Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 21 mars 2021

VARMA BÖNER, MED SORG

Angelägen bön om ledarskap.


- Får jag be för dig?
Är det en fin fråga, eller kan den upplevas som hotfull?

- Det beror på till Vem du skall be... och det beror på Hur du skall be... och Varför.

Detta inlägget handlar om böner, och jag bildsätter med de sista vinterbilderna som jag levererat till missionsorganisationen Norea, Women of Hope, där administratören formar böner som vi sedan översätter.
Några böner kan upplevas fel, eller hamna vid sidan om den verklighet vi lever i, men just mars månad handlar om att bedja för kvinnlig ledarskap och att Herren skall stärka det.

Låt oss fundera på frågan tillsammans...



Att frukta Herren, är vishetens begynnelse.
Men att ha åsikter om Gud leder inte långt, inte heller att tycka att det där med "fruktan" borde tas bort.
Fruktan inför Gud betyder att ha den allra djupaste respekt för Gud - men inte att vara rädd för Gud!

Jag pratade med en muslimsk vän om detta. Där finns stor rädsla för Gud, att göra fel, att be fel, att inte vara till lags, att bli fördömd och kastad i helvetet. Hm, det låter ju som gammeldags domedagsprofeter i bönhusen! Ja, hu och fy och Gud bevare oss alla vilket missbruk av hans Ord!

Både sökaren, muslimen och den traditionskristne får söka Gud Faders hjärta, och kommer att finna att det står vidöppet och bara väntar på att vi skall komma!!

Helhjärtat! Gud Faders hjärta...!!


Min buddhistiske vän mediterade helhjärtat och uppriktigt, men nådde aldrig från till själslig frid.
- Jag finner inget, sa han, men det är också det som är meningen. Det finns inget att finna...

Han såg inte glad ut. Bara avtrubbad som för att slippa känna vidden av sin förtvivlan. Känn inte. Släpp och gå vidare. I din meningslöshet.

Nej, nej, hu och fy och Gud bevare oss alla! Jag ville berätta om Gud, som är alltings Skapare, om Gud som kommer oss personligt nära, men jag hann inte...


Vila i Herren.


Jag vill be för alla kvinnor som har det svårt att kunna få egen tid, med sig själv och med Dig, Herre.
Jag önskar att varje man som har en kvinna i sin närhet säger till henne:
- Nu får du vila.

Vi tror nämligen inte att det är sant.
Får jag vila? Men jag skall ju... och så måste jag... och så får jag inte glömma att... och planeringen till... 

KOM TILL MIG ALLA NI SOM ÄR TYNGDA AV BÖRDOR, JAG SKALL SKÄNKA ER VILA. 
Matt 11:28.

Detta bibelord var ett av de första som jag lärde mig utantill. Jag har behövt det hela livet!

Brister i vishet...


Vintern har snart släppt sitt grepp över oss. Kylan är dock kvar, även om snön fallit av grenarna. Men åh så grant det var när skogen dignade i vitaste vinterskrud!

Inte alla gudar svarar på våra böner. Det flesta gudar är tysta. Ärligt talat, våra mänskliga föreställningar kan upphöja företeelser på ett sätt så att de blir till avgudar.
Men när levande Gud bryter in i hjärta, då är det något Helt Annorlunda som händer!

DU SKALL INGA ANDRA GUDAR HA VID SIDAN AV MIG.
2 Mos 20.

Varför säger Herren så i Tio Guds bud? Jo, för att det finns gott om smågudar och avgudar att upphöja i Guds ställe!
Även Muhammed visste att Gud är EN. Men för muslimen är Gud långt bort, transcendent och avlägsen, utan personlig kontakt. Gud förblir dold, men låter sig anas i Koranen. Dock finns det ingen frälsning och ingen helig Ande där.

Den irakiske mannen kunde inte nog tacka och prisa levande Gud när Jesus blivit levande i hans hjärta! Tårarna rann nedför det fårade ansiktet och han ropade:
- Äntligen vet jag! Nu vet jag! Gud älskar mig och Jesus har försonat mina synder på korset! Kan någon döpa mig?!
Ropa på klokheten!


- Får jag be för dig?
- Nja, vet beror på till Vem... och Hur... och Varför.

Nej, du får inte be för mig om det är till någon slags "Oneness", inte heller om det är till Allah eller Shiva eller Freja... eller till "universum". Ingen av dem kan svara.
Inte heller får du be för mig att jag skall få mer kraft... som jag kan missbruka...

Men din Gud, Helene, kan också vara tyst...
Ja. Eller nej.
Gud svarar alltid med tre färger:

- Grönt; det blir som du önskar, allt är förberett och tiden är rätt.
- Gult; vänta, det går inte just nu, det behövs mer tid och bättre förberedelser.
- Rött; nej, stopp, stanna. Din bön kan inte uppfyllas eftersom den inte är efter mitt sinne.

Är Gud "tyst" om du får ett rött nej?
Är det inte snarare så att vi får be om nya perspektiv, om ödmjukhet, om att bli förmanade och visade en annan väg?



Jesus ber oss att vara världens ljus. Hur i all sin dar skall vi kunna vara det?
Den ynkliga lilla batterilampa jag har inuti förslår inte långt, inte mina eventuellt goda gärningar heller!

Nej, det är sant.
Men Jesus bad oss inte lysa av egen kraft. Det är ju HAN som är ljuset!

Hur skall han nå in för att kunna lysa ut?

Inte genom tyckande och politiskt korrekta åsikter. Inte genom fasteinsamlingar och konserter.
Utan genom omvändelse. 
Bekännelse i ödmjukhet inför vem Han Är. När Jesus får rensa ut vår synd och städa rent från högmod, missmod, avund och feghet, då kan han bli vårt ljus, och lysa igenom oss!!

Var är Herrens ljuvlighet?

Varför är rubriken "Varma böner, med sorg"?
Jo, därför att bönen inte är självklar i vår kyrka, inte ens bland dess präster.

- Vill du be för mig?
- Hm, jag ber inte på det sättet... jag ber tyst, för mig själv.

Tyvärr, detta har jag mött. Präster som är obekväma med öppen förbön, som inte känner till Frälsningsbönen, som inte vill be för andra att de skall omvända sig till Levande Gud, för att det kan vara kränkande...
Detta är min sorg, min stora sorg. Detta är en kyrka med bristande identitet och för ytlig relation till Herren.

Bed för Sveriges präster!

Visst, bön kan bli fel, och komma med fel attityd - om det får vi be om förlåtelse om vi utsatt någon för det. Förlåt!

Väx till i nåd om Kristus.


Men den som har upplevt Jesus Kristus, den har smakat sanningen!
Och den som har smakat sanningen i Ande och försoning vill väl berätta det vidare för alla den möter?!

Därför tänker jag be extra varmt för mina muslimska grannar, för alla de kvinnor som fastnat i österländsk meditation och mindfulness och för mina ateistiska vänner som förnekar allt i en tom likgiltighet.

Jag ber att vi var och en, där vi befinner oss, skall få denna beröring av Helige Ande, som förändrar oss. Totalt.

Vänd dig inte bort.


Målet är att vi skall bli ett, som en mänsklighet, med EN Gud, i samförstånd och respekt.

Oj, oj, nu tog du väl i ändå?
Ja, det blev kanske lite högtravande...

Ändå är det precis det som är Herrens eget mål.

Varken mer eller mindre. Jo, och himmelen därtill! Amen.


Varma bönehälsningar, med tårar i ögonvrån,
- på jungfru Marie Bebådelses Dag,

Helene F Sturefelt.

Herren är min bogserbåt.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar