Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 11 mars 2021

GROTESCO i KYRKAN

Nu kör vi! Från predikstolen??


Det skulle vara en underhållande mellanakt i Melodifestivalens "Andra chansen" i lördags, 6 mars 2021.
Men det blev så fel.

Motsatsernas möte blev inte en kontrastrik interaktion.
Det blev en form av hädelse. Ett utnyttjande för egen publicitet.

Goda programledaren, men...


Sveriges Television ville låna en kyrka för att låtsas att deras artist DJ Trexx hade gått i kloster och gömt sig.
Kyrkoherden i Värmdö församling fick se manuset och såg inga problem då. Texten som skulle sjungas handlade om artisten som flyr pandemier och ett splittrat Europa, med hoppingivande ord att förenas med utsträckta händer.

Men kyrkoherde Hans Gårdh blev förskräckt när han såg resultatet...

Och det sändes på bästa sändningstid och jag tittade, som jag brukade, men blev upprörd och djupt sårad över den kränkning av kyrkorummet som visades.

Aftonbladet, 11 mars 2021.


Nu har jag gjort mig besväret och fotograferat av hela det här spektaklet på SVT1, så att du själv skall kunna bilda dig en uppfattning.
Kvällens programledare - Christer Björkman och Shirley Clamp - gav oss en mycket fin musikkväll, men att de kunde hålla masken på slutet och tycka att Grotescos nummer var bra, det var programmets botten.

Så där jag. Då får väl jag också skrika igång det här som alla de andra gör:
- Nu köööööööööööööööör vi!

Suck.

"Bulgarien"/ Värmdö.


SVT's reporter Pål Potter låtsas leta efter DJ Trexx i ett kloster i Bulgarien - alltså Värmdö i Stockholm.
Denne techno-artist fyllde Globen förra året och det var så väldigt märkvärdigt så... så pass att nu måste han få TV-utrymme.
Skådespelarna i "humor-gruppen" Grotesco är statister i "underhållningen", som dansare.

Ursäkta mig, herr...


Reportern kommer in i kyrkan/ klostret och frågar en man klädd i munkkåpa:
- Ursäkta mig, herr... doughnut...

Doughnut är ju den där friterade runda ringen man kan smaska i sig, under namnet "munk". Det var väl det enda som var lite roligt.

Herr Munk. Herr Dough-nut...


- Har du sett den här mannen? Han kallas Trexx.


Ecce Homo... Inte.


Munken visar sitt ansikte bakom kåpan och säger:
- Det är ett namn jag inte hört på mycket länge.

Han har inte hört sitt namn på länge.



Pål Potter fortsätter:
- Christer Björkman vill att du gör en ny Tingeling.

Christer Björkmans påhitt?



DJ Trexx vänder sig bort. Han vill dra sig undan allt, alla scener, allt ljus, och säger:
- Det Europa jag älskade finns inte längre. Det är både öde och stängt!

Han vänder sig bort.



Trexx står framför altarringen, lägger huvudet på sned med sin blonda lugg utanför munkkåpan. Han ställer en fråga:
- Vet du vad som är det vackraste i hela världen?

Vad är det vackraste?


Hm, när den frågan ställs i en kyrka, förväntade jag mig att svaret på något sätt skulle höra ihop med kyrkans budskap, annars finns det ju ingen mening med att vara där, eller hur!

Men svaret handlade inte om något existentiellt djup, utan lyfte bara fram hans eget intresse:
- Människor som dansar techno.

Jag jag jag och mitt ego.

Kameran höll fast honom i vinkel framför altarringen.

- Syntharna! vrålade han, och viftade med händerna.

Också en liturig.



Reportern tittade förvånat och förskräckt på Trexx.
- Människor som hoppar upp och ned och skriker... mitt namn...

Tro det.


- TREXX...

Jaha. Jasså. Inte Jesus då. Nähä nä. Ditt namn. Inte Guds namn. Du skall inga andra gudar ha vid sidan om mig, säger den Gud vi har byggt det här huset till. 
Reportern ser inte övertygad ut.

Inte jag heller, där jag satt i TV-soffan. 

Du får inte min tillbedjan.


Den stackars blåögde pojken/ artisten var så ledsen över att det varken finns arenor eller klubbar där han kan sjunga sina fina sånger.
Just det.
Vart ska vi ta vägen i dessa tider?

Var skall du jobba någonstans då?



- Du förstår tydligen inte, säger han till Pål Potter. Låt mig förklara, säger Trexx och går och sätter sig vid kor-orgeln (den orgel som står där framme i koret) (alltså inte där uppe på läktaren) (för dig som inte känner till hur en kyrka ser ut).

Du förstår tydligen inte. Nej.



Blondluggen tar några taffliga ackord och kraxar fram:
- Välkommen till EU...

Välkommen till EU.



- ... till mitt varma, fria hem, men inte nu...

- ... England stack - hej då James Bond....

- ... kvar är ondingar (bra ord!) som heilar...

Är du en förklädd "onding"?



Han reser sig upp och sträcker ut sin hand, fortfarande klädd i sin munkkåpa en liten stund till.


- Du är stark du, europé...

Tag min hand.


Trexx sträcker ut sin hand mot reportern, som ryggar tillbaka, generat leende.
- Vi ger aldrig upp.

Ta min hand, då!


Plötsligt öppnas kyrkportarna där nere och in skrider ett stort följe.

Först kommer en slags schlagerdrottning eller kanske snarare "Drottning EU". Hon är klädd i vitt med sexiga läderremmar runt sin fylliga kropp.
I håret har hon ett strålande diadem som ger henne hög status.

Drottning Europa.


Folket sjunger:
- Glöm Brexit och viruset...

Ja, det vill vi förstås.



Drottningen slår ut med händerna och sjunger med kraft:
- Terroristerna kan inte stoppa schlagern!!

Äntligen enig.



Jag förstår kyrkoherde Hans Gårdh, som fick läsa dessa textrader, att det kanske verkade oförargligt.
Men om han visste bara liite grann om artisten Trexx och nååågot om Grotescos stil, så skulle det vara tillräckligt för att ana oråd.
Om SVT dessutom kombinerar dessa två normkritiska "underhållare" så borde alla varningsklockor ringt!!

Ring, klocka, ring!


Till saken kan jag säga, att jag själv har varit med om en liknande situation, men mildare.
Det var en sommar för ett antal år sedan då jag var vikarierande kyrkoherde under ordinarie herdes semester. Då ringde en känd, svensk artists manager till vår kyrka och ville boka den inför kommande julkonsert.

- Har musiken anknytning till kyrkans budskap? frågade jag.
- ? ? ? Ja, alltså, det är ju så fin akustik i kyrkan.
- Jo, det vet vi. Men kyrkan är byggd till Guds ära och jag undrar om konserten ligger i linje med det.
- Det är ju en julkonsert...
- Visst, men... ni har inte hört er för på Konserthuset?

Akustik-argumentet.



Det blev tyst. Managerern visste att de tog 10.000 kr i hyra, medan vi i kyrkan bara tog 2.000 kr.

- Välkommen att höra av dig när kyrkoherden är tillbaka, sa jag.

Han ringde inte tillbaka.

Jag lyckades. Detta är jag stolt över. Vi hade kunnat dra dit hur mycket folk som helst, men det är inte vårt ärende. Vårt uppdrag är att visa människor vägen till Kristus, inte för att komma till kyrkan med ett jippo.

Så det jag sitter här och skriver är inte tomma åsikter. Det är min egen upplevelse. Av att sätta gränser.

När kyrkoherden sedan kom tillbaka sa han:
- Vi jobbar med underhåll - inte med underhållning. Underhåll - av själen.

Underhåll.


Nu ställer sig den förklädde fulingen i mittgången och börjar fingra på singulum, ja, det är namnet på repet som håller ihop kåpan. Nu ska täckelset falla...
Bakom honom står två män utklädda till ortodoxa patriarker med hög mössa, lila stola och alttför stora guldkors på bröstet. 

Nu skall det bli åka av...

Dags att knyta upp.


Bakom dem skymtar psalmtavlan, där tre psalmnummer är upphängda. Ser du?
Jag zoomar in och anar suddigt att församlingen just har sjungit psalmerna 11, 313 och 703.

  11 - "O, Store Gud" ja, gode Gud hjälp oss igenom det här spektaklet!!
313 - "Min Frälsare lever" - ja, det vore passande om alla sjöng den refrängen här i Guds hus.
703 - "Ropa till Gud" - det är som om dessa psalmer var tysta vittnen till det som hände på inspelningen av denna skojiga mellanakt till Melodifestivalen.

Hela kyrkan ropade tyst till Gud, i förtvivlan, över att bli så missbrukad.
Nu brakade det loss och musiken stegrades. 

Kan du se psalmnumrena?


Drottningen sjöng:
- Låt nu dansen befria oss.

Jodå, så är det för oss när vi dansar "Helig Dans" i cirkel till Guds ära, det är verkligen en kroppslig och själslig befrielse! 
Men inte detta.

Dans och dans.


Jag gillar snygga kläder och snygga ben. Jag gillar muskler - på badstranden! 
Men i kyrkorummet är det en provokation!! Fel syfte. Vi är inte där för att visa upp oss.

Är du på badstranden nu?


Och på en av bilderna kan du se en avklädd "patriark" med endast prästkragen runt själv halsen, avklippta skjortmanchetter och, som sagt, det överdimensionerade guldkorset på sitt bara bröst.

Är det bara på skoj?
För vem då?

Prästkrage. Jodå...



De utklädda nunnorna dansar loss nu så att doken fladdrar. I blicken syns ingen bön...

Nu är vi långt bort från tidegärdsbönen.

Dok-dans. 


Nu hoppar Trexx upp på kyrkbänkarna. Han skrevar med benen så mycket han kan.

Jag har sett likande situationer med hormonstinna konfirmander. De hoppade bock i kyrkbänkarna. Det var nära att de inte blev konfirmerade. Beteendet höll i sig länge.
Jag har till och med sett en präst med ADHD hoppa över bänkryggarna.

Så där ja. På plats.



Grotesco har monterat en rökmaskin nere i kyrkbänken. Röken blåser rakt i skrevet på Trexx. 
Blev det varmt och skönt? Kittlade det lite i byxorna?

Nu är det bra stämning i kyrkan, eller hur ni ansvariga produktionsledare?!

Feel good?!


Jag läser i kvällstidningen om vad kyrkoherde Gårdh säger:

- Vi hade vaktmästarpersonal på plats under delar av inspelningen. Det var mycket rök, och där var känslan mer att det skulle bli en feel-good-känsla, inte en provokation.
Nu blev det så för många, bland det värre man har varit med om. Det blev inte som vi hoppats eller trott.

Nej, vi beklagar, bästa kollega, men vi måste vara mycket mer noggranna när vi får sådana här förfrågningar! Det är så lätt att bli lurad och utnyttjad.
Skäms, SVT!!

Inte sänd av ljuset.



Ofta har man kritiserat kyrkorna för att vara nationalistiska. En kyrka bör inte ta ställning för något land, och vi bör inte säga "fosterland".
Men nu kommer Grotescogänget in med flaggstandar, med Europas alla länders flaggor.

- Europa!
- Det är tid att förenas. Det är hög tid att förenas.

Hög tid. Högtid?


Hög tid. 

Högtid. Just det. I kyrkan sysslar vi med högtider. Men inte halvnakna. Det kan vi vara när vi kommer hem i det privata hemmet.

- Det är hög tid att förenas i dans!

Nu har reportern vaknat och fattar kyrkogaloppen. Han står med en mobil i hand. Rör på fläsket, nu skall vi skaka rumpa.

Rumpfläsk.



- Låt kroppen känna rytmen dunka.

Ja, det gör jag gärna, men inte på det viset, och inte där. 

Jag har fått ett sms.



Nästa textrad är dock ganska bra:
- Är ni redo att röra er bortom hatet?

Det budskapet ställer vi upp på.

Men vad finns bortom hatet? Respekt? Eller normlöshet? Att allt är tillåtet? 
Vad är det ni vill erbjuda?

Bortom hat - respekt?


Nu har Trexx tagit sig upp i predikstolen. Strålkastarljuset skjuter sina pilar kors och tvärs genom kyrkorummet i Värmdö kyrka. 
Låtsasprästen säger:
- Varje land har sitt sätt dansa techno.

Åhå. Här har vi en technolog, hör jag! Annars är de flesta som står där teologer...

Technologens credo. Amen?


Jag har lyssnat in prästkollegor och deras reaktion på sociala medier. Den är blandad, alltifrån "befriande" till "pinsamt".
Vanligt folk skriver i flödet på Facebook:
- Skönt att Svenska kyrkan hänger med sin tid!
- Fruktansvärt att Svenska kyrkan kan nedlåta sig till detta!

Hur kan skillnaden vara så stor? 
Det beror på hur nära man lever Jesus Kristus.

Lever du nära Jesus?


En ortodoxt kristen man, Gabriel Külen, skriver på Facebook med stor sorg i hjärtat:

- Öppet brev till ansvariga för Svenska kyrkan i Värmdö. Det är med brustet hjärta jag skriver detta.
Räcker det inte med all förnedring och kränkning vi redan går igenom?
Låt kyrkan och dess altare vara heligt!

- Dessa artister hade aldrig fått bete sig så på kungliga slottet eller på en nobelmiddag. Men i kyrkan går det bra. Hallå biskop Antje Jackelén, ta tag i detta, annars får du faktiskt göra något annat.
Ni öppnar Kristi sår på korset igen. Räcker det inte med det dyrbara blodet som Kristus köpte oss fria med?

- Sluta upp med er bortförklaring att ni beklagar att det gett en del "anstöt". Vi kräver åtgärder! Detta är inte okej!
Undertecknat Gabriel Külen.

Varför klär du ut dig så respektlöst, Grotesco?


W.W.J.D. What Would Jesus Do?
Det vet vi. Han drev månglarna ut ut templet med en piska, med orden:
- Guds hus skall vara ett bönens hus, men ni har gjort det till ett rövarnäste!!

Kärlekens vrede. 

Vrede över att det heliga vanhelgas. Det skall markeras och gränssättas.

Men ska inte alla kristna vara snälla och förlåta?

Jodå, men inte dumheter och utnyttjande!! 

Den som kommer och ber uppriktigt om sina synders förlåtelse och är beredd till omvändelse, blir förlåten.
Blanda inte ihop korten!!

Vänd om. Vänd er om. Omvändelse.


Det jag tänker nu till sist, är vad som skulle hända om vi vände på situationen?
Vi kommer till dem.
Kyrkan kommer till Grotesco. Vi kristna kommer till artisterna. Med vaddå?

Inte rökmaskiner i alla fall! Men kanske rökelse... och framför allt skulle vi vilja sätta oss ned och be tillsammans, idka själavård och erbjuda bikt. Lovsjunga Herrens befrielseverk från egot.
Sjunga O Store Gud, Min Frälsare Lever och Ropa Till Gud. 

Tillsammans.

Och så ber jag för alla rädda kyrkofolk som inte vågar sätta gränser, att ni skall göra det.
Jag ber för alla som flabbar med och tycker detta är tufft. Börja läsa din Bibel och ställ dig nära korset i kyrkan och se på Jesus.

Se på Jesus. Inte på Trexx.



Christer Björkman, det vore snyggt ifall du på finalen nu på lördag 13 mars kan be om ursäkt.
Ert tilltag har sårat väldigt många kristna i vårt land.

Vi kan vara utan Melodifestivalen.
Men vi kan inte vara utan kyrkan.


Bistra hälsningar,
Helene F Sturefelt, V.D.M.

- som samtidigt konstaterar att det finns en enorm kraft i kyrkan och vårt kristna budskap, annars skulle Grotesco inte haft något innehåll att spänna sig emot.

Amen!

Grotesk dikeskörning.






2 kommentarer:

  1. Skönt att man inte är ensam om att reagera mot detta förfärliga! Tack Helene för att du tar upp detta och offentliggör många kristnas reaktion! Kristina

    SvaraRadera
  2. Många har reagerat. Kyrkan är ett bönens hus, inget annat. Guds frid till dig, och er alla. Helene

    SvaraRadera