Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 4 mars 2021

ANDLIGA SÅNGER - Blues


                        
                            Blå blues-musik till Guds ära! Tung-gung...


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 MHz - avsnitt 48 med blå toner, gungande och sjungande rytmer och en bitvis vemodig längtan efter en bättre tillvaro.
Bluesen tar plats med sina starka känslor.

På sydstaternas bomullsfält slet de afrikanska slavarna under ett orättfärdigt förtryck. Vitt mötte svart, och vitt skall skämmas! Sångerna gav styrka och lindrade deras plågor något. Vi kan nog inte förstå hur viktiga de bibliska löftena är i den afroamerikanska bluesen!

Här kommer 59 minuters blå musik... Tryck på den blå noten, så startar programmet.



                               MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM - "Det sjunger i själen och hjärtat".

MIKAEL JÄRLESTRAND - "I min Faders hus".

The HERITAGE SINGERS QUARTET from Zambia - "Zambia, Beautiful Land", "Land Beyond the River".

MARIA NORDENBACK - "I'm Here", "Servant's Prayer" samt "I'll Be Going Home".

INGMAR JOHANSSON - "En Annan Dag" av J.K. Allwood, "Åh, vad lycklig jag är" av Lee Clayton.

JAILBIRD SINGERS - "Pärleporten".

TIMMERNABBEN - "Gud är inte liten" med Kikki Löwenham.

TRE BARYTONER - "Så stor är Jesu kärlek" med Mikael Järlestrand, Bo Wallenberg och Mikael Jormé.

The FLOW - "Det finns en himmel", från EFS i Ängelholm.

Maria Nordenback - vilken talang du är!


I ANDAKTEN har jag med min gitarr och spelar en härlig blues-variant av "O hur saligt att få vandra". Jag kunde inte ta i som jag brukar, då skorrade det i mikrofonen, så jag är lite mesig i anslaget...

Dessutom glömde jag dra tillbaka mic nr två, så om du tycker att ljudet är dovt när jag pratar så har du helt rätt. Det är inte lätt att tänka på allt. Det är ju trots allt en amatör-radio... dock med stora ambitioner!

Vill du komma i kontakt med mig, ansvarig programkreatör, så kan du maila:
helene.f.sturefelt@live.se

Begåvat och välklingande från Zambia!


Nya favoriter är absolut de afrikanska vältrimmade rösterna från Zambia! Mer av dem kommer vi få höra i fler avsnitt framöver. Tack till Christel i Mjällby som gräver fram skatter i sitt CD-arkiv!

På återhörande.

Helene Fransson Sturefelt med make och ljudtekniker Jörgen Hjärtenflo Sturefelt.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar