Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 2 februari 2021

DIGITALT eller FYSISKT?

Sändning pågår.


Hur ska vi träffas? Vilken mötesform är bäst?
I kyrkan är vi så vana vid att ses fysiskt, människa till människa. Men pandemin tvingar även oss amatörer att utbilda oss i digital teknik så att vi kan sända våra gudstjänster.

Det är ju jättebra!

Sjukt fett och grymt...! 
F'låt, det är inte mitt språkbruk, men tänk om pastorer och präster inte "går igenom" rutan och inte når den som sitter på andra sidan med mobilen/paddan/datorn framför sig?
Tänk om vi gör det kristna budskapet sämre, för att vi är dåliga på själva tekniken och stelnar framför kameran? 

Ja, den risken finns. Om det bara är själva produktionen som skall bedömas, så ligger vi illa till.
Men... Kan inte Gud Fader använda även glada amatörer som krånglar med sladdar och mikrofoner?

Jo, absolut!

MedieMission når långt.


Ärligt talat, det fysiska mötet kan vara överskattat... särskilt för den som inte orkar interagera med andra människor. Dessutom har det sjukt kort räckvidd... Inte grymt fett.

Jag är mycket tacksam för all typ av mission som når ut via radio, TV-program, satelliter och kampanjer.
IBRA radio gör ett fantastiskt arbete, liksom Trans World Radio (TWR) med Women of Hope (Norea's missionsorganisation) samt MedieMission, som jag vill ge plats för nu.

Herre, låt undervisningen nå ut!


I predikan igår ("Vishet i elfte timmen") antydde jag som hastigast vad redaktör Hannu Haukka skriver i deras tidning sept 2020. Deras medvetna och trofasta arbete att använda digital teknik är mycket framgångsrik.

- Ännu 25 år senare får vi meddelanden om församlingar som grundats och människor som kommit till tro genom MedieMissions kampanjer.
Och så tar Hannu Haukka några exempel:

* Laos var ett slutet kommunistiskt land utan utrymme för evangeliet. 
Särskilt arbetet bland barn var förbjudet. Men Gud väckte dottern till landets president under hennes studier i Moskva.
Efter att hon hade kommit till tro kände hon medlidande med de miljontals barnen i sitt land.
Dottern bad sin far presidenten om tillåtelse att sända "Super-book", som är en tecknad serie för barn med bibelberättelser. 
Hennes far gick med på förslaget och dessa barnprogram sändes på den statliga TV'n till hela nationen! Många tusentals barn fick lära känna Jesus.

Gud har inga språkhinder.


Historien fortsätter.

* När kriget i Irak rasade kom en släkting till presidenten till tro, efter att ha fått ett exemplar av vår kampanjbok om kristen tro. 
I detta muslimska land var MedieMissions kampanj något helt nytt. Nu efterfrågar man fler mediekampanjer till andra stora irakiska städer.

Hannu Haukka berättar vidare:

* I Nepal kallade Gud en man vid namn Bhim, som varit befälhavare för en maoistisk terroristarmé. Han hade lett förödande attacker mot den nepalesiska arméns baser.

Den mordlystna Bhim blev frälst och hans liv förändrades. Han vittnade som sin tro i Nepals statliga TV under  MedieMissions kampanj. Tiotusentals hinduiska familjer tog emot evangeliets budskap.



Historien fortsätter.

Det fanns 40 miljoner barn i Sovjetunionen som var på väg till evigheten utan att veta något om Jesus.
Då föddes visionen om att kunna nå dem med det kristna budskapet. 

Super-book - den animerade bibelserien för barn - smugglades in på video-band. De kom som ett under att visas på den statliga TV-kanalen för hundratals miljoner tittare i det stora riket.

Slut citat.




Digitala eller fysiska möten?
Aldrig någonsin tidigare har vi så stora möjligheter att nå ut med det glada budskapet om befrielse i Jesu namn som NU!

De som gnäller efter att "vi måste få träffas på riktigt" är de som inte orkar ta sig in i tekniken. Det går att förstå! Men vi får inte hemfalla åt lathet eller bekvämlighet, att vi inte tycker det är lika fint...

Pandemin med sin smittorisk tvingar fram nya mötesformer, och jag är övertygad om att Herren håller allt detta i sin hand!

Vi får aldrig höra rapporter från framgångsrika missionskampanjer. Det är inget som SVT sysslar med... Deras utrikeskorrar hoppar alltsom oftast över allt som har med religion att göra, särskilt kristendomen kommer på undantag.
Därför är det så viktigt att vi uppmuntrar varandra med goda berättelser och uppmuntrande statistik - det pågår en påkristning i världen tack vare tekniskt drivna människor.

Vi når längre. Gud + teknik = sant.


Mänskligt sett kan det kännas hopplöst, att vi är ensamma om att vara troende och läsa Bibeln, men så är det inte!
När vi överlåter vår längtan och kunskap, då välsignar Gud det rikligen!

Tack, Hannu Haukka, för all den inspiration du ger, och må Herren beskydda och förmera ert arbete över hela vårt klot!

Vår stolthet har vi i Herren - tillsammans!

Grymt spännande läsning!


Glöm inte att Gud till sitt väsen inte är fysisk... Man skulle kunna säga att Herren är mer åt det digitala hållet... och skall tillbedjas i ande och sanning.

Men Gud vet vår svaghet och transformerade ned sig i mänsklig form i Jesus Kristus. Det kroppsliga är viktigt! Men har sina begränsningar.
Så låt oss fortsätta att i kyrkor och församlingar utveckla vårt elektroniska kunnande! 
Det kan bara bli bättre... och för Herren finns det inga hinder.

Ytterst digitala och ofysiska hälsningar från

Helene Sture Diggfelt,

- bloggare, fotopredikant och radioproducent för Andliga sånger, 92,0.



P.S.
Du kan följa dessa bönekort och bedja med oss både på Instagram och via facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar