprogram om VILA om inte J.S Bach och "Air". Vi sveper in dig i en luftig filt och önskar dig återhämtning och lugn och ro.

Åsa Eriksson, Den Gode Herden.


I andakten spelar jag melodika, en psalm ur den nya psalmboken i 2000-talet, nr 814:
"Här vid stranden, nära vattnet finns en plats som ger mig ro".

Om du vill läsa mer om VILA ur Bibelns perspektiv, så har jag skrivit ett inlägg här:


Lugna hälsningar från
- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör vid mikrofonen,
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och redigerare.

På återhörande!

Melodika psalm 814.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar