Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 9 mars 2021

Melodifestival ANDLIGA SÅNGER radio Sölvesborg

Andliga sånger i Melodifestivalen.


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 MHz.
Jag heter Helene Perrelli Alcazar Häggkvist... Nej, det gör jag inte! Men jag har alltid drömt om att undersöka de andliga kvaliteterna i Melodifestivalen.

Finns Gud i schlagervärlden? Absolut! Åtminstone bitvis... Jag har plockat ut några russin ur denna kaka och framför mig ligger CD-skivor med många goda artister, där texterna kan uppfattas som en förtäckt kärleksförklaring - eller bön - till Gud.

Tryck på den blå noten, så startar programmet!
Längst ned finns en länk där du kan läsa om själavård i Melodifestivalen, såsom jag uppfattar det.
Här kommer 59 spännande minuter:


                     
                                           Här finns små godbitar!


                         MUSIKLISTA

ERIK TILLING - "Det sjunger i själen och hjärtat".

MELODIFESTIVALEN 2007:
- Uno Svenningsson & Irma Schults, "Godmorgon",
- Sonja Aldén, "För att Du finns".

MELODIFESTIVALEN 2009:
- Shirley Clamp, "Med hjärtat fullt av ljus",
- Susanne Alfvengren, "Du är älskad där du går".

I DINA GODA HÄNDER:
- Roger Pontare, "Morgon mellan fjällen",
- Triple & Touch, "Det lilla ljus jag har",
- The Real Group, "Tryggare kan ingen vara",
- Gösta Linderholm, "Bred dina vida vingar".

Riktiga CD-skivor, inte Spottifyyy...


 MELODIFESTIVALEN 2003:
- Sarek, "Genom eld och vatten".

MELODIFESTIVALEN 2010:
- Kalle Moraeus, "Underbart",
- Anders Ekborg, "Savior".

MELODFESTIVALEN 2006:
- Carola, "Evighet".

MELODIFESTIVALEN 2018:
- Jonas Gardell, "Det finns en väg".

MELODIFESTIVALEN 2006:
- Carola, "Evighet".

Melodikan med sin "blås-slang".


I andakten har jag med min Melodika, som låter som en liten fuskorgel.
"Närmare Gud till dig", psalm 271, den är så fin!

Detta avsnitt spelades in i februari 2020 och man hör att jag är lite krasslig på stämbanden.
Jag hade en besvärlig influensa bakom mig...

Ljudtekniker, Bosse Ohlsson.
Vid mikrofonen, Helene Fransson Perrelli Häggkvist Sturefelt...
- med tack till maken som kom med inspiration till att göra detta avsnitt.

Här finns texterna, med kommentarer, skrivet 25 mars 2020:


Mello-M:et.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar