Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 18 februari 2021

FÖDD PÅ NYTT

Född på nytt.


När vintern är över, föds livet på nytt i vårens knoppning. När människans kamp mot Gud är över, då föds ett annat liv - inuti.

Detta inlägg är en kommentar till det jag berättar om i Andliga sånger nr 46, där flera sånger av Roland Utbult handlar om att bli född på nytt. Vad handlar det om?
Du kan lyssna på programmet i länken längst ned.

Det var en man som ville komma till tro, men han visste inte hur han skulle göra. Därför gick han till Jesus i skydd av nattens mörker, och frågade honom. Ett mycket intressant samtal utspelar sig, vilket går att läsa i Johannes evangelium kapitel 3.

Jag smyger i mörkret.


Denne kloke och laglärde man bland fariséerna säger till Jesus:

- RABBI, VI VET ATT DET ÄR FRÅN GUD DU HAR KOMMIT SOM LÄRARE. INGEN KAN GÖRA SÅDANA TECKEN SOM DU , UTAN ATT GUD ÄR MED HONOM.

JESUS SVARADE:
- SANNERLIGEN, JAG SÄGER DIG: DEN SOM INTE BLIR FÖDD PÅ NYTT KAN INTE SE GUDS RIKE. 
Johannes 3:1-3.

Det räcker inte att ha god kunskap, rätt inställning och fina åsikter för att leva i Guds gemenskap. 
Det räcker inte ens att erkänna att Jesus är en "god lärare", inte ens den djärva tron att erkänna att Jesus faktiskt är sänd av Gud...

Något väsentligt fattas.

Jesus, vem ÄR du??


Som det var då, är det fortfarande nu.

Dagens svenskar kan mycket väl erkänna att Jesus är en god lärare, ja, en av de bästa. Man kan till och med våga säga att "Jesus har funnits"... utan att följdfrågorna blir för svåra.

Men kristendomen är ingen åsiktskorridor. Inte heller någon filosofi och INTE en religion - utan en RELATION.

- Den som inte blir född av vatten och ande kan inte se Guds rike.

Det handlar om dopet OCH att få Guds helige Ande som gåva. Och det är en omtumlande händelse!

Hinder för Guds rike.

Nikodemus är modig som tar sitt sökande på allvar. Han trotsar sina åsiktsbröder och vill veta mer om Jesus, av Jesus, innan han avfärdar honom.
Gör vi det?
Gör du det? Har du brottats med honom riktigt nära för att lära känna honom?

Det som fajtas i oss är våra tvivel ("var var du när jag behövde dig som bäst?"), vår vrede ("varför gör du inget, Gud?") och vår egensinnighet ("du ska inte förändra mig!").

Samtidigt är det mörkret i oss som dras mot Guds ljus. Det är en obändig längtan efter att livet skall ha en mening, trots att vi (inte Gud) orsakar så förbannat mycket elände här.
Kampen med Gud är själens utkrävande av ett svar, att Gud skall träda fram och beröra, på riktigt.

Men man vet egentligen inte vad man ger sig in i... En ny födelse är på gång.

Något nytt är på gång!


Nikodemus är konkret och förstår ingenting. Han frågar:

- HUR KAN NÅGON FÖDAS NÄR HAN ÄR GAMMAL? HAN KAN VÄL INTE KOMMA IN I MODERLIVET OCH FÖDAS EN GÅNG TILL?
Joh 3:4.

Han är nästan indignerad. Är Jesus dum, eller? Vad är det för orimliga krav?
Det är ungefär som när mina muslimska vänner blir arga över att "Gud har en son - har han alltså legat med en kvinna då?" - - - 

Nej, så är det inte! Livet är större än det kroppsliga.

Hur ska jag komma in där??

När Jesus med sitt gudomliga ljus lyser upp vår bortvändhet, då drabbas vi av kärlek - inte av fördömande! När vi förstår att Gud älskar oss så oändligt mycket att han vill att vi skall vända oss bort från synden som drar ned oss, då kommer förvandlingen.

Ett beslut börjar ta form i hjärtat. Ett "ja" börjar höras inifrån - oavsett vad vi har varit med om. Nu kommer insikten att Gud har varit med oss hela tiden, även i dödsskuggans dal, där ont har skett emot oss.
Guds kärlek har inte hindrat oss från att fatta våra beslut - även de felaktiga - i vårt liv, som vi har ansvar för.

- Att ta emot den kristna tron, skriver Tom Wright, kan vara en väldig, tumultartade händelse med dramatisk utveckling; ett smärtsamt ögonblick  då beslutet fattades och allt det gamla lämnades bakom. Sedan kommer en våg av lättnad, glädje, upprymdhet och ett flöde av förlåtelse och kärlek. 

Detta är att bli "född på nytt" av Anden.

Vatten och Ande. Genesarets sjö.

Oavsett om man är döpt som barn eller väljer att låta döpa sig som vuxen, så är vattnet ett viktigt tecken på att Gud renar oss från allt mörker som har hindrat oss att leva tillsammans med Honom.

Dopet sker alltid i "vatten och ande".
- Jag döper dig i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn. Amen!
Och så flödar vattnet, eller kommer som små glittrande stänk ur dopkannan. Oavsett vilket, så är det Gud som agerar - inte vi.

Vatten och Ande.


Samtalet med Nikodemus slutar med att Jesus sammanfattar deras konversation med de världsberömda orden som sammanfattar hela Bibeln:

- TY SÅ ÄLSKADE GUD HELA VÄRLDEN, ATT HAN GAV DEN SIN ENDE SON, FÖR ATT DE SOM TROR PÅ HONM INTE SKALL GÅ UNDER, UTAN HA EVIGT LIV.
Joh 3:16.

Kan du fortsättningen?
Hämta din Bibel och läs de underbara orden:

- Ty Gud sände inte sin son till världen för att döma världen, utan för att världen skulle räddas genom honom.
De som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd...
Och detta är domen; att när ljuset kom in i världen, så älskade människorna mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda...

Tydligare än så kan brottningskampen inte beskrivas.

Gud dömer inte. Men människan dömer sig själv när man väljer att stå utanför ljuset, som skulle kunna rädda en, och leda till att man blir Född På Nytt.

Ljuset möter mig.


I radioprogrammet i Sölvesborgs närradio 92,0 MHz tog jag ett nutida exempel på att bli "född på nytt" från MedieMissionens arbete. 
Varje dag sänder de kristna program via satellitkanalen SAT-7.
Där berättar en arabisk kvinna från Mellanöstern att hon vill veta mer om "denna fantastiska person Jesus. Jag har aldrig hört hela historien om honom förut".

Det stämmer. Koranen har bara vissa delar med. Detta blev ett oerhört intressant samtal för henne med de nyvunna vännerna på MedieMission.

Den unge Josef ville ha klarhet om vem Jesus var, och bad honom visa sig på något sätt. Samma missionsorganisation berättar hur Josef såg Jesus i en dröm, omgiven av alla profeter, vilket är viktigt för en muslim, där Jesus gav honom all den kärlek han saknat.

Denne arabiske Josef vaknade upp med en glädje som han aldrig tidigare hade upplevt. Han var född på nytt.

Vittnesbörd från MedieMission.

Jag ber:

Käre himmelske Fader,
Tack för att Du vill dra till dig varje liten människa! Tack för att Du tåler vår brottningskamp med Dig. 
Kom, här och nu, till den som längtar och läser detta, och föd honom eller henne på nytt.

- Helige Ande, jag tar emot Dig. Lys upp mitt mörker och förlåt mig. Jag är din. Amen.

Jaa!



Varma hälsningar från Helene Fransson Sturefelt,

- teolog, programkreatör och född på nytt! 
- och som fotograferade i Haslev kirke i Danmark samt vid Petrus strandkyrka, Israel.


Här kan du lyssna på radioprogrammet, med sånger bland annat om att bli "född på nytt":


Men, det handlar alltså inte om återfödelse - "re-inkarnation" - men det hoppas jag att du förstod. 
Annars får vi reda upp det. Hör av dig i så fall på mailadress helene.f.sturefelt@live.se


Hela kyrkan full! Haslev kirke, Danmark.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar