Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 22 mars 2021

LÄGG DIG INTE I - eller MISSIONSBEFALLNINGEN

Håll dig på avstånd.


Vi var inte många på bussen, men de två som klev av betalade inte. Chauffören och jag såg deras demonstrativa beteende. Jag vände mig om och sade:
- Ni ska också betala.

De två männen svarade på bruten svenska:
- Lägg dig inte i, så lever du längre.

Först förstod jag inte vad de sa. Men när de klivit av, fattade jag vidden av deras budskap... Krigsskadade män med svart livssyn vet inget annat än hot.
Det är så de har överlevt.

Döda träd.


Lägg dig inte i, så lever du längre, och förhoppningsvis kommer du till Europa där det är fred och demokrati. Och religionsfrihet.

SFI har inte tillräcklig kraft att hjälpa till med att byta tänkesätt eller människosyn. 
Jag ryser, aldrig har jag blivit bemött med en så rå samtalston...!!

Jo, det händer att svenneslynglarna låter likadant när jag ber dem plocka upp det skräp det slängt omkring sig. Tonen har hårdnat på ett sätt som är skrämmande.

Svenneslynglar.


Att inte lägga sig i det som är fel, gör att det som är rätt inte blir hört. Om ondskan blir oemotsagd av godheten, står ondskan ensam kvar. Och vi kryper därifrån.

Hur ska vi reagera?

Det som avgör är två saker:
- Om vi är förankrade i sanningen.
- Om vi är konflikträdda eller inte.

Att sätta gränser och säga ifrån kräver att en människa har värderingar där "rätt och fel" ingår. Det kräver också att man vågar ta konflikten.
Båda dessa egenskaper blir allt mer sällsynta.

När jag går förbi dagiset (förskolan) hör jag ofta föräldrar kämpa med sina små, och mutar dem och frågar dem vad "de vill" - utan att själva ta ledarskapet och vara vuxna. 
Resultatet är att barnen skriker och trotsar, för de orkar inte fatta alla beslut, och de vill att den vuxne ska vara ledaren.
Konflikten blir bakvänd och den tafatte vuxne trängs tillbaka ännu mer - livrädd att kränka lille Pelle med ett eventuellt avslag...

Om vi inte klarar småbarnsåren, då klarar vi ännu sämre de konflikter som kommer i vuxna sammanhang. Det handlar inte om att vara hård eller arg, utan rättfärdig med den pondus som sanning och rätt ger.

Svunnen pondus.


Lägg dig inte i, så lever du längre.

Jag ryser. 

Idag, måndag, har jag städat hela Kaninholmen - Sölvesborgs stadsnära pärla i havsviken - från flaskor, glas och godispapper. De som kom förbi gav mig "tummen upp" - tack! Men jag mötte inga av nedskräparna... det var synd.

Synd, är precis var det var.

Jag lägger mig i, så att naturen ska leva längre. 

Kaninholmen, Sölvesborg.


Hur var det nu med den andra halvan av rubriken?
Missionsbefallningen.

JESUS SADE:
- ÅT MIG HAR GETTS ALL MAKT I HIMLEN OCH PÅ JORDEN.

GÅ DÄRFÖR UT OCH GÖR ALLA FOLK TILL LÄRJUNGAR.
DÖP DEM I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN,
OCH LÄR DEM ATT HÅLLA ALLA DE BUD JAG HAR GETT ER.

OCH SE, JAG ÄR MED ER ALLA DAGAR, INTILL TIDENS ÄNDE.
Matteus 28:18.

Ser du duvan längst ut?

Dessa sista ord, som Jesus säger innan himmelsfärden, är fyllda av kraft. Missionsbefallningen är kulmen av hans gärning. 
Att lärjungarna får gå ut och berätta om vad Jesus gjort, är konsekvensen av den makt som Gud Fader har gett honom. 

Det är ett glädjebud att Gud kommit oss mänskligt nära, med kärlek och försoning, som öppnar upp till ett nytt liv här i förlåtelse och glädje. Ingen prestation kan lösa vår skuld, men Jesu död och uppståndelse gjorde det! 
All vår ansträngning av fromma böner eller fasta, offer och goda gärningar öppnar inte himlaporten, men det gör den korsmärkta kärleken - gratis!!

Skulle vi inte gå ut och berätta det?!

Jag vill ropa ut det!


Men, att berätta om Jesus innebär inte det indirekt en kritik mot andra religionsutövare? Är inte det ett förtäckt sätt att påtala att andra har fel?

Fel och fel... Om en människa ärligt söker Gud och den Sanning som finns hos levande Gud, då vill man lyssna, om än i smyg. När vi förtvivlat och innerligt längtar efter en kärlek och mening i livet, där Gud är själva källan, då handlar det inte om att påtala "du har fel" utan snarare att visa vägen:
- Följ med, detta har jag funnit!

Jesus väntar på dig. Han väntade på mig. Och jag blev funnen.

- Lägg dig i! Snälla, lägg dig i mitt liv och visa mig vägen till livet hos Gud!

Visa mig vägen, snälla!


När religion handlar om makt, då finns inte Guds närvaro där. När kristendom, islam eller hinduism hotar med uteslutning/ straff/ död - då är inte Gud där.
Gud i sin kärlek ger oss fri vilja att välja att komma till Honom. När präster/ imamer eller andra böneledare tar tvingande makt över andra, så missbrukar de sin makt.

Guds makt är annorlunda. Jesus visar att Guds kärlek stavas frihet.

Även frihet att gå... i egenvald skilsmässa från Gud.

Skulle vi inte "lägga oss i" och samtala med andra vad vi funnit hos Bibelns Gud?!
Skulle inte jag lägga mig den smuts och nedskräpning jag ser framför mina fötter?!

Men nu är inte alla som du, Helene... Nej, men om alla gör sin lilla del, då blir det enklare.

Jag är så evigt tacksam för alla dem jag mötte som ung, de som berättade vad Jesus betydde för dem.
Jag lyssnade, först motvilligt, sedan förvånat, sedan nyfiket. Ingen krävde något av mig, men de tog mig med till gospelgudstjänster och kristna läger. 

Jag frågade, ifrågasatte, funderade, tvivlade, läste.. och lärde mig att våga be direkt till Jesus Kristus.
Där hände något.

Gå därför ut i hela världen och lägg er i!
- Nej, gör inte det! Du blir dödad!
De kristna är i särklass de flesta som blir förföljda runt om i världen. Open Doors ger mörka rapporter.

Mediemission.


Hårda system av förtryck gör det svårt för många i Mellanöstern och Indien att erkänna att de funnit kärleken hos Jesus Kristus. 

Ingen vill påtala att man har fel. Kritik svider. Att ha fel kostar i prestige. Då är det bättre att hålla fast och visa sig ståndaktig och tysta dem som påstår något annat. 
Lögnens förtryck.
- Och man vill ju inte vara ensam i helvetet, sa han som var fast i droger och delade ut gratis till de unga.

Jesus går med dig.


Det märkliga är att de som mött levande Gud och blivit berörd av helig Ande inte längre lider av mänskofruktan. Guds kärlek driver ut all rädsla.


GUD ÄR KÄRLEK.
I DETTA HAR KÄRLKEN NÅTT SIN FULLHET HOS OSS.
RÄDSLA FINNS INTE I KÄRLEKEN, UTAN DEN FULLKOMLIGA KÄRLEKEN FÖRDRIVER RÄDSLAN.
TY RÄDSLA HÖR SAMMAN MED STRAFF...
1 Johannes brev kap 4:16-20.

Läs vad Johannes skriver! Bry dig inte om mina ord, men läs de starka orden från Skriften själv!

MINA KÄRA, SÄTT INTE TRO TILL ALLA ANDAR, UTAN PRÖVA OM DE KOMMER FRÅN GUD, TY MÅNGA FALSKA PROFETER HAR GÅTT UT I VÄRLDEN.
1 Joh 4:1

Gud Fader rustar dig med kärlek. Skaparen själv fyller dig med det liv som aldrig dör. Flyg med den Helige Ande, dit Herren vill. 

Han visar dig var du skall lägga dig. 

I.
 
Duvan är redo.


Varma missionshälsningar från eder bloggerska,

Helene Sture Duvfelt,

- alias Sancta Garbish.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar