Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 10 juni 2021

PILGRIMSVANDRING OSBY

Vandring i Osby.


Följ med till Skånes inland, där Osbysjön ligger svalkande, till en enkel pilgrimsvandring upp till Klinten.
Våren har varit kall, men nu har sommarvärmen kommit med besked! Det brukar inte vara runt +25 grader i början av juni... Vi pustade i uppförsbacken!

Pilgrimens sju nyckelord följde oss, samt fyra ord till: uppbrott, vila, balans och mandelträd - hur kan de höra ihop?

Min pilgrimsstav.



         REFLEKTION 1 – UPPBROTT
 
”Gud för uppbrott och förvandling lär oss glömma bort vårt jag.
Driv oss ut att bygga broar, till en okänd morgondag…” (Sv Ps 285).
 
Två sorters uppbrott – det goda man väljer själv, och det negativa som skadar, som andra tvingar en till.
 
Det egna valet: Uppbrott från det jag är klar med, avslutat kapitel, projektet genomfört. Gjort mitt, andra får ta vid. Tillfreds.
När andra väljer: Uppbrott: tvingas lämna gamla uppgifter, byta miljö, bli uppsagd, arbetslös.

Psalmen talar om förvandling i samband med uppbrott, inte bara förändring. 
På vilket sätt kan Gud vilja förvandla mig?

Uppbrott och förvandling.



Det goda: studenttider: barnen växer upp, flyttar hemifrån.
välja själv att gå vidare. Välja att sälja huset, flytta, söka nytt.
 
Det negativa: oväntade händelser tvingar till förändring. Relationer blir fel, går sönder, besvärlig chef, dumma grannar, svårigheter i äktenskapet, skilsmässa.
 
Hur hittar vi läkedom och försoning i de uppbrott som gör ont?
När Gud manar oss att förändra och bryta upp, så är det alltid till något. Det nya kan gå genom dödsskuggans dal, men Gud är god och vill väl, vill mer, vill bättre. Välj livet, inte döden. Väls välsignelsen, inte förbannelsen.
 
Nyckelorden kallar oss till UPPBROTT:
 
Frihet – kallad ut ur bundenhet. 
Enkelhet ut ur det komplicerade. 
Tystnad – bort från buller och pladder. 
Bekymmerslösheten – ut ur problemen.
Långsamhet – bort från stress.
Andlighet – ut ur ytlighet.
Delande – bort från egoistisk individualism. 

Herre, visa mig Din väg.
Och gör mig villig att vandra den.

Upp mot Klinten.


                REFLEKTION 2 – VILA
 
Vad kan uppbrottets mål vara? Tänk om det är vilan som är målet?
 
Gud skapade världen på sex dagar, ”mycket gott”, vilade på sjunde.
- "nuah" = vila för att man är trött.
- "sabat" – vila genom att upphöra med verksamhet.
Vi behöver vila av första anledningen. Gud vilade inte för att han var trött, utan bara genom att upphöra.
 
Vad behöver du vila dig ifrån?
Vad har du skapat? Vilken verksamhet behöver du nu låta vila?
 
När Jesus och lärjungarna hade mött mycket folk – mättat hungriga och läkt sjuka – så var de mycket trötta. Jesus sa:

- KOM LÅT OSS DRA OSS UNDAN TILL EN ENSLIG PLATS DÄR NI FÅR VILA.

Viloplats.


Jesus är vår kloka arbetsledare. Ibland blir det övertid, men åtföljs alltid av lika mått vila!!
 
Vila före arbetet, vila efter arbetet, vila i arbetet…
 
”Vila i mig du ska se att allt ska bli, stilla i dig genom mig kan du bli fri. Jag finns här hos dig, fast vågorna går höga kan du vila, vila i mig.
Lita på mig om du bara tar min hand, leder jag dig till en lugn och skyddad strand. Jag finns här hos dig, fast vågorna går höga kan du lita, lita på mig”. 
(Sv Ps 755)
 
                       HELIG DANS!    S o l m e d i t a t i o n
 
Herren, min fasta klippa.


 
                     REFLEKTION 3 – BALANS
 
Balans; tänk dig två punkter, två ytterligheter, där du är i mitten.
Plocka upp något från naturen och titta på det, kanske en sten och en kotte, som symbol.
 
Vilka är dina balanspunkter? Har du några ytterligheter som du svänger emellan?
Arbetet – hur ser det ut där? 
Hemma – vad balanserar du mellan då?
Dina egna behov, vilka är de? Blir de tillgodosedda? Varför/ varför inte? Vems är ansvaret?
 
Pilgrimens sju nyckelord – var finns balansen där?
 
Frihet – balans till att vara begränsad, på ett positivt sätt.
 
Enkelhet – balans leva enkelt men inte hungrig och utblottad.
 
Tystnad – balans mellan tala och vara tyst (inte tiga), slippa buller
 
Bekymmerslöshet - balans mellan planering och släppa taget, men inte vara slarvig eller oförberedd, ”anden får tala”…
 
Långsamhet – balans effektivitet/ ta det lugnt. Inte lat, inte strunta i inlämningstider och åtaganden. Ansvar contra Hakuna matata..
 
Andlighet – balans mellan upp i det blå, ned i gröna, bruna, krävande diakoni…
 
Delande – balans; inte berätta allt, dagbok, sekretess, skydda sig själv i delandet.

HERRE, VISA MIG DIN VÄG… och gör mig villig att vandra den.

Balans. God utsikt!

 
                   REFLEKTION 4 MANDELTRÄDET
 
I begynnelsen var trädet. 
Gud skapade träd – skyddande krona mot vind och stark sol, rötter dränerar och löv med fotosyntes som gör syre. Utan träd – inget liv på jorden.
Gud skapade kunskapens träd, livets träd…

Människan kan vara som ett träd:
 
”Den som har sin lust i Herrens lag är som ett träd, planterat vid vattenbäckar, bär frukt och vissnar inte”. 
Psalt 1:3.
 
Jesus är vinstocken, vi är grenarna. Vi hör ihop. Utan Jesus kan vi ingenting göra. Herren ansar de grenar som inte bär frukt. Joh 15.
 
Uppbrottet, Vilan och Balansen når nu målet under Mandelträdet!

Översvallande blomning.

 
Mandelträdets blomning liknar en gammal vis man med vitt hår.
Mandelträdet kräver mycket vatten för att producera mandlar.
Motsats: tallen: mager sandjord, minimalt med vatten.

Runt omkring oss här vi Osbysjön växer starka ekar och resliga björkar.
Vilken sorts träd är du? 
Klarar du dig på lite? Eller är du krävande?
Eller skulle du vilja bli vattnad betydligt mer, törstig och med omättade behov?

Frisk grönska.


Trädet kan bli en symbol för dig och mig som människa.

Fötterna är rötterna - är du djupt rotad? Eller ytligt?
Stammen är din självkänsla. Är ryggen rak, eller böjd...?
Kronan är hur du presenterar dig själv: yvigt, sparsmakat, lågväxande, väl förgrenat? Eller bara några grenar längst upp som tallen, med bästa utsikten!
 
Guds bud att vi skall skydda träden, därför att ”bladen läkedom för folken” som det står i Uppenbarelseboken. Att stå här bland träden är som att stå i naturens eget apotek...!


Jesus på korset gav sitt liv till försoning för oss. Vågar man fundera på vilket trädslag korset var av? Tall? Mandelträd? Kunskapens träd? 
Nej, det var säkert "Livets träd"… som dog, men grönskade på nytt med honom i uppståndelsens nya liv, då blodet droppade ned på jorden.

 
        HELIG DANS – s o l m e d i t a t i o n 
 
  
Vilket träslag är detta?

 
Det är fint att få dela vandringsupplevelsen tillsammans när man kommer fram.
Vi var trötta och varma - det är mer krävande att gå i värme än i snålblåst!

Vad uppfattade du blev sagt?
Det är inte säkert att det jag säger är det som du hör...
Vi har olika behov och snappar upp det som talar till oss.

Soffan var mjuk och skön och det var skönt att slippa sol och blåst för en stund.

Det är roligt att med enkla ord skriva en "elva-ords-dikt". Har du gjort det?
Rita upp först ett streck, under det två streck, under det fyra streck och till sist ett sammanfattande streck.
Så här skrev jag:

"Elva-ords-dikt".


Mycket glada och tacksamma hälsningar från eder vandringsledare, med hopp om att få komma tillbaka, i Jesu namn!

Norra Skånes lummiga lövskogar lockar mig och svalkar mig.

Och tack för lunchen och välkomstgåvan! Hos er kände jag mig hemma.

Jag älskar församlingshem.


Men.

När jag skulle byta tåg i Kristianstad gick jag in på pressbyrån för att köpa något att stärka mig med. Jag var trött och varm, ställde staven lutad mot chokladhyllan, tog min korv och gick. 
Väl ombord på Öresundståget saknade jag något... Nej!

Jag har glömt min pilgrimsstav!

Det är inte vilken pinne som helst - den har vuxit på Tvings hedar såsom en vacker enebuske. Vi har följts åt genom Kungsleden i norr och över heliga Birgttas bördiga slätter i Östergyllen.
Skulle den stå kvarglömd på en pressbyråkiosk, som det sista i sitt träliv?

Icke!

Min lösningsfokuserade make ringde den tillbaka...

DIN KÄPP OCH STAV TRÖSTAR MIG...
Psalt 23.
 
Min fina pilgrimsvän!


 
Slutet gott, allting gott.
Pax et bonum.

Helene F Sturefelt.
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar