Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 10 mars 2021

VISHET som KONSTNÄRLIGHET

Flamskvävnad "Matteus" till Guds ära.


En vacker tavla, en välsnidad möbel, ett skönt format smycke.
- Åh, vad får du allt ifrån?!
- Jag vet inte, men jag är så inspirerad! 

Den innehållsrika konstnärligheten är en gåva från Gud. Händernas skicklighet är en talang som var och en får vårda. Djupast sett handlar detta om vishet - den vishet som kommer från Gud.

Välkommen att lyssna till vårt bibelstudium om VISHET som KONSTNÄRLIGHET som vi delade med varann i EFS Möllebackskyrkan idag, 10 mars 2021.
Vi var några personer fysiskt närvarande, på behörigt Corona-avstånd men med hjärtats närhet.

Fantastiska bilder, templet i Jerusalem.


Som vanligt började vi med att ställa in våglängden och sjunga och bedja oss samman. 

Psalm 65 "Omkring ditt ord, O Jesu, oss stilla gör, och fram till nådens källa av nåd oss för"... 
Det finns en psalm som handlar just om Guds vishet, och det är "O store Gud":
Psalm 11 "O store Gud när jag den värld beskådar som du har skapat med din allmakts Ord, hur där din visdom väver livets trådar...."

Jag bildsätter detta inlägg med några fantastiska målningar ur en bok köpt på tempelinstitutet i Jerusalem, samt konstnärligt snurriga foton från Hoglands Park i Karlskrona, ty inspirationen föll över mig...

Väver livets trådar... i träden...


Eftersom Bibeln har en helhetssyn på människan, så hör kropp, själ och ande ihop i en enhet. Ingen del står över någon annan. 
Därför är inte vishet bara en intellektuell utrustning eller gott omdöme. Vishet har lika mycket med det praktiska handlaget att göra.

Vi ska gå igenom några bibelställen som visar hur det gick till när konstnärlighet fylldes av Guds Ande, och när den inte gjorde det...

Det som är heligt är föremål för den allra största vördnad. Gud är helig och vi får ge Gud vår allra största respekt. Där börjar all vishet.

HERRENS FRUKTAN ÄR VISHETENS BEGYNNELSE.
ETT GOTT FÖRSTÅND FÅR ALLA DE SOM GÖR DÄREFTER. 
HANS LOV FÖRBLIR, EVINNERLIGEN.
Psaltaren 111:10 och Ordspråksboken 9:10.

Prästen inför Guds förbundsark.


Sedan läste vi om den konstnärlighet som omgärdade det allra första "templet", det som på Mose tid kallades för "tabernaklet" och var tillverkat av 10 stora tygvåder. 2 Mosebok kapitel 26.
Därinne skulle förbundsarken med Tio Guds bud förvaras.

För ordningens skull, utsågs några att tjänstgöra som präster. Det blev Moses bror Aron och hans söner.
Till sitt ämbete skulle heliga kläder tillverkas åt dem, till prydnad och Guds ära.
Ordern löd på följande vis:

DU SKALL SÄGA TILL ALLA ERA KONSTFÖRFARNA MÄN SOM JAG HAR UPPFYLLT MED VISHETENS ANDE, DE SKALL GÖRA KLÄDER ÅT ARON, FÖR ATT HAN MÅ HELGAS TILL PRÄST ÅT MIG.
2 Mosebok kap 28:3.

Prästkläder åt Aron.


Kvinnorna var skickliga i textil konst och spann garn:

OCH ALLA KONSTFÖRFARNA KVINNOR SPANN MED SINA HÄNDER MÖRKBLÅTT, PURPURRÖTT, ROSENRÖTT OCH VITT GARN OCH BAR FRAM VAD DE SPUNNIT.
2 Mosebok 35:25.

Han som skulle leda männen i deras konstnärliga arbete hette Besalel, och utrustades på ett alldeles speciellt sätt:

GUD HAR UPPFYLLT HONOM MED VISHET, MED FÖRSTÅND OCH KUNSKAP OCH MED ALL SLAGS SLÖJDSKICKLIGHET, 
BÅDE TILL ATT TÄNKA UT KONSTARBETEN OCH TILL ATT ARBETA MED GULD, SILVER OCH KOPPAR, 
TILL ATT SNIDA STENAR FÖR INFATTNING OCH TILL ATT SNIDA I TRÄ...
... ÄVEN GETT FÖRMÅGA ATT UNDERVISA ANDRA...
2 Mosebok 35:30-34. Läs även kapitel 31:1-6.

                      
                            Tabernaklet till höger, "tält-templet".

Ingen kunde ta sig denna skicklighet själv. Ingen kunde "hitta på" vad som skulle göras. 
Grunden för allt var att de fick Guds Vishet som gåva.

Inspirerade.

In Spiritus.

I Anden.

- Var får du allt ifrån?
- Det bara kommer...
- Varifrån?
- Hm...

Inte många vågar nämna själva källan vid namn. 

Gud.

Heliga kärl till tempelkulten.


Efter mina studier i teologi i Lund gick jag en sömmerskeutbildning. Vi skulle teckna en kollektion och presentera den. Jag ville kombinera mina kunskaper och utlovade skisser på kyrkans textilier, mäss-skrudar i olika färger.
Jag började starkt med den yttre formen.

Men sedan blev det inget mer.

Jag stod utanför Guds vishet. Allt var bara skisser och produktion. Uppvisning. 
Inte inspiration. Inte "i Anden".
Det blev ett nederlag för mig och en mycket viktig erfarenhet. 

Jag klarade inte av det.


Från Moses och Aron till kung David på 1000-talet f Kr.
Längtan var stor att få bygga ett riktigt tempel i sten, som en viloplats för Herrens förbundsark. Men David var krigsherre och hade blod på sina händer. 
Istället utvalde Herren Davids son Salomo till uppdraget.

Vi slår upp 1 Krönikeboken, kapitel 28:

DIN SON SALOMO ÄR DEN SOM SKALL BYGGA MITT HUS OCH MINA FÖRGÅRDAR.
TY HONOM HAR JAG UTVALT TILL MIN SON OCH JAG SKALL VARA HANS FADER.
1 Krön 28:2-7.

Utanför själva bibelstudiet konstaterar jag att begreppet "son-fader" i Bibeln är en titel som visar funktion och relation, inte biologi.
Salomo var ju Davids son, men nu får han funktion att vara "son till Gud" - inte alls på något sätt gjord gudomlig!! Utan i funktionen som byggherre av det första templet, vilket är en enastående händelse!

Guds mäktiga tempel.


Vad händer då om man har sin konstnärstalang men inte har Guds vishet?
Hm, jag vet ju vad som hände mig...

Allt vi gör har två olika riktningar; att tjäna Gud, eller att tjäna sig själv. Eller ännu värre, att tjäna ogudaktigheten.
Profeten Jesaja skriver underbara ord om tröst till Israel i sitt kapitel 40, där Israels oförliknelige Gud lyfts upp.

VID VEM VILL NI DÅ LIKNA GUD, OCH VAD FINNS HONOM LIKT ATT STÄLLA VID HANS SIDA?
MÅNNE EN AVGUDABILD? 
DEN GJUTS AV NÅGON KONSTNÄR, OCH GULDSMEDEN ÖVERDRAR DEN SEDAN MED GULD OCH MED SILVERKEDJOR...
Jesaja 40:18-19.

Ska vi nedlåta oss till att bjuda ut våra tjänster till värdelösa avgudabilder? Amuletter, statyer och magiska ting som är döda? Dessa ogudaktiga konstnärer ägde inte Guds vishet.
Nej, här gäller att se upp så vi inte lurar oss själva och blir dårar.

Vad liknar det här?


Det sista bibelstället vi slog upp var Romarbrevet.

Ett liv utan kunskap om Gud blir utan omdöme, utan perspektiv och utan mognad.
Att vända Gud ryggen i förakt, väcker Guds vrede. Att förvrida sanningen likaså:

TY GUDS VREDE UPPENBARAS FRÅN HIMLEN OCH DRABBAR ALL GUDLÖSHET OCH ORÄTT HOS DE MÄNNISKOR SOM HÅLLER SANNINGEN FÅNGEN I ORÄTTFÄRDIGHET.
Rom 1:18.

Här skulle vi kunna tala om diktaturer i dåtid och nutid, men det är inte dagens ärende just nu.

Paulus talar om människor som haft kunskap om Gud, men inte ärat Honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans och deras oförståndiga hjärtan förmörkades.

DE VILLE GÄLLA FÖR VISA, MEN BLEV TILL DÅRAR.

DE BYTTE UT DEN OFÖRGÄNGLIGE GUDENS HÄRLIGHET MOT BILDER AV FÖRGÄNGLIGA MÄNNISKOR, FÅGLAR, FYRFOTA DJUR OCH KRÄLDJUR.
Rom 1:21-23.

Att låtsas vara vis, och så är man en dåre.
Att låtsas kunna, och så visar det sig att man är utan kunskap. Tom. En hitte-på-wanna-be-konstnär, ännu oupptäckt...
Så pinsamt. 

Lyssna på mig, jag vet!


Så, vad gör vi?
Jo, vi får bedja Gud om gåvan att få Vishet från Honom. Så gjorde Salomo. Läs mer här:


Herren vill välsigna dina händers arbete. Men vi får invänta tills Anden kommer.
Guds ande. Inspirationen. 
Och vi får bedja att våra församlingar skall samlas i bön igen, ofta, för att vara i tillbedjan inför Guds helighet. Först då kan våra sammanhang upprättas.

Gloria:
- Ära vare Fadern och Sonen och den helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och skall vara, från evighet till evighet. Amen!

Eder bibelstudieledare, Helene F Sturefelt,

- trädfotograf...

Så vackert. Så läkande.



Och här är anteckningarna på blädderblocket... Går det att läsa?
Nåväl, vi repeterar när vi ses nästa gång! Onsdag den 24 mars kl 16.00. Välkommen.

Vi hämtade perspektiv från 2 Mosebok och tog det vidare hem till oss och våra kyrkor.

Guds vishet är grunden.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar